Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.
Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.
Skriv ny kommentar:
#481 filmz-ab 14 år siden
1. Lenny, med hans handicap, kan stadig huske alt før ulykken. Hans navn, adresse etc. Hvorfor skulle han så glemme hans kone? Eller hvem han er? Han kan blot ikke danne nye minder.
2. Hvorfor skal vi stole på Teddy's ord til sidst? Teddy udnytter tydeligvis Lenny's lidelse til egen fordel. Lenny kan udrydde alle, uden at huske det, mens Teddy tjener på det. Vel derfor Lenny kommer på sport af Teddy til sidst, hvor han skriver nummerpladen ned, som fører til Teddy's død - som et "tak" for alle de ting Teddy har fået ham til. Hvad Lenny angår, så vælger han selvbedrag.
3. Teddy siger selv, at politiet rapporterede, at to junkier slog til i Lenny's hjem?
4. Hvis Lenny er Sammy, så er Lenny's kone jo slet ikke dræbt af to junkier. Men derimod ubevidst af Lenny. Hvem har så fundet på den historie? Teddy? Teddy siger, at Lenny har fået sin hævn, men kunne ikke huske det??
#482 Lord Beef Jerky 14 år siden
#483 filmz-ab 14 år siden
forsøger du at være morsom :-)
#484 filmz-ab 14 år siden
Hvordan kan Lenny ellers huske den historie med Sammy? Jo, det kan han KUN hvis den er sket, før ulykken. Men da Sammy ikke huskede han dræbte sin kone, hvordan pokker kan Lenny så huske at tænke tilbage på den? På et tidspunkt ser vi Lenny i glimtvis (flashback) knibe konen i låret, men det er da Teddy fortæller ham historien om, at Lenny's kone havde diabetes. Så forstiller han sig bare.
#485 BN 14 år siden
Det gør du NU!
#486 evermind 14 år siden
Hvis man klikker på en spoilermarkering for at kunne deltage i diskussionen om en film, er det lidt surt at få røbet slutningen på en eller flere andre film ved samme lejlighed.
Nu har jeg selv set både Memento og The Prestige, så jeg fik heldigvis ikke afsløret noget, jeg ikke vidste, men jeg håber, I kan følge mig, sådan bare generelt? :)
#487 MOVIE1000 14 år siden
#488 Åkepool 14 år siden
Har du sniffet lim, MOVIE1000?
#489 JokerzReality 14 år siden
Jeg er nu sikker på at der er lavet flere forskellige versioner af hele slut sekvensen. Har nu siddet utallige gange og kigget slutningen igennem på den cam version som min ven er i besiddelse af og har lige været i biograffen for at se den for fjerde gang(Tredje gang i bio, og slut sekvensen for 114 gang) Og har fået slået følgende 100 % fast.
Jeg tror nolan oprindeligt ønskede en "det hele var bare bare en drøm slutning" for at overraske og chokere sit publikum, men indså at dette ville være for forudsigeligt, plus, som han selv har sagt, de der twist slutninger er efterhånden ved at være en kliché, så han lavede to versioner og beholdte den som er åben for fortolkning eller noget i den stil. Den alternative slutning er så ved en "fejltagelse" blevet klippet ind i nogle få ruller af filmen, som så bliver vist på den cam version jeg ser og i meget få biografer(måske slet ingen af de danske biografer) Syntes det er mærkeligt dog, siden ingen rigtig har nævnt det, men er ikke et sekund i tvivl om hvad jeg ser på cam versionen og har også en fornemmelse af at der muligvis kommer alternativ slutning på DVD'en(Hvis altså Nolan gør sådan noget og ikke tror det fjerner følelesen af mysteriet fra filmen)
Fandt dog denne tråd på imdb http://www.imdb.com/title/tt1375666/board/thread/1... Så er ikke den den eneste i verdenen som har set den alternative version.
#490 jessup 14 år siden