Kun få genrefilm formår at appellere så bredt som J.J. Abrams’ “Star Trek”. Historien har sine skavanker, men filmen beretter fortællingen om rumskibet Enterprises første eventyr med en uimodståelig blanding af humor, romantik og storladent drama. Ensemblet er slet og ret eminent, og æstetisk er “Star Trek” omtrent så fuldendt, som en Hollywood-blockbuster kan være. Dvd’ens AV-præsentation er en af årets bedste, men det er en skam, at disken ikke huser mere ekstramateriale. Fans bør opstøve filmen på Blu-ray, som er spækket med ekstramateriale. Alle andre bør erhverve dvd’en – ja, selv jer, der slet ikke kan døje Star Trek.
Se Filmz’ eksklusive video-interview med J.J. Abrams og filmens skuespillere.
Skriv ny kommentar:
#71 Patriarch 14 år siden
Fin anmeldelse. Angående at føle med karakterene - jeg kan sagtens følge dig - at Lukes sorg generelt er mere nærværende end fx Spocks. Men jeg synes denne film rummer mere følelse og drama end ep1 og 2, og jeg vil sige at de første 5 minutter af Star Trek rørte mig mere end fx Lukes sorg over sin onkel og tante.
Hvad angår at de sidder i deres farvede trøjer - ja - men gjorde det noget? Passer det ikke fint ind i det univers filmen sætter op, og formår JJ Abrams ikke at sælge det? Jeg synes i hvert fald det fungere fint her i denne nye opdaterede udgave af universet.
#72 BN 14 år siden
Tak. :-)
Fint nok. Dér har jeg det så modsat hvad angår Ep. 2. Men det er jo med film som det er med en forelskelse: én falder for nogle bestemte ting ved en person, mens en anden falder for nogle helt andre ting, og de ting, som den ene ser og føler, ser og føler den anden ikke. :-)
Ja, for mig gjorde det. Det er et symptom på den tv-serieagtige pænhed og glathed, som 'Star Trek' altid har været synonym med.
..... MEN jeg må give jer ret: Den var bedre end jeg troede. Ja, jeg var godt underholdt, så alt i alt en positiv overraskelse.
#73 filmz-Claudius 14 år siden
Det hjælper ikke meget at tænke nærmere over plottet. Bemærk at Nero ryger tilbage i tiden til Kirks fødsel. Og hvad gør han derefter? Han venter til Kirk er blevet voksen (som meget som han nu kan), før han åbenbart foretager sig noget som helst. Øh... Det må da være en trist skib, bare at sidde der og lave ingenting i 20 år. Man forstår godt, de er vrede, men ikke så meget, hvorfor de ikke har begået mytteri mod Nero og givet sig i kast med noget andet i mellemtiden. Men historien forlanger, at de går på stand-by i over 20 år indtil Spock Prime ankommer, og Kirk er blevet voksen, så de de onde kan besejres, så det er det de gør...
#74 BN 14 år siden
Jeg ved ikke rigtigt - kan Nero og hans folk ikke have lavet andre skurkestreger i mellemtiden? hehe ... Ja, jeg ved det ikke.
#75 filmz-Claudius 14 år siden
Det kunne de, men er der noget, der tyder på det? Deres baggrund og teknologi er stadig fuldstændigt ukendt tyve år senere. I Trek er Starfleets primære opgave (medmindre det også er skrevet om) at udforske rummet, så man skulle tro, at der var indsamlet informationer, hvis Nero og hans skib havde foretaget sig noget andet i mellemtiden. Men ingen ved åbenbart noget som helst om ham eller hans skib. Ingen rygter om ham. Ingen grumme historier om hans magtfulde skib. Nada.
#76 filmz-Utyske 14 år siden
Jeg tror du har glemt, at Uhura jo opsnapper at han har angrebet andre skibe. :)
Det omtales i scenen hvor Kirk scorer den blå (eller er hun grøn, me forget) babe på akademiet og senere, ligefør Enterprise ankommer til Vulcan.
#77 filmz-Claudius 14 år siden
Næ, det har jeg ikke. Den scene foregår jo netop efter Nero er færdig med at vente og endelig går i gang med at udføre sin hævn. Hvem har hørt noget om i de mellemliggende tyve år fra han hoppede tilbage i tiden indtil han begyndte sit hævntogt? Tværtimod understreger meddelelsen Uhura opsnapper jo problemet - Starfleet kan sagtens høre om den slags ting. Men Nero har bare været forsvundet i tyve år.
#78 filmz-Utyske 14 år siden
Jeg synes at det fremgår ret tydeligt, at han har været i venteposition i de 20 år, for at vente på Spock Prime, jeg mindes endda at Nero siger det i løbet af filmen.
Det giver jo også ret god mening at holde skjult indtil da. Selvom hans skib er stort, fælt og alt det der, har han og besætningen jo ikke ubegrænsede midler eller våben. :)