Der er film, man kan se uden problemer med tømmermænd, og så er der film, som man nærmest får hovedpine af bare at se. Det er de film, hvis fortællinger er skruet således sammen, at ens hjerne kommer på overarbejde, og man tit efterlades som ét stort spørgsmålstegn, når rulleteksterne kører over skærmen.
Efter sigende skulle Christopher Nolans “Inception” være en sådan en af slagsen, men det er langt fra noget nyt, at filminstruktører leger med publikums forståelse af det, de ser på lærredet.
Se også: Vil publikum være for dumme til at forstå “Inception”?
LoveFilm i UK havde fornylig en afstemning, hvor “Vanilla Sky” – hvor Tom Cruise skiftevis spiller en vansiret og ikke-vansiret mand – kom på førstepladsen over verdens mest forvirrende film.
På de efterfølgende pladser fandt man film som “Mulholland Drive”, “Donnie Darko”, “The Matrix Revolutions” og en anden Nolan-film, “Memento”.
Også “12 Monkeys”, “Evigt solskin i et pletfrit sind”, “Rumrejsen år 2001”, “Revolver” og “A Clockwork Orange” fandt vej til listen over historiens største hjernevridere.
Hvilke film synes du er de mest forvirrende? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forum.
#141 Lord Beef Jerky 14 år siden
The Killing - 6/10
Paths Of Glory - 9/10
Spartacus - 10/10
Lolita - 8/10
Dr. Strangelove - 8/10
2001 - 10/10
A Clockwork Orange - 10/10
Barry Lyndon - 8/10
The Shining - 10/10
Full Metal Jacket - 9/10
Eyes Wide Shut - 8/10
Uden tvivl min favoritinstruktør of all time.
#142 Skeloboy 14 år siden
Killer's Kiss skal jeg nok også se igen, men jeg husker den som kedelig og knap så godt lavet.
#143 RasmusFL 14 år siden
Også den største og bedste instruktør i mit univers.
#144 filmz-ab 14 år siden
Rumrejsen 2001 4-5/6
Spartacus 5/6
Ondskabens Hotel 5/6
Dr. Strangelove 2/6
Eyes Wide Shut 2/6
Clockwork Orange 3/6 (skal genses)
Full Metal Jacket 5/6
#145 NP 14 år siden
Lobruttos biografi er virkelig grundig, og den kan af og til findes i rodekasser i diverse boghandler. The Kubrick Archive er også et excellent bog. Jeg har den i den store coffeetable-udgave. Derudover er der jo netop udkommet to omfattende bøger om Kubricks manglende mesterværker - A.I. og Napoleon. Jeg har kun bogen om A.I. da jeg ikke lige kunne finde de små 5000 kr (!) som Napoleon-bogen kostede. Ærgrer mig stadig, for nu er den udsolgt.
Engelsk tv lavede for nogle år siden en dokumentar om Kubricks arkivsystem: Stanley Kubrick's Boxes. Prøv at google den, tror stadig den hele ligger på google video. Kubricks arkiv er efterfølgende blevet gjort tilgængelig for offentligheden i London.
Mht. til 2001 vil jeg nu stadig betragte udviklingerne som kvantespring, da abens og Bowmans udvikling (eller nye ideer) åbenlyst ikke opstår som konsekvens af tidligere erfaringer, men kun gennem mødet med monolithen.
Tradionelt forudsættes en situation, hvor alle basale behov er dækket (mad, bolig, tryghed osv.) som et nødvendigt udgangspunktet for enhver signifikant evolution. Der er simpelthen ikke plads til at tænke kreativt, hvis al tiden går med at finde mad og være bange for at blive spist af vilde dyr.
Aberne i filmen er et klart eksempel på dette: de slås indbyrdes om den begrænsede føde, de er byttedyr for geparden osv. Abernes evolution bliver dermed først muliggjort af opdagelsen af redskabet/våbnet, der fremover kan sikre de basale behov og dermed frigøre tid til nytænkning. Men opdagelsen af redskabet sker først gennem mødet med monolithen. Derfor er det et kvantespring, da monolithen giver det frirum som udviklingen afhænger af.
Derudover kan Bowmans tilstand i slutningen af filmen heller ikke ligefrem betegnes som en overskudssituation, hvor nye store ideer opstår. Han er strandet midt i solsystemet, uden mulighed for at kontakte eller vende tilbage til Jorden. At kan skulle kunne gennemgå en så signifikant udvikling i sådan en situation, virker en usandsynlig uden hjælp udefra.
Monolithen er jo derudover også et greb, der overflødiggør den evindelige søgen efter evolutionens missing links, og dermed portrætteres evolutionen som langt mere lineær, end den reelt set er.
På den anden side, må man da nok sige at din tolkning er langt mere optimistisk i forhold til den menneskelige formåen. :)
#146 BN 14 år siden
2001: A Space Odyssey - 6/6
Barry Lyndon - 6/6
Full Metal Jacket - 5/6
Clockwork Orange - 4/6
Spartacus - 3/6
The Shining - for cinematografien, stemningen og musikken: 6/6 - som helhed: 3/6
Eyes Wide Shut - 2/6
Lolita - 2/6
Paths of Glory - skal genses
Dr. Strangelove - skal genses
Killer's Kiss - har jeg ikke set
The Killing - har jeg (vistnok) ikke set