Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 Babo84 12 år siden

x marks the spot (69) skrev:
My 2-cents om nye vs. gamle effekter..:

Mht. at sammenligne Spider-Man websvinger-effekterne mellem Raimi og Webbs versioner, så tænkte jeg ikke én eneste gang på, at Webb's på nogen måde så fake eller "forkerte" ud. Enhver flyvende Spidey scene var "Amazing" (pun intended).
Derimod ser stort set samtlige scener i Raimis version, hvor Spidey svinger sig igennem byen, fake ud i sammenligning mellem de to. Deri ligger forskellen for mig: Believeability. Så om vi har med effekter at gøre fra 2002 eller 2012, så vil jeg hellere påstå, at manglen ligger i CG-animatorens kvalifikationer.

Mange scener i de gamle ser nemlig fake ud. Man har animeret det meste, når Spider-Man svinger sig rundt. Jeg så nogle klip fra den nye SpiderMAN, og her ser det altså noget mere troværdigt ud, faktisk noget mere praktiske stunts er brugt, og byen så ret troværdig ud. Har endnu ikke set filmen.
Gravatar

#72 BN 12 år siden

Babo84 (70) skrev:
Tillade sig? Enten er effekterne overbevisende (uanset genre), eller også er de ikke. Tror du de bevidst har tænkt "okay, lad os gøre effekterne dårligere end det teknologien tillader, fordi det giver tegneserielook"?

Arh, hold nu op! Det er jo slet ikke det jeg siger. Jeg siger derimod, at effekterne ser gode og naturlige ud, fordi de har samme tegneserieagtige "look" som filmens cinematografi. ... Lad mig skære det helt ud i pap: Hvis nu man valgte at lægge effekter i farver ind i en sort/hvid film, ville de pågældende effekter ikke føles "integrerede" eller naturlige. Eller tag nu det "gritty" udseende (med skidt, sved og rodet/fedtet hår) Gollum (i lighed med f.eks. Aragorn og hobbitterne) har i 'The Lord of the Rings'. Gollum virker noget mere organisk og "kød og blod"-agtig end f.eks. visse mere "flade", animerede CGI-figurer i Star Wars. Figurer som Jar Jar Binks og klon-soldaterne virker dog rigtige og naturlige indenfor prequel-trilogiens (cinematografiske) rammer. ... Kort sagt: Gollum SKAL være "gritty", hvorimod Jar Jar Binks skal være mere "pæn".

Babo84 (71) skrev:
Mange scener i de gamle ser nemlig fake ud.

Nej, de gør ikke. De falder godt og naturligt ind i filmens visuelle udseende. Derfor Oscar'en for Bedste Visuelle Effekter.

Nå, men ... nok om dette emne herfra.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#73 HonoDelLoce 12 år siden

BN (72) skrev:
Figurer som Jar Jar Binks og klon-soldaterne virker dog rigtige og naturlige indenfor prequel-trilogiens (cinematografiske) rammer.

What a load of bull...

BN (72) skrev:
Nej, de gør ikke. De falder godt og naturligt ind i filmens visuelle udseende.

Even more bull...
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#74 Stilund 12 år siden

Var inde og se den igår, og er positivt overrasket over, hvor godt Andrew Garfield er som Peter Parker/Spider-man. Syntes Tobey var alt for vattet og tudet på den der hulkene måde, hvor det mere bliver pinligt og slap dog af. Hvor Garfield virker meget mere sur og reagere meget normalt i at råbe og skrige og igen blive sur! Som der bliver snakket om syntes jeg nemlig også at når han svinger sig, ser det virkelig rigtigt ud og ikke CGI-agtigt. Foruden er Sally field og Martin Sheen virkelig gode, som Uncle Ben og Aunt May. Troværdigt. filmen har også meget mere humor med, som gør lidt grin med det(hans kræfter, hvad han kan), men i en rare tone, det går ikke over gevind. Så syntes jeg også historien mellem, Gwen og Peter er meget mere troværdig end Tobey og Dunst. Alt i alt, syntes jeg den nye lever op til det som de tre første ikke gjorde, nemlig en meget bedre film og et meget bedre sæt skuespiller. og som der bliver sagt i anmeldelsen; hvis de tre første film ikke var lavet ville denne film blive set med andre øjne. Men 4/6 stjerner...
Gravatar

