“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#481 davenport 11 år siden
#482 Hr. Nielsen 11 år siden
#483 Lord Beef Jerky 11 år siden
#484 BN 11 år siden
Sådan en her:
http://us.123rf.com/400wm/400/400/dogbone66/dogbon...
#485 Hr. Nielsen 11 år siden
#486 Lawman. 11 år siden
Stort set resten af dværgene er fuldstændige ligegyldige, og man er egentlig lidt ligeglad med hvad der sker med dem.
Håber virkelig de næste bliver bedre, med en bedre flydende historie filmene igennem, istedet for endnu et par film hvor de springer fra den ene uoverkommelige action-scene til den næste.
#487 BN 11 år siden
JEG gjorde. Jeg havde stor empati for dværgene, hvis fremtid (muligheden for at generobre deres hjem) var omdrejningspunktet i historien. Og chancen for at deres mission skulle lykkes, var også forringet af den omstændighed, at de var så få.
"Uovervindelige"? Det var nu langtfra den oplevelse jeg havde, da de blev taget til fange af troldene.
Nu ved jeg ikke, om du har samme anke overfor "The Fellowship of the Ring", men lad os se det i øjnene: I dette første kapitel af "The Lord of the Rings" har vi i virkeligheden ikke større kendskab til eksempelvis Legolas, Gimli, Lord Elrond, Saruman, Boromir, Sam, Frodo, Merry og Pippin end vi har til Bilbo og de tretten dværge. Vi bilder også måske ind, at vi har det, fordi vi idag kan se tilbage på HELE "The Lord of the Rings"-trilogien. Men alt hvad vi vidste om dem, mens vi så "The Fellowship of the Ring" første gang, var hvilket folk de tilhørte, hvordan de så ud og hvem de var venner med. Og så vidste vi en lillebitte smule om enkelte af deres karaktertræk, ud fra nogle ganske få scener, og disse karaktertræk er meget arketypiske eller universelle.
I "The Hobbit: An Unexpected Journey" er det ikke kun Thorin, der udvikler sig - det gør Bilbo bestemt også, som det så smukt skildres i filmens afsluttende scener.
Derudover føler jeg da (ligesom jeg gjorde med karakterne i "Fellowship"), at jeg specielt også kender Balin, der ofte ses sammen med og taler med Thorin, Bofur og Fili og Kili. Og som sagt: baseret på det samme som i "Fellowship", nemlig arketypiske karaktertræk.
#488 BN 11 år siden
#489 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden
#490 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden