Jeg glæder mig personligt enormt meget til at se, hvad instruktør Neil Marshall vil kaste sig ud i i fremtiden. Denne særdeles effektive og gennemførte engelske gyser blev et hit i sit hjemland, men fik desværre ikke lov til at folde sig ud på de hvide lærreder i ret mange andre lande. En skam, men filmen fungerer også fint i hjemmestuen, hvor dens klaustrofobiske og påtrængende atmosfære måske endda kan siges at blive intensiveret. Ekstramaterialet er rigtig godt og oplysende, og filmen lyder fremragende. Men den danske dvd-udgivelse byder på en forkert præsentation af billedsiden, som hverken instruktøren eller kameramanden har sagt god for. Dette er naturligvis lidt af en fadæse, og det forhindrer en ellers så glimrende dvd i at opnå en større karakter.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 jessup 18 år siden

#66 &68 jeg er meget enig med dig. Argento er dog raigne supreme i forhold til Carpenter. Jeg foretrækker også ubehag i forhold til chokket - selvom det godt kan blandes med stor succes som i The Innocents.
This is just until June
Gravatar

#72 HelmerJ 18 år siden

man skal ikke ha klatret ret meget i virkeligheden før den her film bliver mega morsom...
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#73 dyg 18 år siden

Jeg har netop set den. Jeg gik ind til den, uden at vide noget som helst om, hvad der skulle være skræmmende ved den, først nu bagefter har jeg læst anmeldelsen og bagsiden af coveret.

Da tøserne kommer ned i grotten begynder der stille og roligt at opbygge sig en fed stemning. Jeg ved ikke om det er at spoile, men for en sikkerhedsskyld..
Jeg begynder at håbe på en rigtig fed gyser, hvor Sarah's psykose tager historien, og at klaustrofobien strammer grebet om hende og hendes veninder. Og lige indtil de møder de søde monstre er jeg vild med filmen, men så må jeg sige, at filmen mister noget af sit greb om mig.

Den skumle klaustrofobiske stemning forsvinder, og derimod fodres man med en række letkøbte chokeffekter, der ikke virkede specielt godt på mig, måske fordi jeg nu forventede en anden slags horror film.

Grottedyrene virker platte på mig. Dyr/mennesker der har udviklet sig, gennem mange tusinde år, til (som de siger) "perfekte dræbere i mørket", og så kan de ikke engang mærke, når de står på en kvinde, der har en puls på 200?
Deres evner er katastrofale, og jeg forstår ikke hvordan de har kunnet overleve så længe, selv flagermus og muldvarper er mere effektive dræbere :)

4/6, selvom den var godt på vej til 5/6
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

#74 18 år siden

73: Jeg vil sige, at den er godt på vej ned til 3/6... af de samme grunde, som du anfører.
Gravatar

#75 filmz-Bruce 18 år siden

4 af 4 hos Ebert! Godt gået!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#76 noget 18 år siden

Finally, a scary movie with teeth, not just blood and entrails

Jeg må sige at jeg er helt enig med Ebert.
Gravatar

#77 The Insider 18 år siden

#75 + #76 - det er ikke Ebert, som har skrevet anmeldelsen :-)
War. War never changes.
Gravatar

#78 noget 18 år siden

Enig med Emerson. ;-)
Gravatar

#79 filmz-Bruce 18 år siden

Jeg ved han stadig er ved at komme sig, derfor jeg skrev "hos" :) Men er næsten enig alligevel. 3½ ville jeg give.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: