Jeg glæder mig personligt enormt meget til at se, hvad instruktør Neil Marshall vil kaste sig ud i i fremtiden. Denne særdeles effektive og gennemførte engelske gyser blev et hit i sit hjemland, men fik desværre ikke lov til at folde sig ud på de hvide lærreder i ret mange andre lande. En skam, men filmen fungerer også fint i hjemmestuen, hvor dens klaustrofobiske og påtrængende atmosfære måske endda kan siges at blive intensiveret. Ekstramaterialet er rigtig godt og oplysende, og filmen lyder fremragende. Men den danske dvd-udgivelse byder på en forkert præsentation af billedsiden, som hverken instruktøren eller kameramanden har sagt god for. Dette er naturligvis lidt af en fadæse, og det forhindrer en ellers så glimrende dvd i at opnå en større karakter.
#71 jessup 18 år siden
#72 HelmerJ 18 år siden
#73 dyg 18 år siden
Da tøserne kommer ned i grotten begynder der stille og roligt at opbygge sig en fed stemning. Jeg ved ikke om det er at spoile, men for en sikkerhedsskyld..
Den skumle klaustrofobiske stemning forsvinder, og derimod fodres man med en række letkøbte chokeffekter, der ikke virkede specielt godt på mig, måske fordi jeg nu forventede en anden slags horror film.
Grottedyrene virker platte på mig. Dyr/mennesker der har udviklet sig, gennem mange tusinde år, til (som de siger) "perfekte dræbere i mørket", og så kan de ikke engang mærke, når de står på en kvinde, der har en puls på 200?
Deres evner er katastrofale, og jeg forstår ikke hvordan de har kunnet overleve så længe, selv flagermus og muldvarper er mere effektive dræbere :)
4/6, selvom den var godt på vej til 5/6
#74 18 år siden
#75 filmz-Bruce 18 år siden
#76 noget 18 år siden
Jeg må sige at jeg er helt enig med Ebert.
#77 The Insider 18 år siden
#78 noget 18 år siden
#79 filmz-Bruce 18 år siden
Jeg ved han stadig er ved at komme sig, derfor jeg skrev "hos" :) Men er næsten enig alligevel. 3½ ville jeg give.