”Dette er muligvis mit mesterværk!” udbryder Brad Pitt, da han skærer et hagekors i panden på en skrigende nazist. Og man kan næsten høre Tarantino gnægge i baggrunden over sin selvironiske kommentar, der selvfølgelig er møntet på ham selv. Men er det så hans mesterværk? Ikke helt – det lavede han allerede i 1994 med “Pulp Fiction”. Men mindre kan også gøre det, og “Inglourious Basterds” er en fænomenal hyldest til filmmediet og dets magiske kræfter, som filmelskere ikke må gå glip af.
#31 filmz-Utyske 15 år siden
Det er ikke umuligt. :)
#32 x marks the spot 15 år siden
Kan klart anbefales.
#33 Lord Beef Jerky 15 år siden
#29 og 30 Men igen... det er jo blot subjektivt din holdning til skalaen, hvor min er mere:
1/6 - Elendigt makværk
2/6 - Dårlig film der til nød kan ses
3/6 - Middelmådig film
4/6 - God film
5/6 - Fremragende film
6/6 - Guess what? Mesterværk!
Men jeg kan da se jeg er alene her, og synes bare det er lidt synd at man ikke har en karakter, man kan bruge til at definere hvad man føler er et mesterværk så.
#34 McPeter 15 år siden
#35 Lord Beef Jerky 15 år siden
#36 thomasegebaek 15 år siden
#37 Lord Beef Jerky 15 år siden
#38 McPeter 15 år siden
I min verden behøver en film ikke være 100% fejlfri for at få et 6-tal på en hel-tals skala. Så længe den klarer sig til 95%+ eller noget i den stil så er det godt nok til mig. :-)
Hvis du siger 100% / 6 så får du 16,67 % per point. Det vil svare til at at et 5-tal er 83,33% "fejlfri". Og ja det giver god mening at fx 90% er tættere på 83,33% end på 100% og man derfor runder ned, men omvendt så synes jeg sagtens man kan forsvare at runde de øverste procentpoint op. Når skalaen ikke er mere nuanceret end 6 forskellige karakterer, så er det klart at meget-tæt-på-mesterværk og mesterværk i nogle tilfælde vil få samme karakter.
#39 Lord Beef Jerky 15 år siden
#40 Razzia 15 år siden
Nu har jeg lige læst anmeldelsen på fyens.dk igennem, og jeg må sige, at jeg ikke er enig på nogen måde :-). Jeg har dog ikke set den oprindelige film, og kan derfor ikke sammenligne. Jeg gik heller ikke i biografen og forventede et remake, jeg forventede en Tarantino film, hvor dialogerne er gode, karaktererne er seje og der er noget brutal vold, og det leverer Mr. Tarantino. Den brutale vold bliver dog ikke leveret i sammen mængde, som jeg havde forventet på forhånd, men det gør absolut ikke noget.
Jeg må dog indrømme, at Mike Meyers' præstation var noget skuffende. Han er ganske kort med i en scene, som virker lidt for lang og ikke rigtig er nødvendig for historien. Det er mig en gåde, at man ikke har fundet en mere ukendt skuespiller til sådan en rolle.
I lange perioder, bliver der forøvrigt kun snakket tysk og fransk. Det er ikke noget problem for undertegnede, men min kammerat som er ordblind og ikke snakker ovenstående sprog mistede en del af historien her.
Da filmen sluttede blev der jublet og givet klapsalver i den lokale biograf. Jeg overvejer kraftigt, at se den igen og den skal helt sikkert hjem og stå i Tarantino samlingen.
Forvent ikke et fantastisk flot film drama i stil med Band of Brothers eller Saving Private Ryan, det er ikke Tarantinos stil og godt for det. Manden er fantastisk indenfor sin egen genre og kan du lide de andre film fra ham, så bliver du ikke skuffet over Inglourious Basterds.
9/10 som måske falder til 8/10, når jeg har fået bearbejde alle indtryk og muligvis genset den.