På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.
Skriv ny kommentar:
#81 filmz-ab 14 år siden
:-) Men fælles for de to er så alligevel, at ingen af filmene opererer indenfor den faktiske tid. Hvilket var min pointe. Om den ene film så gør det mere urealistsik indenfor tidsrum, er squ lidt ligegyldigt, men hvor jeg så boller insekter, så tager du livet af dem :-) Jeg kan da påpege hav af usandsynligheder i film som Watchmen, også indenfor dens eget univers, men jeg sluger den sku gerne.
#82 Hr. Nielsen 14 år siden
Så havde de beholdt et mere gotisk Gotham, så havde filmen ikke kunne løfte sig der? Det giver da nul mening, en film bliver da ikke mere episk af at den bliver mere realistisk???
#83 filmz-ab 14 år siden
Der er noget du fik galt i halsen. Jeg snakker ikke om realisme. TDK er ikke mere realistisk end Begins, ej heller omvendt. Det jeg til gengæld mener er, at måden DE har lavet Begins på, er lille i forhold til TDK. Jeg snakker om produktionen, omfang af billeder, actionscener er større, handlingen er større. Lidt ligesom den første Jason Bourne film, kontra Bourne Ultimatum, f.eks. Og nej, større er ikke pr. automatik bedre, bare så vi er afklaret :-)
De kunne sikkert ha' bibeholdt den gotiske stemning fra Begins, men det gjorde de så ikke, og egentlig kan jeg godt lide, at de to film er så forskellige. Så har jeg flere ting at vælge imellem.
#84 filmz-Utyske 14 år siden
http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/a...
#85 filmz-ab 14 år siden
Vi takker og bukker :-)
Men sådan tror jeg næppe soldater opfører sig i virkeligheden :-) Set fra et militært synspunkt, så er hændelsen jo forkasteligt :-) Virkeligheden overgår sku fantasien ret ofte.
#86 filmz-Utyske 14 år siden
Kommenterer du nyheden, fordi så er jeg ikke helt med - det er jo netop sket i virkeligheden. :)
#87 filmz-ab 14 år siden
Jo, og min kommentar var ironisk, rettet lidt mod PredatorX. Han beskyldte jo Hurt Locker for at være urealistisk, men når jeg så læser din nyhed (og der har været mange flere eksempler på lign) så forekommer virkeligheden også netop uvirkelig og chokerende, at sådan noget kan ske. Grusomt!
#88 PredatorX 14 år siden
Nu har nyheden så absolut intet med det jeg har sagt at gøre, så du kan stoppe din ironi op et vist sted.
#89 PredatorX 14 år siden
Og det er fandeme sørgeligt... :/
#90 filmz-ab 14 år siden
hmm, men de soldater i nyheden har vist sagt; skråt op med virkelighedens regler? :-) Det er jo en opførsel, jeg formoder er forkastelig OG forkert i militær sammenhæng. Det er netop det vi snakker om, når vi snakker Renner's opførsel. Men bare glem den. Den er vi vist ikke enige om. Ikke mere herfra.