Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#631 BN 12 år siden
Netop det, du her nævner, er en af grundene til, at jeg sommetider skelner mellem et teknisk mesterværk og et mesterværk i fuldeste forstand. Ofte kan man jo godt anerkende selve det håndværksmæssige og skuespillet i en film, selvom man ikke i tilstrækkelig grad føler sig engageret i personerne og historien. Det sidste kan det jo være, at ANDRE filmfans gør, og når så håndværket helt klart er topklasse, ja, så ........
#632 Richard Burton 12 år siden
Jeg synes nu absolut ikke, du har problemer :)
Ok, det vil jeg så personligt kalde et "forventningproblem", hvilket du så absolut ikke er den eneste, der har haft :) Man kan ikke forvente, at alle er på nettet og tjekker viral video'er og interviews ud og dermed er godt opdateret til en film. Tværtimod er det jo forståeligt, hvis nogle modsat vælger det hele fra, for at vide så lidt som muligt. I regi af Prometheus, hvor man har en enorm fanskare af den oprindelige franchise og en specifik stil, der vil Prometheus være en "gamechanger" og en fuldkommen afvigelse fra de tidligere films fokus.
Dertil kan jeg kun sige, at jeg er en af de heldige i denne sammenhæng. Havde Scott lavet en "ny" Alien film, efter originalens forlæg, så ville jeg sikkert også have været tilfreds. Nu er jeg bare så "heldig", at jeg nok "endnu mere" er til film som Prometheus, hvor de store tanker om livets opstandelse sættes i relief af helt andre visioner. På det "alienmæssige" plan, skuffede Prometheus mig. Der var ikke mange andre muligheder, men jeg ser så heller ikke "den del" som andet end sidehistorien for filmens egentlige fokus, måske fordi jeg allerede havde andre forventninger til filmen.
Ja, der ser vi nok forskelligt på det :) "Indholdet" oversteg mine vildeste forventninger, både i fysisk fremtoning og i effekt. Ingen tvivl om, at Gigers skabninger er fantastiske, men sci-fi bliver endnu mere vedkommende og interessant for mig, når der tages udgangspunkt i menneskets egen mytologi og vore værdisæt fremfor blot at opfinde "noget nyt". At lave et mere intelligent væsen ud fra vores allerede kendte statuer portrætterende guder for 3000 år siden, synes jeg således er genialt. Men knækker filmen for dig, så knækker den.
Fair nok :)
Ok. Som du kan se, så har jeg blot svært ved at tilegne Prometheus nogle af disse underliggende agendaer og motiver.
Jeg takker dig mange gange for, at du har gidet sætte dig ned og sætte ord på det og derved også givet mig en mulighed for at forstå nogle af de bagvedliggende argumenter. Uanset vor uenighed, så er dette jo grunden til, at jeg bruger så meget tid på skriveriet om filmen. At man ihvertfald en smule kan se vinklen fra "den anden side" :)
#633 Richard Burton 12 år siden
Enig :)
#634 Babo84 12 år siden
Jeg foretrækker krigsfilm "nuanceret". Altså hvor jeg som seer ikke føler, at jeg holder med én bestemt gruppe. Men at en krigsfilm fremstiller tingene lidt mere, ja nuanceret. En film som Dommedag Nu er godt eksempel. En film som Pearl Harbor er skidt eksempel.
Mht. Bourne, så ved jeg ikke helt, hvorfor du er uenig med mig om dem, eller har jeg misforstået dig?? Jeg har intet imod de skildrer hverken vold eller konsekvenser af en række ting, som filmene beskæftiger sig med. Og egentlig viser bourne film (til trods for de er mainstream) en fin gennemgående tematik, som ikke er så firkantet endda, da vi blandt andet også har med en antihelt at gøre. Så det er som det skal være i de film, indenfor deres eget univers. Jeg får f,eks ikke presset en moralsk holdning ned i halsen, eller få en "løftet pegefinger" om jeg så må sige, når jeg ser Bournefilm.
#635 BN 12 år siden
Ja, du har.
Min (kun delvise) uenighed sigtede udelukkende til, at nedenstående dilemma ikke behøver at være et problem for éns film-oplevelse.
"Men hvad så hvis en instruktør igennem sin film bekræfter sit eget livssyn, og jeg så er uenig omkring det?"
