Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 Kviesgaard 12 år siden

Sådan forstod jeg det. På et eller andet tidspunkt havde han fået fikset autopiloten, så The Bat kunne flyve videre af sig selv, da han sender fly og bombe mod havet.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#72 Daedalos 12 år siden

Hmmmmmm... er lige kommet hjem fra biografen... ALT I ALT, kæft den var fed... rigtig god action på, god suspense, effekter, skuespil fra især bane og Bale.. alt det gejl.. ihvertfald 9/10 måske endda 10/10 på en genvisning..

DOG ER DER VISSE TING SOM IRRITEREDE MIG RET SÅ MEGET..

1. Den måde som Bane dør på er MEGET fesen efter min mening. Filmen bruger stort set hele tiden på at bygge Bane op som den her super onde og kæmpe ondskab, hvorefter de så dræber ham med et enkelt skud fra Catwoman... ikke Bale.. men catwoman.. og hun leverer derefter en ret cheesey oneliner herefter... der måtte jeg altså indrømme jeg krummede tær... øv nolan...

Sjusket afslutning og opgør mellem bale og Bane, som jo er filmens 2 main badguys og fokus hele filmen igennem... Catwoman og batman burde sammen havde nakket bane.. eller også bale selv... måske revet masken af ham og ladet ham dø uden... bare smadret ham voldsomt.. istedet for et lille skud med batmobilen og så er han bare væk resten af filmen..

pludselig skifter filmen så over til Talia plottet.. som efter min mening er for hurtigt, og for sjusket skrevet i manus. Overgangen sker for hurtig, og man føler sig snydt fra et epic nr 2 opgør mellem bale og bane.

2. Der er et par enkelte cheesey 1 liners som jeg ikke bryder mig om.. det passer ikke i hverken batman begins eller the dark knight.. så hvorfor inkluderer så mange af dem i rises? ... øv .. men skidt pyt..

3. Kærlighedsforholdet mellem bruce og selina... jeg er ikke helt sikker på jeg køber den i nolans univers.. især hvor de kysser hinanden lige når det bliver aller mest spændende.... ej... sorry.. det er måske abre mig som en bitter gammel mand nu.. men det er Liiiiiiidt cheesey, for ike at sige meget.

4. Robin. Hmmm ja ok, Batman og Robin, etableret del af batman universet.. men var det ikke Christian bale som sagde, at hvis robin nogensinde kom med i filmen, så ville han aldrig forsætte med at lave 3'eren eller andre?

Hvofor behøver Blake at være Robin? hmmm.. jeg er ikke sikker på jeg bryder mig om at Robin er med nu, og han så tager frakken op som batman.. men måske bliver jeg mere overvundet ved næste gensyn..

5. Hele genoptræningen, og fængslestiden var fed, men igen lidt for hurtig synes jeg... pludselig er der gået 3 måneder, bruce er fanget, kommer pludselig tilbage, og så er vi gang igen... puhhh ha det går hurtigt..

6. Hele Talia og Ra's al gul... joh.. af en eller anden årsag, så jeg hellere at bane rent faktisk havde været superskurken istedet for at omskrive det til talia til sidst..

Ja det er et fedt twist om man vil, men det kunne ha været eksekveret på en anden måde.. se nr 1 pointe igen...

NÅR ALT DETTE ER SAGT, SÅ ER DET EN MEGA FED FILM STADIG :)

Gravatar

#73 Daedalos 12 år siden

Oppps vil lige tilføje en extra ting

6. Hele catwoman tingen var ikke noget jeg brød mig specielt meget om. Synes ikke Anne Hathaway var noget specielt, jo det var fedt nok og skuespillet var ok, men der er for meget fokus på hendes karaktér, og hendes utallige one-liners virker dumme og unødvendige synes jeg... det er ærgerligt, fordi det tager fokus væk fra andre stærke karaktéreri filmen... forstår godt selina kyle er vigtig, men hendes rolle er dårligt skrevet synes jeg.. :)
Gravatar

#74 TP-DK 12 år siden

Var inde og se den i dag, jeg skal mindst se den en gang til før jeg kan bedømme den, men indtil videre er jeg positiv.

Tom Hardy er fantastisk som Bane, der er nok nogle der vil være uenige med mig, men jeg tror hvis både Heath Ledger som Joker og Tom Hardy som Bane var med i samme film, så ville Tom Hardy stjæle billedet. Jeg elsker hele hans kropssprog der virkelig får ham til at vise ham som en der ikke frygter noget og tror han er uovervindelig.

Men men...
Jeg synes hele Bane karakteren blev dårligere jo længere ind man kom i filmen. Han voksede op i et fængsel, var med i Shadow klanen og blev smidt for at være alt for psykopatisk. Fantastisk baggrundshistorie, og stadig rigelig med mystik. Bare super ærgerligt at de ikke stoppede der. Hele historien med Talia irriterede mig faktisk, og det at Bane ikke var superskurken alligevel, men bare en der blev forelsket i en 8-årig tøs ødelægger satme billedet af ham. Og det at en lille tøs kan klare hoppet som den eneste er sgu også en tand for fjollet

Jeg synes heller ikke man ser så meget til Bruce Wayne / Batman i filmen, tilgengæld er scenerne med ham i så fantastiske, så jeg har ikke helt besluttet med mig selv om det gør filmen dårligere.

Jeg er en af dem der ikke synes actionscenerne i Begins og TDK var særlig gode, og de er heldigvis meget bedre den her gang, især en meget intens slåskamp mellem Batman og Bale er gennemført god, og man sidder virkelig på kanten af sædet og håber på det bedste for vores helt.

