Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#761 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (760) skrev:
Ja... Men nu det er Scott der står bag, så er der selvfølgelig "mening" bag altid.. særligt alle de dumme beslutninger, men de skal selvfølgelig ses i bestemt kontekst.... for så... giver det nemlig mening. Men igen; Scott skærer jo ikke i pap, så du forstår det bare ikke... ;)

Search and you shall find Babo :) Men hvis ens dedikering er på et niveau, hvor man en måned efter filmens premiere brillerer med et spørgsmål, som indikerer, at man ikke engang har forstået filmens basale introsekvens og det endda ovenpå en verden fuld af fora'er diskuterende filmens indhold og tilmed i en tråd mere end 600 indlæg fremme, hvor der i selvsamme har været nævnt sekvensens betydning og indhold adskillige gange og tilmed været masser med links til eksterne kilder, ja ... så tillad mig at tvivle lidt på viljen til at finde "meningen" og istedet søge tilflugt i fordommene, som altid er et fantastisk sted at argumentere ud fra :)

Men bare rolig. Der kommer nok snart en film "to a cinema near you", som har skåret meningen ud i tykke skiver :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#762 Babo84 12 år siden

Jeg er ikke så fanatisk, at jeg har læst samtlige tråde om Prometheus og set den 117 gange, og det kunne tænkes jeg tolker introen en smule anderledes end hovedparten? ihvertfald ved første øjekast... dette rokker (selvom du gerne vil trøste dig med det) ikke en skid ved filmens åbenlyse og idiotiske opførsel, men mon ikke du kan finde meningen med alting, også det skidt der kommer ud af Scott's røvhul.

Men FANTASTISK af dig, at du kan forstå et så GODT manus af Lindelof så optimalt... virkelig godt gået. Den vinder helt klart for bedste originale manus..
Gravatar

#763 Richard Burton 12 år siden

Husk at passe på blodtrykket :)

Babo84 (762) skrev:

Jeg er ikke så fanatisk, at jeg har læst samtlige tråde om Prometheus og set den 117 gange, og det kunne tænkes jeg tolker introen en smule anderledes end hovedparten?

Babo #608 skrev:
Er det ikke forsøg på at udslette menneskeheden ved udslip af "væske" og undslippe det i det frie, for at forgifte os?

En smule anderledes er formentlig en underdrivelse af dimensioner. Hvordan du fik resten af filmen til at give mening ovenpå denne forståelse, er mig sgu en gåde. Nå nej, det gjorde du så heller ikke.

... dette rokker (selvom du gerne vil trøste dig med det) ikke en skid ved filmens åbenlyse og idiotiske opførsel, men mon ikke du kan finde meningen med alting, også det skidt der kommer ud af Scott's røvhul.

Jeg har nu stadig til gode at behøve at trøste mig med, at finde en film dårlig eller god og have det mærkelige behov for at forsøge at give udtryk for det modsatte overfor andre. Måske det er noget du gør dig meget i, siden du så ofte beskriver denne mulighed?!? Besynderligt.

Og mht. Scotts røvhul, så kan jeg se dette i denne nylige tråd, hvilket jo på en eller anden måde får devalueret lidt på dit udsagn (men ok, det har jo heller ikke ligefrem været den sværeste disciplin gennem tiderne)

Men sug du nu bare samtlige af Nolans kropsåbninger tomme, så burde du blive glad igen.

Babo skrev:
Men FANTASTISK af dig, at du kan forstå et så GODT manus af Lindelof så optimalt... virkelig godt gået. Den vinder helt klart for bedste originale manus..

Du burde nok først udtale dig om kvaliteten af det, når du vidste noget om dens indhold, ellers udtaler du dig jo mod bedrevidende ... igen.
Gravatar

#764 Åkepool 12 år siden

Babo84 (760) skrev:
Og ja. Star Trek, den nye, er en bedre film. Kan da være tvivl?

Det kan der sagtens, eller nej, der er ingen tvivl, "Prometheus" er langt bedre end den nyeste "Star trek" ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#765 Kviesgaard 12 år siden

Men det er jo så også et nyfødt eksemplar vi får at se. Og af at den er nyfødt, så er den jo mindre sølle end den larve, der sprang ud af maven på mennesket i Alien.

I bund og grund afhænger det vel af øjnene, der ser. Personligt foretrækker jeg scenariet i Alien frem for det i Prometheus. Jeg sad med følelsen af, at det var til for, at vi skulle ( nok engang ) lige mindes om forbindelsen til netop Alien. Selv havde jeg foretrukket, at de forbindelser havde været meget færre, hvis ikke ligefrem ikke eksisterende. Men det er så bare min egen personlige holdning til Prometheus filmen.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#766 Richard Burton 12 år siden

#765 Og den skal være dig velundt :) Tak for snakken ihvertfald. En fornøjelse :)
Gravatar

#767 Kviesgaard 12 år siden

Så prøver jeg at tage lidt til genmæle, om ikke andet, så for en kort bemærkning.

