Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#661 Richard Burton 12 år siden
[url= .... the snaaaaake ...[/url]
#662 bhs 12 år siden
En lille referat af 650 + kommentarer. Good luck! ;)
#663 Riqon 12 år siden
Nu har jeg ikke læst dem alle, men vil gætte på at de fleste af kommentarerne repræsenterer disse 2 synspunkter:
1) filmen er megaskod, en stor og vammel skuffelse og kraftigt overvurderet
2) filmen er et mesterværk, en gennemtænkt sci-fi klassiker og kraftigt undervurderet.
... med dertilhørende begrundelser.
#664 Richard Burton 12 år siden
#665 BN 12 år siden
Og ingen midt imellem?
Øv, MIN (foreløbige) mening tæller åbenbart ikke!
*hulk, snøft* (Hvor er mine tudekiks?)
#666 Richard Burton 12 år siden
Det vil forklare "looket" af ingeniørerne ... os. "Vi" har nået topmålet af vores fysiske formåen, repræsenteret ved looket af "de gamle guder", med en ypperlig fysik og et ansigt, tænkt af Michelangelo. Vi er vokset, så vi er 2½ meter høj og resten passer proportionmæssigt.
Men i såfald, hvorfor skulle de det? Måske er de selv ved at uddø som race? Måske var deres genmateriale "slidt op", muteret, skadet. De har måske vanskeligt ved at reproducere sig og terraforming var en måde at "starte forfra". Eller måske ville de se, om de kunne styre evolutionen "af sig selv" og se "om de kunne gøre det bedre, komme videre fra dér, hvor de er "stoppet"?
#667 TheEnd 12 år siden
modtaget :)
#668 Richard Burton 12 år siden
#669 Riqon 12 år siden
Jo, men jeg skrev jo også "de fleste" ... :P
#670 BN 12 år siden
Ah, I realize that ........... now.