For alle, der sætter pris på udfordrende og tankevækkende science fiction, er Andrei Tarkovskys “Solaris” simpelthen et must. Denne russiske genreklassiker, der kun yderst sjældent føles langsommelig og prætentiøs, stiller store spørgsmål og lader det heldigvis være op til seeren at mønstre svarene. Transferet er ikke ligefrem fantastisk, men trods alt hæderligt, og lydsporet er ganske godt. Der medfølger ikke meget ekstramateriale, men det, som skiven indeholder, vil formentlig fornøje de fleste Tarkovsky-fans.
#11 filmz-keyser 16 år siden
Ja, lidt sjovt. Hele filmen minder om en underfundig drøm.
Måske en af de mest filosofisk ræsonerende film jeg set. Sjovt nok, i samme båd som "The Mirror".
#12 nostromo 16 år siden
I like how you add Ronald D. More but forget to mention Isaac Asimov. ;)
While I really do admire Ronald D. More for his adaptation of an old classic, he's by far not even close to the originality of Philip K. Dick or Isaac Asimov... Or even Arthur C. Clark.
Ronald, is a brilliant script writer when it comes to fusing emotion to the all essential plots, harvested in a science fiction genre.
But I do agree with most of the other things you write about.
Thanks for the review!
;)
#13 The Insider 16 år siden
#14 filmz-Bruce 16 år siden
Men nu skal han snart have en chance!
#15 filmz-vassago 16 år siden
#16 filmz-Bruce 16 år siden
Jeg vil nok sige, at isåfald så vil man have taget skade af for mange skader og forårsaget uoprettelig skade på dømmekraften :) Det er en sjælden, men dog, eksisterende mulighed!!!
Men måske Gigi!!!
Thaaank heeaaaven ... for liiitle giiirrrrlls!!!
#17 Highland Park 16 år siden
Soderberghs version har jeg endnu ikke set.
Finder det i øvrigt ret påfaldende at Lem ikke nævnes som en af de helt store. Især når filmen nu er en fortolking (hvilket han åbenbart selv havde svært ved at erkende) af et af hans mest berømte værker og bærer samme titel.
Men hvis det netop er for at undgå 'name-dropping', så går det nok... men også kun lige. ;)
Stanislaw Lems univers er dybt fascinerende.
#18 filmz-Bruce 16 år siden
#19 filmz-vassago 16 år siden
#20 filmz-Le Samouraï 16 år siden