Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#61 filmz-Wizard7 16 år siden
#62 cansi 16 år siden
Men The Dark Knight er, selvom den ikke behøves at betrages som en, en Batman film. Man kan da ikke kritisere den for at have en mand iført som en flagermus, i en batman-film. Jeg mener at det skal ses omvendt og at man så burde spørge om der er lidt for alvorlige temaer på bordet og om alt det, klæder batman filmen.
IMO, (er lige kommet hjem fra midnatspremieren) klæder den det meget mere. Selvom jeg respekterer anmelderens mening om filmen, forstår jeg stadig ikke hvad der trækker filmen en karakter ned. Jeg har det bare som om at anmelderen ville trodse 'hypen' omkring filmen og ikke bare give den fuldt hus, selvom den fortjener det.
Omkring filmen:
The Dark Knight behøver ikke, ligesom dens titel, Batman symbolet og navnet. Filmen har knivskarp dialog, eminente skuespillere (specielt Heath), og bare i konklusion en rigtig stærk historie med tunge moral spørgsmål. Og det hjælper kun at alt det er så underholdene og neglebidende spændende igennem dens 2½ timer lange spilletid.
6/6
#63 filmz-mrhands 16 år siden
6/6
#64 rasmusv 16 år siden
Artikelforfatterens kommentar: "Helt uproblematisk er det dog ikke, for i en kompliceret og seriøs fortælling om kriminalitet stikker en mand iført et flagermuskostume unægtelig ud som teatralsk og måske endda også en anelse barnagtig." må simpelthen være en dårlig joke?
#65 Slettet Bruger [1023028864] 16 år siden
Jeg synes da, at enhver beskæring af filmen ville trække ned; der er intet unødigt fyld overhovedet. Hvis man skal kritisere noget ift. længden, så er filmen da nærmere skåret for meget ind til benet, så der ikke er mulighed for at få "ro til at lade herlighederne bundfælde", som du kalder det.
Jeg bemærkede faktisk kun musikken helt til sidst, fordi jeg ellers var alt for opslugt af filmen til overhovedet at lægge mærke til den.
#66 elwood 16 år siden
Et lille punkt vil lige nævne, den der Mobil telefon scene, fandt jeg lidt unødvendig/fjollet, det ku være lavet anderledes bare min mening.
Og hvis man har set traileren og har god hukommelse, vil nogle af tingene i filmen afslører sig før tiden, fordi der er scener som ikke er vist endnu, mens man ser filmen, det er uundgåligt, men de får rettet op på det ved og overraske til sidst.
Men ellers ja kan jeg ikke finde noget sted og sætte en fingrer på.
Fed Indledning på filmen, og go lille rolle de har fundet til William Fichtner...
Jeg gik ind med et fattet sind, og ville lade Heath Ledger overbevise mig før jeg hoppede på hypen, selv om jeg godt havde en ide om hvad jeg ville synes om ham allerede, og lige meget hvor meget jeg strittede imod måtte jeg overgi mig... hel ærlig hvis den mand R.I.P ikke vinder for Bedste birolle (selv om han faktisk var mere hovedrolle end Batman) så er der ingen retfærdighed til, og til folk der brokkede sig over hans stemme i selskabsscenen der var for rolig, så ja det er den stemme han taler med, og det passer perfekt.
Men det er hele hans optræden i helhed man skal betragte, Han er ond, men på en mere udspekuleret og skræmmene måde, han leger med Menneskets Sind, opstiller svære siuationer for dem, hvor de er tvunget til og træffe valg, manden har intet klart motiv for sine gerninger han gør det blot (Alfred fortæller en historie der ret godt illustrer dette)
[spoiler]tryllekunsten kapow pure evil og uforuselighed
Kartoffelskrælleren i Jokerens Outfit morede jeg mig også over.
Jeg ved godt jeg ikke skal lade mig påvirke, men hans Memik, er vild med den måde han nærmest konstant slikker sig om munden på når han taler, The Laugh det hele er der.
Det her er Heat Ledgers Største rolle for mit vedkomne! og det som Filmen vil blive husket for.
Nå men med The Main Attraction forklaret lad os se på de andrer.
Aron Ekhardt som Harvey Dent er også eminent, hele den måde han væves ind i historien er genial, han er retfærdigheden selv med en tragisk fremtid, og så spiller han ganske enkelt fantastisk.
Og når The Thumbler kom på banen så rystede nærmest hele biograf gulvet fed!
Batman er faktisk den person der ikke er så meget med, synes selv Gordon er mere med , eller hvertfald ligeså meget som Batman.
Og så må jeg sige kæft det er modigt gjort af dem og
Jeg må tilstå jeg kan ikke finde nogen ting udover den første og sætte på den her film, Scoret var også godt, især
2008's bedste film indtil nu.
glæder mig til og høre de andre herinde, især dem som måske har kritik punkter, ikke fordi jeg forlanger det, men er spændt på og høre, fordi jeg kan ikke lige finde noget og sætte fingren på.
Nå men jeg skal hvertfald ind og se den igen det er da sikkert, der er så meget i den film jeg sikkert ikke opfangede første gang.
Btw. nogle filmz'er der spottede hinanden derinde, jeg havde mit nametag på og en stribet blå skjorte.
[/spoiler]
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#67 filmz-BrotherJack 16 år siden
Spoiler-alarm!!!
Jokeren er fantastisk på alle leder og kanter, og den store tragedie er skruet ufattelig godt sammen - som et krimidrama a lá "Heat". Men klæder det en Batman-film? Ikke nødvendigvis, men fuck hvor er det effektivt.
Det mest Batman-agtige ved filmen var ubestridt Jokeren, og Heath Ledger stjæler hver eneste scene. Det er en fantastisk præstation - eminent karakterskuespil! Filmen kan desværre ikke helt leve op til det tårnhøje niveau der er i Jokerens scener - men det er tæt på.
Eckhardts præstation er også forrygende og troværdig. Bale... Ham har jeg næsten allerede glemt. Var det overhovedet en Batman-film?
Andre ting der ikke klæder Batman-universet:
1. Gotham City er åbenbart bare Chicago nu. Langt ude. Den er ikke enestående mere, som den faktisk var i "Batman Begins". Og hvad sker der for alle de scener ved højlys dag? Klæder ikke den mørke skizofrene fortælling!
2. De ufatteligt klare referencer til krigen mod terror og 9/11. Det er fint når det indgår som dybe moralske spørgsmål hos karakterne, men Nolan tager den alt for langt, og det bliver en sjælden gang imellem naivt, plat og på grænsen til det usmagelige. Så usmageligt at man tiltrækkes af Jokerens herlige anarkisme!
3. Michael Caine skal snart tage alle sine belærende monologer fra Nolan-film og skubbe dem langt op i røven.
4. Ikke flere patetiske repetative sætninger a lá "Didn't you get the memo?". Please. Også denne gang var der for meget af det lort.
Fantastisk underholdning, modig og dystre temaer og lidt for meget unødvendig allegori.
5/6
#68 elwood 16 år siden
#69 Slettet Bruger [1023028864] 16 år siden
#70 elwood 16 år siden