#75 Babo84 12 år siden

BN

Det du siger giver virkelig ingen mening, BN. Du har fuldstændigt tabt mig. Jeg snakker ikke om hverken cinematografi eller specifik genre, hvor effeker anvendes - men om hvorvidt de er kunstige eller ej. Dét skal du forholde dig til. Og Spider-Man filmene ser IKKE naturlige ud, udfra den tese, at de ganske enkelt er forældet. Animationen/CGI er ikke god, som den måske var tilbage i 04. Oscar-vinder eller ej. Visuel udseende eller ej. Jeg elsker den første The Matrix, men visse ting i den (f.eks ilden og døren mod slutningen, der eksploderer) ser idag ret fake ud. Men i det mindste har de også gidet at lave mange herlige old.school ting i den kombineret med praktiske sets og miniature, som stadig er medrivende og indlevende. Det er ikke indlevende at se Spider-MAN svinge sig rundt med en åbenlys svækket animation, som var det et spil.
Gravatar

#76 misuma 12 år siden

Jeg glæder mig til at læse hvad I synes om den nye Spiderman når I rent faktisk får set den Babo og BN Ü
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#77 Babo84 12 år siden

misuma (76) skrev:
Jeg glæder mig til at læse hvad I synes om den nye Spiderman når I rent faktisk får set den Babo og BN Ü

hehe.. Vi snakker nu primært om de gamle, men jeg kan da læse mig frem til, at den nye indeholder lidt mere praktiske stunts. Men kan være jeg snupper den i aften.
Gravatar

#78 BN 12 år siden

HonoDelLoce (73) skrev:
What a load of bull...

BN (72) skrev:
Nej, de gør ikke. De falder godt og naturligt ind i filmens visuelle udseende.

Even more bull...

Fantastiske argumenter ...

Gravatar

#79 misuma 12 år siden

Babo84 (77) skrev:
hehe.. Vi snakker nu primært om de gamle, men jeg kan da læse mig frem til, at den nye indeholder lidt mere praktiske stunts. Men kan være jeg snupper den i aften.

Sweet! Jeg håber den falder i din smag. Jeg skal selv ha' fundet mig en ny makker så den kan ses igen, hehe.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#80 BN 12 år siden

Babo84 (75) skrev:
Det du siger giver virkelig ingen mening, BN. Du har fuldstændigt tabt mig. Jeg snakker ikke om hverken cinematografi eller specifik genre, hvor effeker anvendes - men om hvorvidt de er kunstige eller ej.

Om effekter ser kunstige eller ej, afhænger FULDSTÆNDIG af den øvrige billedside og billedstil. Effekterne er ligesom ikke UDENFOR billedet, vel?

Hvis cinematografien er kulørt og tegneserieagtig (som i Spider-Man og Star Wars), virker det fuldstændig naturlig, hvis effekterne også er det - modsat hvis der var tale om en mere hverdagsagtig, "grå" billedside eller cinematografi. Effekterne er en del af billedet; de skal indgå eller naturligt integreres i billedsiden, og det medfører, at de skal tilpasses filmens visuelle look.

Babo84 (75) skrev:
Og Spider-Man filmene ser IKKE naturlige ud, udfra den tese, at de ganske enkelt er forældet.

En "tese" er per definition en grundlæggende, ubevist påstand. ... Effekter bliver ikke automatisk forældede, bare fordi en film ikke er ny længere. F.eks. er samtlige effekter i Kubricks '2001' stadig mere overbevisende end effekterne i flertallet af nyere film.

Effekterne i Sam Raimis Spider-Man-trilogi er stadig blandt de flotteste og bedste der nogensinde er lavet.

Det er som om du vil have at jeg skal tro DIG mere end mine egne øjne. Hvor absurd! ..... hehe, og det samme vil du nok sige i forhold til MIG.

The End

Skriv ny kommentar: