Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#651 Richard Burton 12 år siden

Åkepool (650) skrev:
Mener du SPR, eller er jeg røget af et sted?

Shaving Veras (Lynn) Privates
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#652 Åkepool 12 år siden

SIR Ridley Scott (651) skrev:
Shaving Veras (Lynn) Privates

Den skal ses :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#653 Richard Burton 12 år siden

R+ rated! :)
Gravatar

#654 Kruse 12 år siden

SIR Ridley Scott (653) skrev:
R+ rated! :)

Så må den jo være god!
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#655 Richard Burton 12 år siden

PG48. Jeg må se den med mor og far snart!
Gravatar

#656 Babo84 12 år siden

Thomas E. Nielsen (648) skrev:
For dig er det et kritikpunkt måske, men ikke for mig. Der er dog film, hvor jeg kunne have ønsket mig han havde valgt anderledes, men det ved du:)

Nåh, det ved jeg nu ikke om det er kritikpunkt, altså noget der knækker filmen for mig. Filmen finder jeg fremragende. Måske ikke helt på indholdssiden, men ihvertfald i dens fremstilling af krigens gru, som er noget nær det mest realistiske og brutale der er lavet. Den åbningsscene drømmer jeg stadig om. Mere intens bliver film bare ikke. Og dette ville man naturligvis aldrig have opnået med en watered down pg-13 version :)
Gravatar

#657 jessup 12 år siden

Jeg har ikke fulgt tråden nøje men er umiddelbart enig i Bruces vendinger om at man ikke behøver at være enig i hvad en film har på hjertet, men at det på en eller anden måde skal være stimulerende eller interessant i sit samlet udtryk.

Jeg vil lige vende ID. Nu handler de fleste film ikke om at videnskab er "the end of history".Det er en af grundstenene i denne forestilling at der er en designer som for den enkelte vil være kulturelt bestemt (i min optik)eller af den pågældendes religiøse overbevisning og det vil sige at hvad som hels kan stå i designerens sted. I amerikansk og dansk sammenhæng bliver gud defineret af tekster i biblen mm. og andre steder hvad som helst andet - nisse,trolde,thor og meget andet. Som udgangspunkt dykker Scott så ned i det frirum og laver en underholdende film om at det er aliens. Dette er selvfølgelig ikke hele filmen men udgangspunktet.
This is just until June
Gravatar

#658 Richard Burton 12 år siden

jessup (657) skrev:
Jeg vil lige vende ID. Nu handler de fleste film ikke om at videnskab er "the end of history".Det er en af grundstenene i denne forestilling at der er en designer som for den enkelte vil være kulturelt bestemt (i min optik)eller af den pågældendes religiøse overbevisning og det vil sige at hvad som hels kan stå i designerens sted. I amerikansk og dansk sammenhæng bliver gud defineret af tekster i biblen mm. og andre steder hvad som helst andet - nisse,trolde,thor og meget andet. Som udgangspunkt dykker Scott så ned i det frirum og laver en underholdende film om at det er aliens. Dette er selvfølgelig ikke hele filmen men udgangspunktet.

Spot on.
Gravatar

#659 Lord Beef Jerky 12 år siden

Åkepool (650) skrev:
Mener du SPR, eller er jeg røget af et sted?

Ganz natürlich.. det går lidt hurtigt engang imellem når en skrigende baby sidder med foran computeren.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#660 TheEnd 12 år siden

Nu har jeg haft en uge til at fordøje det og konklusionen er at Prometheus en vidunderlig film.
9/10

Er der ikk lige en der giver en referat af hvad de forrige 650+ kommentarer siger? ;D

Er det her iøvrigt ikk by far den mest kommenterede anmeldelse på filmz?
A bottle! Don't bother.

Skriv ny kommentar: