Selvom Susanne Biers “Hævnen” både har modtaget Golden Globe- og Oscar-statuetter for Bedste Udenlandske Film, og er blevet rost til skyerne af danske anmeldere i 2011, modtages den mere lunkent af flere internationale medier.
Se også: Susanne Bier og “Kongens store tale” vinder Oscars!
Den internationalt anerkendte filmanmelder Roger Ebert skriver om “Hævnen” i Oscar-sammenhæng: ”Ingen tvivl om, at filmens noble intentioner appellerede til akademiets medlemmer, men for mig synes denne film at være den svageste af dette års fem nominerede”.
Ligeledes langer den amerikanske radiostation NPR ud efter filmen. Anmelderen spørger: ”Hvad i alverden har Oscar-Akademiet dog tænkt på?”
The New York Times’ anmelder er heller ikke for positiv omkring “Hævnen”: ”Denne film er tilbøjelig til billig manipulation, at gøre publikum nervøs med ildevarslende musik og uhyggen ved blonde børn i fare”.
Det er dog ikke kun negative ord Biers film får med på vejen. Variety kalder “Hævnen” for: ”Et kraftfuldt nutidigt drama”, og Los Angeles Times skriver, at Oscaren var velfortjent.
Hvad synes du? Har de negative anmeldere ret, eller er det de positive, der har vurderet “Hævnen” korrekt? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet.
#11 Jb-film 13 år siden
Så må anmelderne have deres synspunkter.
Nogle har sagt, at Susanne Bier har referencer til et par af sine tidligere film.
- Under alle omstændigheder mener jeg, det er en god film - bedre end "Efter brylluppet"
Den berører nogle emner, som fint bryder igennem i filmen.
- At filmen så på Blu-ray giver nogle tekniske vanskeligheder med for små undertekster, som selskabet IKKE har taget højde for, er en anden sag!
- Men køb f.eks. filmen i kombiboks med DVD og Blu-ray - filmen er en oplevelse!
#12 Babo Rises 13 år siden
Mht. hævnen, så synes jeg filmen var udmærket trods åbenlyse svagheder. En alle kan følge med i og forstå, og relatere til problematikken. Modsat film som Biutiful, så er hævnen også ganske opløftende, hvor de personlige konflikter løses. Jeg har kun set Biutiful, som er noget mere kraftfuld, rystende og ægte, selvom det også er en mere deprimerende film end Hævnen.
#13 Twister 13 år siden
Se det er så noget helt andet. Det kommer bare ikke helt til udtryk på den måde i dit tidligere indlæg, efter min mening.
Mht. resten af din kritik kan jeg godt følge hvad du mener. Men det irriterer mig ikke nær så meget som det åbenbart irriterer dig. Det er selve Biers stil, og at hun konsekvent vælger at have den tilgang til mediet kan jeg kun have respekt for. Ingen kompromier. Jeg finder det blot ekstremt du ser det som "filmisk kriminalitet". jeg har nu set de instruktører der er langt værre i deres brug af den melodramatiske fortælling med stereotypiske karakterer. Bier er meget dygtig til denne type historier og så længe filmene besidder den nødvendige kvalitet har jeg intet mod at de manipulerer og centrerer sig omkring stereotyper.
Manipulation er en kæmpe del af filmmediet som du også selv mener. Bier repræsenterer én måde at gøre det på og hun gør det oven i købet ganske godt. :)
#14 Bruce 13 år siden
Jeg tager det nok som en selvfølge, at folk efterhånden kender til min opfattelse og det er selvfølgelig en fejl, så jeg skulle nok have uddybet mit første indlæg :)
Jeg vælger at bruge termen, fordi oplevelsen minder mig om det at læse en med vilje ensidig politisk vinklet artikel i et en formiddagssprøjte, som man med en smule baggrundsviden ved ikke indeholder et gran af objektivitet. Det er som at læse en analyse af Dansk Folkeparti skrevet af Rune Engelbrecht, hvor sætningerne gennemsyres af fordomme og præferencer.
Når Bier vælger at lave en film, som ikke kan undgås at ses som et kommentarindslag i den indenrigspolitiske debat, så har hun i mine øjne givet afkald på at benytte filmens fulde subjektive spektrum, med mindre hendes mål er propaganda. Det kan så sagtens være hun er auteur og det er definitionen på Biers personlige kunstneriske udtryk. Det er i såfald et kunstnerisk udtryk, som jeg ikke rangerer særlig højt, da jeg mener det er gennemskueligt og manipulerende med en politisk vinkling, som jeg mener kun kan anerkendes af dem, som allerede deler hendes vinkler, eller er ligeså let påvirkelige, når de dagligt informationsberiges af formiddagssprøjternes subjektive skildringer.
Det har jeg også, men der findes også manipulerende filmkunst påført af en instruktør, som ikke på samme måde pakkes ind som et decideret partsindlæg, hvor overdrevenheden skinner igennem i en kontekst, der kan være præget af absurditeter, komik eller noget helt tredie. Når man decideret vælger at kommentere de temaer, som i disse år optager mange, så modvirker og slører benyttelsen af stereotyper og melodramatiske virkemidler budskabets relevans og får det til at fremstå nedladende og uintelligent, når man kan dissekere Biers intentioner.
Ja set som filmskole materiale og undervisning i propaganda og subjektive partsindlæg, der er Hævnen glimrende :)