SIR Ridley Scott (#744) skrev:
Men hvordan skulle de kunne fjerne egoismen? Så er vi ovre i "hvad er ingeniørerne" varianten. At manipulere med DNA er en ting, men at manipulere med menneskelige dyder og egenskaber, som vel skabes qua vores opvækst, dannelse og sociale betingelser er et håndværk, som jeg slet ikke tror ingeniørerne gør sig i. Jeg tror ikke ingeniører er guddommelige entiteter, som har evnen til at skride ind og fjerne psykiske kendetegn hos et givent individ eller for en given race. Jeg tror ingeniørerne er OS, mennesket, på evolutionens top. De er nået dertil i erkendelsen af, at selvopofrelse er den ultimative dyd og egoismens væsen en synd.

Ok måske tænker jeg lidt for meget som en landmand her ( er selv vokset op på landet ), men jeg vover alligevel pelsen med en lille allegori ( eller er det en metafor? ) her. Hvis en landmand forventer at kunne høste korn på sin mark, så må han først kultiverer jorden, så plante kornet, derefter gøde og vande afgrøden, så den kan vokse. Men lige så vigtigt er det, at landmanden fjerner ukrudt eller skadedyr fra marken, ellers risikerer han at afgrøden går tabt.

Hvis han kun sår, og så derefter vender ryggen til sin afgrøde, indtil den skal høstes, ja så har landmanden kun sig selv at takke, hvis udbyttet ikke blev det, som han havde sat næsen op efter. Har han derimod passet og plejet sin afgrøde, og udbyttet alligevel ikke blev det forventede, da kan landmanden tillade sig at rejse anklage.

Det var allegorien. Ved nærmere eftersyn, så har Ingeniørerne da vist også forsøgt at pleje "afgrøden" ( for det er vel dem, som vi ser i de forskellige hulemalerier ), så min lille landbrugsallegori duer måske ikke helt så godt som først antaget. Nå jeg lader den stå alligevel, hvis det skulle friste til en lille debat eller ej. Om ikke andet, så siger den vel lidt om min tankegang.

Så til det lidt mere konkrete i dit indlæg. Personligt tror jeg på, at menneskelige dyder og egenskaber udspringer af vores DNA. Opvækst, dannelse og sociale betingelse kan så enten fremelske, eller undertrykke de pågældende dyder og egenskaber, men jeg tror ikke på, at de kan fjerne dem. Dertil ligger de for dybt i vores arvemasse. Opvækst, dannelse og sociale betingelse ligger så oven på det, men kan ikke forandre det grundlæggende.

Derfor opfatter jeg også selvopofrelse og egoisme som værende noget, der udspringer af vores arvemasse ( DNA ). Med den teknologiske viden, som Ingeniørerne antageligt besidder ( Rejse mellem stjernerne, Terraformning ved hjælp af "værtsDNA", Det Sorte Stads mutagene egenskaber ( er vi ude i noget ninja turtles her? ) etc ), ja har de vel også muligheden for at manipulere med DNA'et, og dermed fjerne generne for egoisme. Kan være at de faktisk har prøvet engang, men at det fik samme katastrofale resultat, som da Arkitekten i Matrix filmene forsøgte sig med den perfekte verden til "menneskebatterierne".

Jeg er selv af den opfattelse, at det ene kan ikke stå uden det andet. At ren selvopopfrelse i en art ville lede til den egen udslettelse, ligeså hvis arten var rendyrket egoister. Begge dele ( altså selvopofrelse og egoisme ) er nødt til at være til stede, i større eller mindre omfang, hvis arten forsat skal videreføres. Derfor finder jeg det fejlagtigt, hvis man kun vil accepterer det ene, og fornægter det andet.

Men er det ikke det man ser inden nogle typer af klostertilværelser? Altså hvor det er rent mande- eller kvindekloster. Hvis det princip blev gældende for hele verden, og det samtidig lykkedes at afskaffe seksuel samkvem ( kasteration siges at gøre underværker ), så ophørte menneskeheden som art i løbet af en rum tid. Det ville sandsynligvis være godt for resten af jordkloden og de tilbageværende arter, men det var vel ikke helt lige det, der var planen.

Nå det her begynder at favne i mange retninger, så det er vist på tide at runde af. Og mon ikke dette lille citat eller visdomsord kunne passe ind i den lange debat her:

Det, man hader ved andre, er det, man ikke kan udstå ved sig selv.

Hvis man så overfører den sætning på Ingeniørerne i Prometheus, så er der måske lidt og filosoferer over her. Måske.

