Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#171 Lord Beef Jerky 14 år siden
Det kan være et gensyn vil enten smide min endelige karakter en op eller en ned, men som det er nu, ender jeg (præcis ligesom anmelderen) på de 4 stjerner. Og inden jeg bliver angrebet, JEG HAR FORSTÅET FILMEN! =)
#172 JannikAnd 14 år siden
#173 filmz-ab 14 år siden
Well, what a damn surprise :-)
#174 filmz-ab 14 år siden
6/6
#175 ks 14 år siden
For mig var Inception et actionbrag med omtanke. Den vil mægtig gerne have os til at tænke og filosofere, og jeg vil gerne indrømme, at dens logik var meget gennemført, original og satte en perfekt baggrund for filmens præmis.
Desværre foregår den i et så dramatisk tempo, at man aldrig rigtig får lov at tænke. Nolan har en irriterende tendens til at krydsklippe i alle hans actionsekvenser. En tendens, han desværre også praktiserer i begge Batman film. Her er det med til at afbryde vores tankestrøm og empati med karakterne gang på gang. Særligt mod slutningen er det decideret irriterende, da en afsluttende actionscene absolut skal krydsklippes med en følsom, personlig scene. Hvorfor? Det giver ingen mening. Vi kan godt holde styr i trådene, uden at vi hele tiden skal se, hvad der sker på tværs af de forskellige drømmelag.
Ultimativt en rigtig god film, der desværre lidt underminerer dens eget ellers intelligente oplag. Hvorfor opfordre os til at tænke uden at give os et pusterum til at gøre det i? Jovist, en rigtig, rigtig solid actionfilm. Men desværre ikke mere end det.
Og et sjældent set fabelagtigt lyd design. Glæder mig til at høre BluRay'en herhjemme :)
#176 Skeloboy 14 år siden
Præcis det, der er med til at hæve filmen. Jeg var overrasket over for meget plads det fik, og det er også noget af det, der er med til at hæve filmen gevaldigt.
Helt enig.
Jeg var nervøs for, at det skulle være et problem. Men synes det var helt i orden, vi fik den forklaring, vi fik.
Apropos de sidste 10-15 minutter(skrevet med fed, for ekstra advarsel):
#177 ks 14 år siden
#178 Lord Beef Jerky 14 år siden
#179 Skeloboy 14 år siden
#180 filmz-Bruce 14 år siden