En ting der ærgrer mig lidt, men som ikke nødvendigvis er en negativ ting:

Det er hele episoden med Alfred. Jeg hadede virkelig at han forlod Bruce, jeg siger ikke det er en dårlig ting i historien, men det gjorder mig bare så trist. Hvilket selvfølgelig også var hensigten :P

"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Boy Scout leader!"
Gravatar

#75 The Insider 12 år siden

#69,
Begge slåskampe er virkelig godt skruet sammen. Jeg er vild med, at den første på en måde er så rå og upoleret... ingen fancy cuts eller kamerabevægelser og ingen musik til at betrygge tilskueren med, at der måske er håb for Batman - der er kun Richard Kings slagkraftige lyde, som nærmest går lige i ens eget mellemgulv. Havde godt forestillet mig, at Bane ville løfte Batman og smække ham ned på knæet - kan tydeligt huske det ikoniske billede fra tegneserien, hvor Bane knækker ryggen på Batman. Og ja, det er dæleme effektivt!

Men jeg var alligevel endnu gladere for den sidste slåskamp - intensiteten er bare så skyhøj, og hvor det er tydeligere, at Batman vil ende med at blive smadret i den første dyst, er der lidt mere spænding om udfaldet i den sidste. Og når Batman får smadret Banes maske og hamrer videre, kommer jeg helt op at køre :-) Det minder mig lidt om Luke, der springer ud af mørket og omsider går i flæsket på sin far i "Return of the Jedi" :-) Pudsigt nok får man nærmest også medlidenhed med Bane, når han bagefter ligger og raller på gulvet, lidt ligesom Vader med den afskårne hånd... Vild bedrift.
War. War never changes.
Gravatar

#76 daneimp 12 år siden

Jeg er spændt på den kommende superman - især fordi jeg på ingen måde bryder mig om karakteren. Superman er ALT for stærk. Men hvis Nolan / Snyder ikke kan lave en god film med ham... så kan ingen. Selve teaseren var interessant, fordi det man ser ikke er den typiske måde Snyder filmer på.

Jeg er enig med de fleste i at Bane døde for hurtigt og for ligegyldigt - hans karakter er dælme skræmmende! Jeg vidste godt i forvejen at Miranda var Ghuls datter - blev spoiled allerede da Marions rolle blev annonceret - havde dog ikke regnet med de baserede hele twisted derpå. Desværre blev jeg ikke overrasket, men heller ikke skuffet ;)

Og MEGA fedt at scarecrow stadig er med... men når han er der, kan man nemt komme til at savne joker...
Gravatar

#77 Daedalos 12 år siden

#69..

Du har fuldstændigt ret.. det eneste der ærger mig super meget, er at Batman ikke gør Bane færdig... på en anden måde. Smadr ham dog, riv den maske af og giv ham et knæ i ansigtet... lad ham dø.. men i stedet dør Bane på en meget fesen måde, stedet for epicly Batman vs Bane, det andet opgør.. Det skete hurtigt og pludseligt selvom kampscenen var super fed. Er du enig i det eller?

Ligesom Bane rev masken af bruce.. hvorfor ikke lade bruce rive masken af Bane ? Ville være retfærdighed over alle grænser.

Synes catwoman stjal batmans ære og kamp imod Bane og fra filmen ved at one-line cheese ham efter hun har skudt ham med et lille skud fra batpodden... øv nolan.. øv... :P

Jeg er dog enig i at den første slåskamp er FULDSTÆNDIGT OVERDREVET fed... råt, upoleret.. bare ondt... kæft jeg elskede det... men igen som flere har nævnt... det er som om at jo længere vi kommer ind i filmen, jo svagere bliver Bane, jo mindre ondskabsfuld bliver han, og det synes jeg er tamt. Oh well :P
Gravatar

#78 Daedalos 12 år siden

Enig med meget af det du skriver der... men fed film :P
Gravatar

#79 daneimp 12 år siden

Mht. den anden slåskamp... så havde batman jo faktisk nakket Bane... det var kun fordi Miranda brød ind, at Bane kom på benene igen. Så man kan jo godt retfærdiggøre at proklamere at Batman vandt i enden ;)
Gravatar

#80 Daedalos 12 år siden

#79:

Jo jo, så lang så godt.. men det var fesent synes jeg. Især fordi Batman burde have vundet alene vs Bane, som hævn for det han gjorde mod ham tidligere.. ALT det batman har været igennem efter Bane tæskede ham fuldstændigt.. og så kommer pigen på motorcyklen og siger hej? Aaaarrhhhhhhj come on... den køber jeg arlså ikke :)

Bane behøvede en episk afslutning, men det fik han ikke. Hele filmen bukker jo næsten for ham, og hvor vild og animalsk han er, men pludselig kan han ingenting og dør ret let.. der er ikke helt overensstemmelse der synes jeg.. især fordi catwoman ikke har så stor en rolle i filmen. Som sagt, Batman burde have revet masken af Bane, tæsket ham fuldstændigt... han er SUR... I'm not afraid... I'm ANGRY? rememeber? Som han siger i fængslet.. han vil fucking slå bane ihjel.. koste hvad det vil.. og det virker også sådan i nr slåskamp.. men... ja jeg ved ikke... I just don't like it.. og jeg kan læse at mange er enige med mig rundt på forums... men ok sådan er livet. :)

Og så det faktum at talia pludselig er hele filmens superskurk til sidst.. fesent og unødvendigt... hvorfor kunne Bane ikke ligeså godt ha været the main bad guy? :( Hele hans aura af badassery smuldrer jo til sidst synes jeg

Skriv ny kommentar: