“Changeling” er en ubehagelig tur ned i de mørkeste afskygninger af samfundet og den menneskelige sjæl. Det er ikke noget særligt rart sted at befinde sig, men det kan være nødvendigt at tage stilling til de grusomheder, som virkeligheden har at byde på. Clint Eastwood er en mester i at lave film, der gør ondt helt ind i sjælen, og hans nye værk er ingen undtagelse. Jeg vil godt bøje mig i støvet for den 79-årige westernveteran for at blive ved med at have modet og evnerne til at lave film, der kan efterlade en hel biografsal i en tilstand af knugende stilhed.
#11 filmz-Koger 15 år siden
I mine øjne er historien en smule for tør. For uden det mener jeg ikke skuespillet virker optimalt. Følelsen af at blive revet med og glemme verden udenom, kom aldrig i den film!
Udover det mener jeg som Information også har skrevet, at valget af hovedrollen(Angelina Jolie) er forkert. Hun er et af verdens største sex symboler, og det kunne jeg ikke rigtigt abstrahere fra. I mange af de film hun har spillet med i passer det jo fint at hun er et sex symbol, men det går bare ikke rigtigt i sving her. Rollen som stille og rolig husmor ligger bare ikke til hendes profil(eller hvad man nu siger).
De 3 stjerne jeg ville mene den skulle have, kan den kun får udelukkende pga. den måde Eastwood virkelig har gjort noget ud af at ramme tidens trend som filmen foregår i.
Så langt som min historiske viden rækker så kan jeg se han har ramt alt det man brugt i den tid.
Farverne i filmen er også med til at give den en vis charme. Den matte farve som filmen har virker godt, når der er nogle enkelte farver der står lidt stærkere, som f. eks Angelina Jolie's røde læbestift på hendes lidt blege ansigt.
#12 Kalle Ferm 15 år siden
#11 Må erklære mig ganske uenig med dig. Jeg synes Jolie er eminent i denne film - og man tænker overhovedet ikke på hende som et sexsymbol her - se det er filmkunst.
#13 elwood 15 år siden
Så jeg er sku lidt intresseret i og se det på grund af ham også, for at se om han kan andet end og spille cool spy i miami.
Nåja og det er Jo Clinten der står bag så...
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#14 filmz-tinanc75 15 år siden
Jeg har altid været af den opfattelse, at der ikke skal være scener i en film, der ikke bidrager med noget - ligesom der ikke må væe løse ender eller åbenlyse spørgsmål, som ikke bliver besvaret ... efter min mening lider denne film meget af alle disse ting.
Kan nogen svare mig på følgende:
Jeg kunne stille flere af denne slags spørgsmål (som folk meget gerne må svare, hvis de kan) men i bund og grund er det min opfattelse, at filmen er alt for lang - og når der så eksisterer hvad jeg kalder for unødvendige scener ender jeg med det, der ikke må ske - jeg bliver irriteret og rastløs - og så går filmen ikke ind, hvor den skal gå ind.
Sidstnævnte synes jeg er synd, særligt fordi Angelina Jolie lever en rigtig god præstation - og man må heller ikke glemme, at alle forudsætninger jo er til stede for at filmen kunne være blevet superfed - brilliant historie, gode skuespillere, gode settings og jamen alt ... man har vist bare sparet på en editor?
Og så virker det lidt på mig, som om man ikke har kunnet finde ud af helt hvilken historie man vil fortælle - kvinden, hvis søn forsvinder? en morders beretning? kvinders liv anno 1928? Det virker som om alt lidt skal dækkes - og den gør filmen lidt usammenhængende, synes jeg.
Håber jeg har misset noget ... anyone? :-)
#15 Benway 15 år siden
Alt i alt en fin film i mine øjne. Ikke blandt Eastwoods bedste, men stadig med hans evigt pålidelige håndværk. Jeg glæder mig meget til, at se ham i "Gran Torino".
#16 lagoni 15 år siden
Noget andet er at denne film nok er et eksempel på at jeg enten er lidt for ligeglad og eller/har set for mange film. Jeg så den bl.a. med et par teenagepiger og de blev bange og skræmte. Jeg blev da lidt forskrækket på et tidspunkt, men havde aldrig tænkt på den som uhyggelig - samfundsmæssig skræmmende, ja, men ikke sådan at jeg var bange for at gå hjem selv som pigerne.
#17 The Flash 15 år siden
Det var en helt fantasktisk oplevelse hele vejen igennem.
Den får 6 stjerner af mig!
#18 misuma 15 år siden