Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#641 Richard Burton 12 år siden
The replicants are often seen as fallen angels (fallen from the heavens/outer space), with Roy as Lucifer. When Roy and Leon enter Chew's, Roy says, "Fiery the angels fell, Deep thunder roll'd around their shores, Burning with the fires of Orc." This is a paraphrase of William Blake's epic poem about the struggle for independence during the American Civil War, America: A Prophesy, where the real line reads "Fiery the angels rose, and as they rose deep thunder roll'd around their shores: indignant burning with the fires of Orc." The change of the first line from "rose" to "fell" is obviously important; the replicants are the fiery angels who have fallen. Tyrell is their creator, hence their god. However, he builds his creations imperfect, giving them only a four year life span. Roy resents the in-built imperfection (since the creator had no reason apart from fear to inhibit his creations), and he returns to the creator to fix him. The journey to find God is a common motif in many religions, not just Christianity; as Batty says "It's not an easy thing to meet one's maker." However when the creator cannot fix him, he kills the creator (ie he kills his god). This has connotations beyond the film, alluding to the notion of what a person would do/say if he/she could actually speak to God. If Roy can condemn his creator for determining his life span at four years, can not we also condemn our Creator for placing us under a death sentence at birth? Can we sit in judgment of God as Roy sits in judgment of Tyrell?
Derudover har den en del kristne motiver mod slutningen. Stigmata med sømmet gennem håndfladen og ....
Upon his death Roy's soul ascends into the heavens in the form of a dove; which appears to fulfill Tyrell's premature metaphor of the Prodigal Son.
Jeg ved så ikke lige, hvor mange, som er blevet bibelbaskere efter at have set det :)
#642 Babo84 12 år siden
Han har mere at sige. Mere magt. Jeg nyder også filmen, selvom jeg måske ikke vil kalde den kontroversiel som Platoon eller Dommedag Nu, men den er bestemt heller ikke "amerikaniseret", som måske nogen synes. Har snakket med mange der finder den lidt for amerikansk og lidt for spielberg-agtig. Jeg er sådan ca. midtimellem. Den er tilpas som den er.
#643 BN 12 år siden
At nogen kan finde en film, der med sit indhold, sin tone og sin form er så atypisk for Spielbergs hidtidige produktion, "for amerikansk" og "for Spielberg-agtig", vil for evigt forblive mig en gåde. Den er det ikke engang tilnærmelsesvis.
#644 Hr. Nielsen 12 år siden
#645 Hr. Nielsen 12 år siden
Nå, nu går der sgu helt moral i det:)
Jeg tog på pilgrimsfærd efter at have set filmen!
#646 Babo84 12 år siden
Husker den debat her på filmz under the thin red line, hvor flere også nævner det, hvis jeg husker rigtigt. Den er for mig ikke "for amerikansk" eller patriotisk, men finder faktisk en fin balance, som ikke er generende for mig - selvom Spielberg, indrømmet, ofte tyer til "sødme" :) Men jeg vil mene, at hans mest dystre er Munchen.
#647 Babo84 12 år siden
Ja, mange og mange. Men dem jeg kender der også ser film, foretrækker ihvertfald film som Dommedag NU og lign, og ikke har de store tanker om hverken Black Hawk Down eller SPR.
#648 Hr. Nielsen 12 år siden
#649 Lord Beef Jerky 12 år siden
#650 Åkepool 12 år siden
Mener du SPR, eller er jeg røget af et sted?