Og her nævnte jeg så et eksempel på, hvornår JEG SELV kan se det som et problem: heroiske, muntre krigsfilm. Og efterfølgende et eksempel på, hvornår JEG ikke oplever det som et problem, nemlig Bourne-filmene.
Altså et eksempel på, at jeg både er enig og uenig i din udtalelse.
#636 Babo84 12 år siden
hehe! Jo, så absolut. Men jeg vælger ikke at tillægge den type film større værdi, uden at jeg så ville kunne skære alle actionfilm over en kam, inkl. Die Hard og lign.. actionfilm er ofte ensidige. En klar helt, en klar skurk. Helten er ihvertfald amerikansk :)
Jeg forsøger skam heller ikke at sætte et lighedstegn mellem filmisk kvalitet og persone præferencer. Jeg vil da mene jeg kan "tåle" meget, men selvfølgelig, hvis jeg føler en fremstilling, et portræt, eller en skildring, forekommer mig lige rigeligt for "prædikende" eller ensidig/ensporet, ja så kan det ligeså godt have noget at gøre med "filmisk kvalitet" som måske ikke er så kvalitativ, som det kan med ens egne personlige værdier, præferencer og livssyn. Men alt kommer vel an på argumentationen. For min skyld kan man godt fremstille muslimer som de største idioter, dem findes trods alt, men hvis dette skulle være "budskabet", som skal opfattes som generaliserende, uden at have mere på dagsordenen, ja så er det vel blot propaganda. Nu så jeg faktisk en ganske glimrende thriller der hedder Unthinkeble, som handler om terror med Samuel L Jackson, og den fandt jeg virkelig provokerende på en god måde :)
#637 Babo84 12 år siden
Ja okay. Igen, det kommer virkelig an på den pågældende film, der snakkes om. Bourne, som du nævner, har jeg intet problemer med, men der findes hav af kedelige patriotiske amerikanske film, der sætter dem selv i godt lys, fordi de vil fremstå godt. Ofte er det faktisk forbundet med dyre krigsfilm, hvor det amerikanske militær hellere end gerne stiller udstyr, tanks, militær-biler tilrådighed for en instruktør, sålænge du lige indretter dig efter deres spilleregler og fremstiller dem godt. Og så bliver det altså ofte bare en ensidig affære :)
#638 BN 12 år siden
Jeps. Filmproduktioner der betvivler den amerikanske krigsindsats, må klare sig selv. Egentlig kan man godt undre sig en smule over, at Spielbergs 'Saving Private Ryan' gik gennem nåleøjet (eller husker jeg forkert?), for det er en af de eneste amerikanske krigsfilm der viser amerikanske soldater likvidere krigsfanger, og krigen skildres som et tilfældigt og meningsløst slagteri, der berøver folk deres slægtninge og venner og ødelægger mennesker psykisk, ja, som har en nedbrydende, til tider forrående virkning på menneskesindet.
Men det lader til at Lincoln-citatet og et mat, trist billede af et blafrende amerikansk flag er alt hvad der skal til for at give indtryk af patriotisme. Pudsigt nok, for filmen handler jo overhovedet ikke om amerikanernes identitet og selvfølelse, men derimod om krigens tragedie og om hvordan nogle desperat prøver at fastholde deres menneskelighed under (og efter) blodsudgydelserne.
#639 Hr. Nielsen 12 år siden
Helt enig. Jeg fandt dem ret fascinerende!
#640 Richard Burton 12 år siden
Ja, der er mange vinkler :) "Orgasmen" og klimaks for mig i hele filmen, er netop scenen mellem Weyland og ingeniøren. Der kommer fusionsreaktionen mellem godt og ondt, modpolerne i symbolikken, skaber / ødelægger, uselviskheden versus egotripperen, hvor det mindst kløgtige af alle spørgsmål stilles til vor skaber. "Kan du ikke lige give mig evigt liv?" Som at være milliardær og bo på et 5 stjernet hotel i Bangladesh og i sin aftenbøn bede gud om at vinde i det spanske julelotteri El Gordo. Det viser i den situation, hvor uudviklet, mennesket er som humanist, med teknologi alene som vores guldkalv og retningslinie for succes, for at blive i symbolikken :) Og det passer vel egentlig meget godt på menneskeheden :)