Tak for i aften. Sengen kalder og morgendagens dont venter.
Gravatar

#768 Richard Burton 12 år siden

Apropos Lawrence of Arabia referencerne

To create the hero landing site, the team at MPC knew that Scott’s reference was Wadi Rum, a desert location in Jordan with tall, sheer, heavily eroded walls. “It was used in Lawrence of Arabia,” Stammers says. “There’s actually a lot of reference to Lawrence of Arabia in the film. You see David [the robot] watching the film when everyone else is in hyper sleep. Ridley loved the idea that the place the crew was visiting was a huge valley and they’d be dwarfed within.”

So, MPC utilized digital elevation files and Google Earth to generate simple geometry of the Wadi Rum valley. “Then we added the Prometheus ship and other elements based on a series of sketches Ridley did, and adjusted it until we got the look and scale Ridley liked,” Stammers says. “We lined up the cameras based on his sketches. When we worked out what we needed, we went to Jordon and shot the location from a helicopter. We did match moves of those shots to track and build point cloud data that we could mesh into the mountain shapes. And when we went to Iceland, we chose a location that would blend into Wadi Rum. The final shots have the ground of Iceland and the valley walls of Jordan.”

#767 I'll be back ... and not only in a re-run :)
Gravatar

#769 Kviesgaard 12 år siden

Tager jeg fejl, hvis jeg siger: The Running Man med Arnold Schwarzenegger?

Hvorom alting er, så er du naturligvis altid velkommen tilbage, men den verserende debat skal nu ikke tage ( ferie ) tid fra din datter. Så vigtigt er det nu heller ikke, at jeg får svar på tiltale.

Og så lige et spørgsmål. Nu har jeg læst og set en del link til, hvad det er, Prometheus indeholder, ud over det man ser. Men er der også noget at hente i Lawrence of Arabia, som ville bidrage til en større forståelse af Prometheus ( udover lokationer, som dit indlæg ovenover beskriver )?
Gravatar

#770 Richard Burton 12 år siden

#769 Du tager ret :)

Hvis man kigger alene på referencerne, så er der selvfølgelig integreringen af Wadi Rum i "dalen".

Der er Guy Pearces tale om T.E. Lawrence.

TE Lawrence, eponymously of Arabia, but very much an Englishman favored pinching a burning match between his fingers to put it out. When asked by his colleague William Potter to reveal his trick, how is it so effectively he extinguished the flame without hurting himself, whatsoever. Lawrence just smiled and said the trick Potter is not minding it hurts.

Som bruges alene som analogi til Prometheus legenden.

Og så er der så absolut T.E. Lawrence selv, som var fanget i en identitetskonflikt. På den ene side homoseksuel og i det britiske militær, på den anden med loyaliteten mellem britiske og arabiske interesser. Måske derfor David identificerer sig med ham, værende en droide blandt mennesker.

Lindelof sagde selv:

Lawrence is a stranger in a strange land. A white man who is entirely different, ultimately becomes the most pivotal figure in that movie, independent of his differences. That felt slightly analogical to what we wanted to do with David.

Big things have small beginnings

Stammer også fra Lawrence of Arabia, nemlig dette replikskifte:

General Murray: It's a storm in a tea cup, Mr. Dryden - a sideshow. If you want my own opinion, this whole theater of operations is a sideshow! The real war's not being fought against the Turks, but the Germans. And not here, but on the Western front in the trenches! Your Bedouin Army - or whatever it calls itself - would be a sideshow OF a sideshow!

Mr. Dryden: Big things have small beginnings, sir.

General Murray: Does the Arab Bureau want a "big thing" in Arabia? If we get them to rise against the Turks, does the Bureau think they'll sit down quietly under us when this war's over?

Mest interessant er dog udsagnet

The trick Potter is not minding it hurts

som uden tvivl relaterer til, hvad vi fik at vide i viral videoen om David, nemlig

I understand human emotions, although I do not feel them myself. This allows me to be more efficient and capable.

David kan nemlig

...carry out directives that my human counterparts might find distressing or unethical.

Og det er, hvad David gør, når Weyland beder ham om try harder og han bl.a. smitter Holloway.

Et andet udsagn fra Lawrence of Arabia, som David siger

"There is nothing in the desert and no man needs nothing."

Det er en replik af Alec Guiness:

"I think you are another of these desert-loving English: Doughty, Stanhope, Gordon of Khartoum. No Arab loves the desert. We love water and green trees, there is nothing in the desert. No man needs nothing."

Senere ytrer Weyland på dødslejet

"There's nothing".

Og David svarer

"I know... Mr. Weyland, have a safe journey".

Udsagnet kan også relatere til, at der "ikke er noget" efter døden og at David giver ham ret.

Skriv ny kommentar: