Rigtig god eventyr-action, der vil mere end at være flot og rive med, kræver, at der er karakterer man holder af og med i spændende situationer. “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark” kan kun levere de spændende situationer, og, bevares, de er flotte, uhyggelige og buldrende. Men karakterdramaet halter fortsat gevaldigt, og med Thorin som grelleste eksempel har karaktererne det alle med at udtale sig med en påtaget og ulidelig højtidelighed, hvad enten de bestiller morgenmad eller annoncerer Midgårds undergang. Der er ikke meget, der tyder på det, men tredje del af “Hobbitten” kunne virkelig godt tåle at komme lidt ned på den uhøjtidelig jord.

Se også: Filmz TV: “Hobbitten: Dragen Smaugs ødemark”-galla

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#251 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

det var en del af joken - at "du" var et directors cut af ACO, beregnet til et specielt japansk kultmarked... Nu faldt den lidt til jorden :-/
Doctor Last Warning
Gravatar

#252 BN 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (251) skrev:
det var en del af joken - at "du" var et directors cut af ACO, beregnet til et specielt japansk kultmarked... Nu faldt den lidt til jorden :-/

"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#253 Patriarch 10 år siden

Hmmm.. Modsat En Uventet Rejse, synes jeg faktisk denne tabte ved gensyn.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#254 Space Monster 10 år siden

Patriarch (253) skrev:

Enig
“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin
Gravatar

#255 Lord Beef Jerky 10 år siden

Nu har jeg ikke genset denne, men er enig i, at den første hverken vandt eller tabte ved gensyn. En 6/10'er til den første herfra.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#256 Ispep 10 år siden

Jeg vil nok smide 7/10 efter den første. På trods af manglerne, så var det et habilt eventyr.
Gravatar

#257 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Patriarch (253) skrev:

Jeg er helt enig. Den første ville jeg give 6:10, da jeg så den i bio, og siden har jeg øget det til en stor 7:10.

Den anden ville jeg give 8½:10, da jeg så den i bio, men da jeg så den igen, røg jeg ned på 6½:10.

Jeg husker, at jeg særligt var blæst helt bagover af fremstillingen af orkerne i 2'eren, da jeg så den i bio.

Men da jeg genså den, blev jeg irriteret over flere ting, som ikke fungerer:

1) Laketown historien er for lang og er uinteressant. Stephen Fry er meget irrriterende.

2) Romancen mellem Kili og hende den meget irriterende elverdame er komplet malplaceret.

3) Tøndescenen er for langt ude. De har opgraderet en meget rolig scene i i bogen, hvilket er forståeligt, men den bliver bare taget ud over kanten, ligesom PJ gjorde med kløft-scenen + T-Rex-scenen i King Kong. Alt, alt for meget. Less is more!

4) Drage-kampen med smedjen: See above! 3).

Ved et gensyn forstår jeg simpelthen ikke, hvorfor jeg var blæst så meget bagover første gang. Den er faktisk tæt på at være kedelig, og det er ligefør jeg tror det er den PJ/Tolkien-film, der holder mindst på den lange bane.

Jeg husker, hvor skuffet jeg var, da jeg kom ud af biffen efter at have set LOTR TTT. Den har dog virkelig vundet med årene, ikke mindst i kraft af extended. Det kan jeg ikke se Hobbit 2 gøre.

Den har dog stadig en del fede elementer. Særligt Bolg var jeg vild med. Dette illustrerer egentlig, at det afgørende for, om det lykkes, ikke er om man går ud over bogens grænser eller holder sig strengt til forlægget, men derimod udførelsen.

Og nu: Gå i BN-sikker skyttegrav :-)
Doctor Last Warning
Gravatar

#258 BN 10 år siden

Doom 2: Hell on Earth (257) skrev:
Og nu: Gå i BN-sikker skyttegrav :-)

Hvorfor dog dét? Nu kan jeg jo have denne mesterlige film helt for mig selv, idet jeg ved hvert gensyn med den har mig en unik oplevelse, som kun meget få herinde deler med mig.

Tak. ;-)
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#259 BN 10 år siden

Ispep (246) skrev:
Ofte lader vi os rive med af nogle omstændigheder, som gør, at man indimellem bliver blændet, hypet lige rigeligt osv.

Det lyder i mine ører ufatteligt naivt. Jeg forstår stadig ikke, at nogen har så nemt ved at lade sig rive med en stemning eller af hype.

Ispep (246) skrev:
Mener du "noget andet" er urimeligt at søge efter og at du er den eneste der har gået (og fået!!) det rigtige ud af filmene?

Jeg er usikker på, hvad dette "andet" egentlig er. Jeg ved blot, at når Peter Jackson efter 11-12 år igen kan hensætte mig i den der særlige "Middle-Earth"-stemning og genskabe magien fra LOTR-trilogien, plus oveni dette tilføje det hele en friskhed, så det næsten føles som det første besøg i universet, ja, så ved jeg virkelig ikke, hvad mere jeg skulle forlange.

Og nej, jeg er langt fra den eneste, der finder Hobbit-filmene fantastiske og kvalitetsmæssigt på højde med LOTR. Alle mulige steder - bl.a. på imdb.com og theonering.com - findes der massevis af folk der har samme syn på tingene.
Gravatar

#260 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Ofte lader vi os rive med af nogle omstændigheder, som gør, at man indimellem bliver blændet, hypet lige rigeligt osv.
Ispep (#246)

BN (258) skrev:
Hvorfor dog dét? Nu kan jeg jo have denne mesterlige film helt for mig selv, idet jeg ved hvert gensyn med den har mig en unik oplevelse, som kun meget få herinde deler med mig.

Sjældent enig med Ispep, men jeg kan godt følge ham her. Fx da jeg var inde og se SW Ep. I. Den havde man stort set ventet på siden 1983, og man VILLE have den skulle være god. Da jeg kom ud af biffen, tænkte jeg: Ja, den var god. Jeg gik endda ind og så den igen. Stadig god. Det var filmen, der ikke måtte fejle. Siden da har jeg flyttet min karakter fra 5:6 til 2:6.

Jeg kan meget varmt anbefale:

http://dgfn.dk/2013/06/41-star-wars-episode-1-the-...

http://dgfn.dk/2014/04/59-star-wars-episode-ii-att...

Det første er episk. I det andet bliver der talt om, at Lucas formår at voldtage en ved at pakke det hele ind i en eller anden form for hysteri, der lægger en tåge hen over, at det er noget lort. Det er ret godt formuleret.
Doctor Last Warning

Skriv ny kommentar: