“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 Michael Andersen 15 år siden

Overspil kan både være godt og skidt. I gamle film overspillede de typisk også i forhold til i dag og det emne diskuterer vi jo tit på livet løs herinde. Mange unge synes det er forfærdeligt og vi andre "gamle" er uenige med dem. Imens "alle" er enige om at overspil ala. Arnold er mindre godt :)

#89 Ja men når bn siger "Less is more" taler han om at scoret er alt for over-the-top; det slår han over hovedet. Det er ikke længden han taler om :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#92 Michael Andersen 15 år siden

#90 Hvad var det for en anden betegnelse for overspil vi blev enige om at bruge, sidste gang vi havde den her diskussion om Daniel Day-Lewis' "overspil"? Jeg kan nemlig ikke huske den nu :)
Gravatar

#93 filmz-Bruce 15 år siden

#92 He ... ja jeg kan sgu ikke lige huske det heller :) Men vi blev vist enige ja! :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#94 tranberg 15 år siden

Lose the over- og vi er enige :)

Slår man "at overspille" op i en ordbog, tror jeg definitionen er af negativ karakter.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#95 Michael Andersen 15 år siden

#94 "To act in an exaggerated manner." Daniel Day-Lewis er fremragende til det i filmen :)
Gravatar

#96 BN 15 år siden

Jeg synes så heller ikke, at Daniel Day-Lewis overspiller - hans karaktertræk og opførsel(ikke hans konkrete handlinger i filmen) minder mig om flere personer, som jeg er stødt på gennem årene.

Michael Andersen (92) skrev:
#90 Hvad var det for en anden betegnelse for overspil vi blev enige om at bruge, sidste gang vi havde den her diskussion om Daniel Day-Lewis' "overspil"? Jeg kan nemlig ikke huske den nu :)

Betegnelsen var "grotesk realisme". Udmærket udtryk, i øvrigt. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#97 tranberg 15 år siden

Haha, i den henseende er han spot on, jaeh :)

Så definitionen af overspil er 'grotesk realism'? Humbug :9!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#98 Michael Andersen 15 år siden

#96 Der var den :) Det passer meget bedre på den form for bevidst overspil som Daniel Day-Lewis her og Didier Drogba på en fodboldbane leverer ;D
Gravatar

#99 jessup 15 år siden

Overspil , hamming it up, klovnerri(Pacinos egen definition af hans stil), larger than life osv. kan være overordentligt underholdende, dårligt men ikke mindst når der er tale om underholdende klovneri kan det tage opmærksomheden fra filmen. Jeg har tit set Walken/Hopper scenen fra True Romance, Nicholson (3 scener) i a few good men, Day-lewis i Gangs...(knapt så meget), - resten af filmen er for uinteressant til at gense mange gange.

Måske der er nogen der har set Wells scenerne i The Third et par gange mere ende filmen selv?

Det er sådan set ikke noget slående argument for noget genialt, men i There will be blood er instruktøren i stand til lave en film hvor der er overensstemmelse med skuespilleren og "styr" på skuespilleren.
This is just until June
Gravatar

#100 filmz-Bruce 15 år siden

#99 Har vel set The Third Man 6-7 gange og [url= på Youtube[/url] 30-40 :) Enestående film. Enestående skuespil. :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: