Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#251 blahblah 16 år siden
Nu har jeg ikke været der vildt mange gange, men de gange jeg har været der har jeg oplevet: For skarpt lys på gangene der ikke kunne ignoreres.
Idioter i hobetal der enten taler under filmen, griner når det skal være sørgeligt fordi de åbentbart ikke kan håndtere det og pauser midt i Ringenes Herre (så vi kan gå ud og købe mere slik i deres butik.
#252 filmz-ChesterB 16 år siden
lyset ka de måske nok gøre for, men det er jo også så man måske ikke falder på røven ned af de høje trapper.
idioterne der snakker og griner når det er sørgeligt ka de vel sådan set ikke rigtig gøre for, så den synes jeg måske ikke helt er berettiget.
og pauser i ringenes herre er jo fordi det er en meget lang film, så folk kan komme på det lille hus og tanke op så de ikk ska gå glip af noget af filmen og så de også kan skifte spole osv. så efter min mening er det måske ikke helt retfærdigt alt det du siger, men selvfølgelig, hver sin mening. hvis jeg skulle sige noget dårligt om en biograf ville jeg sq klart vælge palads for det er da det største lokum man kan finde i dansk biograf ;)
eks. ekspedienterne er flabede og rappe i kaæften og fuldstændig ingen service sans. de tager overpris for alt, gulvet er komplet tilklistret, toiletterne stinker og er ekstremt uhygiejniske, salene har for det meste meget dårlig lyd, de er dårligt indrettede, mange af dem er alt for små, de har aldersregler (jeg tog det barn jeg passer på syv med ind for at se en film uegnet for børn under ellve og de ville ikke lade os se den) og så videre og så videre. så hvis valget stod mellem Cinemaxx Fisketorvet eller Palads KBH for mig ville jeg klart tage cinemaxx :P men igen du har ret til at hade cinemaxx :) bare min mening
forfeit the game cuz tomorrow
when it's all done you read what you sow
#253 JannikAnd 16 år siden
Øv, nu røg lidt af glæden ved turen i aften...
#254 filmz-Bruce 16 år siden
#255 filmz-Bruce 16 år siden
Hvorfor viser Imperial ikke denne digitalt? Hvis en film har noget at byde på digitalt, så er det denne. En ven ringede til 70131211 i sidste uge og fik beskeden, at filmen blev vist digitalt. Jeg så den igår kl. 21.40 og billedet så ALT ANDET end digitalt ud. Det lignede en sædvanlig analog visning, begrænset sortniveau, begrænset skarphed og med artifakter undervejs i billedet. Så ringede jeg lige til 70131211 nu og fik den samme besked, "ja i Imperial vises filmen digitalt".
Hvad skal man tro på? Har man fået en mandags digital projektor, har operatøren tisset på linsen, lyver man bevidst, eller er telefondamerne blot ligeglade og svarer i øst?
#256 Chili bom bom 16 år siden
Og ang. det med kopholderne, så har jeg godt nok aldrig hørt den kritik før. Hvor spredt behøver man at sidde med benene undskyld jeg spørg? For så er det vel hele sædet som du mener er for lille? :)
#253 snak pænt.
#254 & #255 Det lyder i øvrigt mærkeligt at du har fået det at vide, da den aldrig har skulle gå med digital, så det har været en misforståelse. Hvis det er med digital visning vil det fremgå i titlen (hvis du fx også bestiller online).
Er da ked af at i har fået fat i nogen som absolut intet vidste om filmfremvisningen, det burde de ha vidst klokkeklart.
Men faktum er det har aldrig været meningen at den sku vises digitalt og det blir den heller ikke.
#257 JannikAnd 16 år siden
#258 filmz-Bruce 16 år siden
Hvis ikke lige netop Dark Knight skal vises digitalt i Imperial, optaget i IMAX flere steder, og med et sortniveau, som skriger på digitalt, som netop kan fremhæve detaljer i skygger, så ved jeg faktisk ikke, hvad der fortjener digitalt. Det er snart længe siden I Robot premierede digitalt og i USA spurter 3D derudaf og herhjemme viser man stadig de største analogt.
#259 Chili bom bom 16 år siden
#260 Chili bom bom 16 år siden
Jeg havde da også håbet og troet at den skulle være vist i digital, Danmark er virkelig langt bagud på den front, desværre.
Men der har aldrig været nogen tvivl fra dem der bestiller filmene hjem, at den ik kom til at blive vist digitalt, så det er virkelig ærgerligt at der er nogen som ikke har hørt ordentlig efter.