Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#671 Åkepool 12 år siden
Kender det så udemærket, eller.... Nu er den yngste lige fyldt 2 år, men skrige kan han sgu stadig :)
#672 Riqon 12 år siden
Men det er jo for sent, BN!
#673 Ericmase 12 år siden
#674 Richard Burton 12 år siden
#675 Ericmase 12 år siden
Troede lige, men tak for info ellers :)
#676 Richard Burton 12 år siden
http://blogs.indiewire.com/theplaylist/book-review...
Perhaps most intriguingly, the book spells out some of the film’s most WTF? moments in the most direct detail we’ve seen yet. An example is the already controversial opening. While it’s not overly difficult to interpret its meaning in light of all that takes place over the 120 minutes that follow, seeing it spelled out in black and white is, at the very least, helpful: “A young Engineer drinks from a ceremonial cup, then begins to disintegrate, his remains blowing into the sea and, eventually, mankind itself.” This is a rather explicit explanation, at the very least.
In fact, the textual analysis is often more enticing than the admittedly stunning artwork. Even throwaway lines greatly add to one’s understanding of Scott’s modus operandi. Example: While it’s a bit confusing onscreen, Prometheus is most assuredly “not set on LV-426 (‘That’s another planet,’ confirms Scott).”
#677 Highland Park 12 år siden
http://redlettermedia.com/half-in-the-bag-promethe...
Den korte udgave:
[url=]"Red Letter Media talks about Prometheus - SPOILERS"[/url]
#678 BN 12 år siden
'Promotheus' er rent håndværksmæssigt eller teknisk mesterligt lavet - ingen tvivl om det. Men plottet fungerer ikke for mig. Det siger mig ganske enkelt ikke noget. Jeg mangler også et mere personligt/følelsesmæssigt i hovedpersonerne - og det giver filmen mig ikke. Selv det bedste tænkelige skuespil (fra Fassbender og Rapace) og en del særdeles vellykkede actionscener kan ikke redde filmen, når plottet ikke er godt nok. Story is everything.
For mig at se hører hele den underliggende, højtravende snak om menneskehedens oprindelse desuden slet ikke hjemme i en Alien-film. Dels serveres det på en alt for indforstået måde, hvor filmen alene ikke er nok til at forstå sammenhængen (deriblandt ingeniørernes motivation); dels er det et naivt rodsammen fra vidt forskellige og indbyrdes modstridende kilder.
Så jeg holder mig fremdeles til den oprindelige 'Alien' fra 1979 og James Camerons efterfølger 'Aliens', for disse to film kan alt det, som 'Prometheus' ikke kan.
Håndværket (manuskriptforfatteren undtaget): 9/10
Min helhedsbedømmelse af filmen: 6/10
#679 Richard Burton 12 år siden
Helt enig
Scott:
We can open the door here and have a whole new universe, which will give life to this genre. Although I think the Alien itself is now dead and gone, run dry, I think we can open up to a new universe, new doors, new experiences. Specifically asking some more significant questions.
#680 Babo84 12 år siden
Helt enig. Afgjort blottet for enhver følelsesmæssig connection til tilskueren, og det kan kun skyldes én ting - svag persontegning.
Som udgangspunkt har jeg intet imod "højtravende", heller ikke i den type blockbusters, men havde det været (imo) mere vellykket, så havde jeg købt den noget mere. Jeg elskede jo The Matrix, og den er også højtravende :)
Men altså. Det var noget af et dyk filmen tog i karakteren hos dig. Men det kan ske, når en film ikke kan vandre i ens tanker, og fiser ud i stedet.