Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#681 Kaizer Soze 12 år siden

Var det ikke på et tidspunkt meningen at det skulle ha været en direkte prequel og altså en decideret Alien film? Men så blev det pludselig ændret?
Gravatar

#682 BN 12 år siden

SIR Ridley Scott (679) skrev:
Helt enig

Scott:

We can open the door here and have a whole new universe, which will give life to this genre. Although I think the Alien itself is now dead and gone, run dry, I think we can open up to a new universe, new doors, new experiences. Specifically asking some more significant questions.

Ja, det siger han godt nok. Men hvis den ikke skal betragtes som en Alien-film, så forstår jeg ikke
slutscenen og koblingen til 'Alien' fra 1979.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#683 BN 12 år siden

Babo84 (680) skrev:
Som udgangspunkt har jeg intet imod "højtravende", heller ikke i den type blockbusters, men havde det været (imo) mere vellykket, så havde jeg købt den noget mere.

Jeg er sådan set enig. Det er egentlig også kun fordi at denne meget fremherskende del af filmen ikke fungerede, at jeg har noget imod den.

Babo84 (680) skrev:
Men altså. Det var noget af et dyk filmen tog i karakteren hos dig. Men det kan ske, når en film ikke kan vandre i ens tanker, og fiser ud i stedet.

Din forklaring af dette dyk rammer hovedet på sømmet.
Gravatar

#684 Richard Burton 12 år siden

#681 Jo

17. januar 2011, Scott

"While Alien was indeed the jumping off point for this project, out of the creative process evolved a new, grand mythology and universe in which this original story takes place," said Scott. "The keen fan will recognise strands of Alien's DNA, so to speak, but the ideas tackled in this film are unique, large and provocative. I couldn't be more pleased to have found the singular tale I'd been searching for, and finally return to this genre that's so close to my heart."

#682 Læs herover. Filmen gik fra at skulle være en Alien film, til blot at dele univers med Alien, for at fortælle en anden historie.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#685 BN 12 år siden

SIR Ridley Scott (684) skrev:
Filmen gik fra at skulle være en Alien film, til blot at dele univers med Alien, for at fortælle en anden historie.

... hvorfra den gik videre til påny at inddrage
"the chestburster", ja, selve monsteret fra 1979-filmen; det monster som den films titel henviser til: 'Alien'.

;-)
Gravatar

#686 Babo84 12 år siden

BN

har også meget svært ved at se, at Prometheus ikke skulle fungere som en prequel. Uanset hvad Scott siger. Han siger squ egentlig også så meget, som ikke skal tages for alvorligt.
Gravatar

#687 Richard Burton 12 år siden

#684 Hvilket ikke er ensbetydende med, at filmen er en Alien film efter "den gamle skabelon". Ingen tvivl om, at der indgår elementer fra Alien, det påstår ingen jo heller ikke. Men Scott forklarer, at han har forladt franchisen som skabelon for at lave noget andet, både historiemæssigt og eksekveringsmæssigt. Man kan sige de deler DNA, men det gør blomster og mennesker jo også :)

#686 Ja man skal blive i sin egen selvforståelse, funderet i præferencer og forventninger man for enhver pris vil holde fast i, også selv om filmen visuelt netop understøtter instruktørens egne udtalelser.

Så er det også lettere at kritisere filmen for ikke at være det, man gerne ville have haft den til at være, selvom det er skrevet i sten, at det heller ikke var det, som var hensigten.
Gravatar

#688 Kaizer Soze 12 år siden

Den anden historie?...er det stadig at rejse spørgsmålet om hvem, hvad og hvorfor omkring Spacejockeyen? Eller er den også skrottet?
Gravatar

#689 Richard Burton 12 år siden

Kaizer Soze (688) skrev:
Den anden historie?...er det stadig at rejse spørgsmålet om hvem, hvad og hvorfor omkring Spacejockeyen? Eller er den også skrottet?

Lige nu "ved vi kun" det som Prometheus ser. Der er to film mellem Prometheus og Alien, med en historie, som vi kun ved omhandler Shaw og Davids søgen efter menneskehedens herkomst. Vi ved at det indbefatter ingeniørerne, så formentlig er det meningen, at enderne kobles sammen "til sidst" og vi får at vide, hvad der skete med den oprindelige ingeniør.
Gravatar

#690 BN 12 år siden

SIR Ridley Scott (687) skrev:
#684 Hvilket ikke er ensbetydende med, at filmen er en Alien film efter "den gamle skabelon". Ingen tvivl om, at der indgår elementer fra Alien, det påstår ingen jo heller ikke. Men Scott forklarer, at han har forladt franchisen som skabelon for at lave noget andet, både historiemæssigt og eksekveringsmæssigt. Man kan sige de deler DNA, men det gør blomster og mennesker jo også :)

Okay, med denne præcisering (at det ikke en Alien film efter "den gamle skabelon") er jeg enig med dig, eftersom der er føjet en masse nye elementer til; herunder et eksistentialistisk tema. Jeg kan dog godt finde visse ting, der er genbrugt fra "den gamle skabelon", men det er ikke på en så udpræget måde, at de føles som gentagelser.

Øv, al den snak gør, at jeg nu næsten får lyst til at gense den!

BN den Vægelsindede! ..... Tragisk.

Skriv ny kommentar: