“Holy Motors” går fra på overfladen at være et usammenhængende galleri af genrehyldester til inderst inde at være en besk kommentar til forholdene i dele af filmbranchen, hvor man blot sprøjter genkendelige titler og lettilgængelige plots ud – film, som man ved, at publikum vil se – i stedet for at tage nogle chancer og være anderledes. Alt sammen i en film, som under en besnærende engelsk titel og en fancy plakat har det mærkeligste plot, der er set i flere år. Det er frækt. Det er anderledes. Og det er genialt!
#11 Muldgraver 12 år siden
!
#12 Slettet Bruger [1492033906] 12 år siden
#13 Fellaheen 12 år siden
#14 Slettet Bruger [1492033906] 12 år siden
Så her kommer det: http://www.dr.dk/P1/Filmland/Udsendelser/2012/01/R...
#15 Slettet Bruger [3388997413] 12 år siden
Gang på gang fremhæver anmelderne filmens 'intelligens', men hvad er der helt præcist intelligent ved denne film? Det er en stiløvelse, som aldrig kommer ind på livet af karakterne, og derfor er karakternes skæbne også ret ligegyldig.
Med det sagt spiller Lavant fortræffeligt, og filmen er exceptionelt flot eksekveret, og nogle af sekvenserne er uforglemmelige. Til gengæld er især delen med Kylie Minogue dræbende kedelig og intetsigende.
#16 Outbound Sith 12 år siden
Fox Mulder
#17 MMB 12 år siden
#18 Outbound Sith 12 år siden
Fox Mulder
#19 tiany 12 år siden
Helt enig :)
Intellektuel betegner det at forholde sig abstrakt, rationelt og objektivt reflekterende til sin omverden. At være intellektuel handler altså ikke nødvendigvis om at være specielt intelligent; det skal mere forstås som en bestemt måde at anvende sin intelligens på i sit møde med verden. Den intellektuelle tilgang står i modsætning til en mere umiddelbar, følelsesdrevet måde at opfatte tingene på.
#20 Slettet Bruger [3388997413] 12 år siden
Det er jeg så ganske uenig i. Holy Motors er fabulerende, men på ingen måde kompleks eller svær at følge. Jeg er enig i, at filmen har en underliggende kritik af filmbranchen, men det gør da Holy Motors til en særdeles overfladisk film, når det er alt, den har på hjerte. Resten af befolkningen må nøjes med at lade sig fascinere af filmens skønhed, når denne kommentar ikke rigtigt har nogen relevans for dem. Det vil nogle måske kalde modigt, men jeg vil kalde det dovent.
Jeg vil påstå, at jeg har en ret omfattende filmviden, men alverdens referencer er ikke i stand til at redde en film og synes i stedet at understrege, hvor håbløst selvoptaget og grænseløst prætentiøs filmen er.
Giv mig Amour af Haneke eller for den sags skyld The Artist af Hazanavicius any day!