Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#641 Richard Burton 12 år siden

Apropos de religiøse undertoner, så er det jo ikke ligefrem noget nyt i Scotts sci-fi film. Blade Runner indeholder jo ligeledes kristen symbolik.

The replicants are often seen as fallen angels (fallen from the heavens/outer space), with Roy as Lucifer. When Roy and Leon enter Chew's, Roy says, "Fiery the angels fell, Deep thunder roll'd around their shores, Burning with the fires of Orc." This is a paraphrase of William Blake's epic poem about the struggle for independence during the American Civil War, America: A Prophesy, where the real line reads "Fiery the angels rose, and as they rose deep thunder roll'd around their shores: indignant burning with the fires of Orc." The change of the first line from "rose" to "fell" is obviously important; the replicants are the fiery angels who have fallen. Tyrell is their creator, hence their god. However, he builds his creations imperfect, giving them only a four year life span. Roy resents the in-built imperfection (since the creator had no reason apart from fear to inhibit his creations), and he returns to the creator to fix him. The journey to find God is a common motif in many religions, not just Christianity; as Batty says "It's not an easy thing to meet one's maker." However when the creator cannot fix him, he kills the creator (ie he kills his god). This has connotations beyond the film, alluding to the notion of what a person would do/say if he/she could actually speak to God. If Roy can condemn his creator for determining his life span at four years, can not we also condemn our Creator for placing us under a death sentence at birth? Can we sit in judgment of God as Roy sits in judgment of Tyrell?

Derudover har den en del kristne motiver mod slutningen. Stigmata med sømmet gennem håndfladen og ....

Upon his death Roy's soul ascends into the heavens in the form of a dove; which appears to fulfill Tyrell's premature metaphor of the Prodigal Son.

Jeg ved så ikke lige, hvor mange, som er blevet bibelbaskere efter at have set det :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#642 Babo84 12 år siden

BN (638) skrev:
Spielbergs 'Saving Private Ryan' gik gennem nåleøjet (eller husker jeg forkert?), for det er en af de eneste amerikanske krigsfilm der viser amerikanske soldater likvidere krigsfanger


Han har mere at sige. Mere magt. Jeg nyder også filmen, selvom jeg måske ikke vil kalde den kontroversiel som Platoon eller Dommedag Nu, men den er bestemt heller ikke "amerikaniseret", som måske nogen synes. Har snakket med mange der finder den lidt for amerikansk og lidt for spielberg-agtig. Jeg er sådan ca. midtimellem. Den er tilpas som den er.
Gravatar

#643 BN 12 år siden

Babo84 (642) skrev:
Har snakket med mange der finder den lidt for amerikansk og lidt for spielberg-agtig. Jeg er sådan ca. midtimellem.


At nogen kan finde en film, der med sit indhold, sin tone og sin form er så atypisk for Spielbergs hidtidige produktion, "for amerikansk" og "for Spielberg-agtig", vil for evigt forblive mig en gåde. Den er det ikke engang tilnærmelsesvis.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#644 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (642) skrev:
Har snakket med mange der finder den lidt for amerikansk og lidt for spielberg-agtig.
Mange ligefrem??? Idioter, ganske enkelt:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#645 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (640) skrev:
Og det passer vel egentlig meget godt på menneskeheden :)
Præcis og det er lidt af min pointe, at vi har som menneske efterhånden opnået hvad der må svare til guddommelig viden om skabelse, ødelæggelse osv, så vi behersker de store kræfter, men bruger dem indimellem ansvarsløst (som da man afprøvede første atomprøve sprængning, uden at man var sikker på om spaltningen ville stoppe eller om verden rent faktisk ville gå under. At besidde en sådan kraft, uden at have moralen, nok viden og ansvarligheden. Blot fordi man kan, hvem siger så man skal.

Nå, nu går der sgu helt moral i det:)



SIR Ridley Scott (641) skrev:
Jeg ved så ikke lige, hvor mange, som er blevet bibelbaskere efter at have set det :)
Jeg tog på pilgrimsfærd efter at have set filmen!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#646 Babo84 12 år siden

BN (643) skrev:
for Spielberg-agtig", vil for evigt forblive mig en gåde. Den er det ikke engang tilnærmelsesvis.


Husker den debat her på filmz under the thin red line, hvor flere også nævner det, hvis jeg husker rigtigt. Den er for mig ikke "for amerikansk" eller patriotisk, men finder faktisk en fin balance, som ikke er generende for mig - selvom Spielberg, indrømmet, ofte tyer til "sødme" :) Men jeg vil mene, at hans mest dystre er Munchen.
Gravatar

#647 Babo84 12 år siden

Thomas E. Nielsen (644) skrev:
Mange ligefrem???


Ja, mange og mange. Men dem jeg kender der også ser film, foretrækker ihvertfald film som Dommedag NU og lign, og ikke har de store tanker om hverken Black Hawk Down eller SPR.
Gravatar

#648 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (646) skrev:
selvom Spielberg, indrømmet, ofte tyer til "sødme" :)
Jeps, Spielberg er 'naiv humanist', næstekærlig kristen (uden at jeg ved om han er kristen, men hans budskaber er ofte næstekærlige), der gerne vil genspejle håbet og menneskeligheden og det har han valgt ofte skal skinne igennem i hans tematikker (eller som der blev sagt i Bogart, at Spielberg tror på at redder man et menneske, redder man en del af verdenen:). Om man så kan lide det eller ej, er så en anden sag. For dig er det et kritikpunkt måske, men ikke for mig. Der er dog film, hvor jeg kunne have ønsket mig han havde valgt anderledes, men det ved du:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#649 Lord Beef Jerky 12 år siden

Jeg finder selv SVP meget amerikansk (den er vel også amerikansk?), en anelse for patriotisk for min smag og ALT for sød. For Spielberg'sk vil jeg dog ikke kalde den... man kan sagtens mærke at det er en Spielberg film, men det gør den jo ikke dårlig af den grund.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#650 Åkepool 12 år siden

Lord Beef Jerky (649) skrev:
SVP


Mener du SPR, eller er jeg røget af et sted?
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: