Som en ren skæg og ballade komedie er “Burn After Reading” ikke desto mindre effektiv, og ofte må man overgive sig til latteren, når endnu et af brødrenes vanvittige påfund dukker op. Filmen er ikke på højde med hverken “The Big Lebowski”, “Fargo” eller “No Country for Old Men”, men man fornemmer, at dens hovedpersoner har haft det sjovt med optagelserne, og den begejstring smitter. Trods titlen er der ikke ligefrem de store flammer i “Burn After Reading”, men filmen glimter stadig med Coen-brødrenes sorte humor, og de gnister er ikke til at modstå.
Læs mere i Moviola: Coen-brødrene – Det tørre smil
#11 Kruspe 16 år siden
Parodien på CIA er forrygende.
"This is Olsen".
Men selvfølgelig ikke på højde med Lebowski og No Country (som jo nok nærmest ikke kan overgås...!)
#12 filmz-Jona666 16 år siden
#13 Bony 16 år siden
Super film med ægte Coen-humor. Gode skuespilspræstationer fra især Brad Pitt og John Malkovich. Brad Pitts figur er ufrilligt morsom og han spiller rollen som den tyggegummi-gnaskende tomhjernede fitness-instruktør, uhyggeligt rammende og rigtig sjovt.
Enig med kommentarerne længere oppe, CIA-parodien er rigtig sjov og hele historien er, omend lidt simpel og med knækkende twists, rigtig underholdende og fungerer fint.
Jeg står og vakler mellem et 4 og et 5-tal. Men med tanke på mit eget humør på vej ud af biografen, lander det på et 5-tal. Coen-fans vil ikke gå galt i byen her. Thumbs up!
5/6
#14 inflector 15 år siden
#15 BN 15 år siden
Aha, han er altså morsom, UDEN at det er tilsigtet?
Aha, han er altså morsom, og det ER tilsigtet?
;-)
#16 HonoDelLoce 15 år siden
Uden at kunne svare for Bony, så tror jeg at han mener, at karakteren ikke prøver at være sjov, men er det via sin dumhed :) Du ved.. Lige dorsken (og nej, det er ikke en stavefejl ;) ) i enhver vennekreds, der er lidt tværgående, når alle andre er retvendte, uden vedkommende selv kan se det ;) Tror helt sikkert Bony mener, at det er tilsigtet fra film-magerens side, at karakteren er morsom ;)
#17 BN 15 år siden
Næ, det er sjældent (omend ikke ukendt), at karakteren prøver at være morsom - det er for det meste skuespilleren der gør dét. ;-)
#18 HonoDelLoce 15 år siden
Hmm.. Synes sådan set det er ualmindeligt tit at karakterer prøver at være morsom.. Se f.eks. Shia LeBeouf (or something :) ) i mere eller mindre samtlige roller han spiller..
James Bond-karakteren med sine små spydige jokes..
Austin Powers..
I could go on and on and on..
#19 BN 15 år siden
Nu mente jeg i komedier á la 'Burn After Reading', hvor det er komikken der står i centrum. Og m.h.t. Austin Powers, så siger jeg jo også, at det ikke er ukendt, at karakteren prøver at være morsom. Andre eksempler herpå er figurer som Ace Ventura og Andy Kaufman.
Men i den klassiske komedie (Gøg og Gokke, Jerry Lewis, Peter Sellers, Mr. Bean o.s.v.) er det "via sin dumhed" eller klodsethed (eller måske hidsighed- jf. John Cleese), at karakteren er morsom.
#20 database 15 år siden