Der er film, man kan se uden problemer med tømmermænd, og så er der film, som man nærmest får hovedpine af bare at se. Det er de film, hvis fortællinger er skruet således sammen, at ens hjerne kommer på overarbejde, og man tit efterlades som ét stort spørgsmålstegn, når rulleteksterne kører over skærmen.

Efter sigende skulle Christopher Nolans “Inception” være en sådan en af slagsen, men det er langt fra noget nyt, at filminstruktører leger med publikums forståelse af det, de ser på lærredet.

Se også: Vil publikum være for dumme til at forstå “Inception”?

LoveFilm i UK havde fornylig en afstemning, hvor “Vanilla Sky” – hvor Tom Cruise skiftevis spiller en vansiret og ikke-vansiret mand – kom på førstepladsen over verdens mest forvirrende film.

På de efterfølgende pladser fandt man film som “Mulholland Drive”, “Donnie Darko”, “The Matrix Revolutions” og en anden Nolan-film, “Memento”.

Også “12 Monkeys”, “Evigt solskin i et pletfrit sind”, “Rumrejsen år 2001”, “Revolver” og “A Clockwork Orange” fandt vej til listen over historiens største hjernevridere.

Hvilke film synes du er de mest forvirrende? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forum.



Vis kommentarer (146)
Gravatar

#81 raylewis 14 år siden

stjerner uden hjerner må da være den mest uforståelige film ever.
Gravatar

#82 Twister 14 år siden

a@babo (69) skrev:
#66

Dog synes jeg ikke, at fotograferingen er så fedt igen i film som Inland Empire, hvor kameraet og belysningen synes jeg virkede alt for billig og amatør-agtig. Men stemningen er jo meget Lynch.


Det er sandt at stilen i Inland Empire er anderledes. Her tænkte jeg også særligt på Lost Highway hvor både belysning og kameraarbejdet er sublim efter min mening.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#83 Twister 14 år siden

AP (73) skrev:
#66 Jeg tror ikke at fx Mulholland Drive er 'sindsygt gennemtænkt' men måske næsten det modsatte - hentet ud fra underbevidstheden og herefter bearbejdet, selvfølgelig. Jeg tror derfor ikke på at filmen er en gåde der kan løses, men at hver person må tolke den ud fra sine ever og referencer. Jeg tror altså ikke, at der findes én korrekt tolkning, hvis det var det du hentydede til :-)


Nope det var slet ikke det jeg hentydede til (at der kun er én tolkning :) Filmene har mange forskellige mulige fortolkninger hvilket jeg også syntes er en stor kvalitet. Hver person får noget forskelligt ud af filmene. Men heg mener stadig at filmene er meget gennemtænkt selvom de henvender sig meget til underbevistheden. Lynch har virkelig mange detaljer med i film som Lost Highway og Mulholland Dr. som man skal se filmene mange gange for at fange ordenligt. Hver detalje giver et lille spor som så skal stykkes sammen med alle de andre spor for at man kan forstå handlingen. Så er filmene gennemtænkt? Ja, i høj grad! Er der kun en tolkning? Nej slet ikke! :)

“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#84 T-1000 14 år siden

Commando

jeg fatter ik en meter
Pain can be controlled - you just disconnect it.
Gravatar

#85 Karl Hungus 14 år siden

Lost Highway og Mulholland Drive. Specielt sidstnævnte hvor jeg var helt sikker på hvad der foregik indtil de sidste 20 minutter. Lost Highway er bare mindfucking fra starten.

Brazil er også en film hvor man skal være vågen og opmærksom, IMO. Det tror jeg ikke jeg var...

Bliver altså også nødt til at nævne den Japanske Ju-On. Havde seriøst svært ved at fange historien der er komplet uforståelig, og med et væld skuespillere der i mine øjne lignede hinanden på en prik så sideplottene blev rodet sammen i et væk! Men den er fandme uhyggelig...
Gravatar

#86 RasmusFL 14 år siden

'Memento' tager toppen for mig.

Ellers:

'The Prestige' - når man ved gensyn efter gensyn begynder at spekulere over, hvorvidt maskinen er en opdigtet dagbogsløgn eller ej.

'The Fountain' er også ekstremt forvirrende hvis man leder efter decideret (kontinuerlig) sammenhæng i de tre forløber. Som budskabsfilm giver den dog mere eller mindre sig selv.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#87 Lord Beef Jerky 14 år siden

Lost Highway for mig. Selvom det hjalp at se Mulholland Dr., har jeg endnu ikke regnet den fuldstændig ud. Mulholland Dr. stod dog meget klart for mig ved første gensyn. Inland Empire har jeg kun set en gang, og den virker sgu også generelt forvirrende. Og naturligvis er Eraserhead også lidt et mind fuck, men jeg synes ikke helt den er bygget op som et forvirrende puslespil som de andre, og selvom der er dele jeg ikke forstår, synes jeg ikke forvirrende er ordet at bruge her.

Donnie Darko tog mig også et par omgange at regne ud, men ser man Director's Cut (der bestemt ikke er ligeså god som biografversionen), bliver det hele nærmest skåret ud i pap for en. Southland Tales er også ganske forvirrende, men jeg giver den ikke et gensyn foreløbigt, da jeg synes den er dybt elendig. Vi kan da også lige nævne The Box her. Selvom den er meget lige ud af landevejen i sidste ende, så fortæller Richard Kelly historien på lidt samme måde som i Donnie Darko, og der er bestemt detlajer jeg ikke fik med i første omgang.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#88 NP 14 år siden

Jeg vil mene, at det står slemt til i den gængse filmgængers intellekt, hvis det virkelig er de mest forvirrende film.

Lynch er givet vis svær at få styr på. Men hans film er jo også tilrettelagt på den måde. Efterhånden arbejder han jo helt uden manuskript, og optager bare en sekvens her og der, indtil han finder en eller anden syret sammenhæng - eller mangel på samme.

Synes nu også, at I Fjor i Marienbad hører til de mere forvirrende film.

Og hvorfor skulle 2001 være så svær at forstå:

Filmens slutning er blot næste skridt i den menneskelige udvikling. I starten af filmen har aberne nået deres endelig udvikling og kan ikke komme videre. De hjælpes derfor på vej af en udenjordisk intelligens (i form af den sorte monolith). Aberne bliver klogere, opdager brugen af værktøj/våben og begynder derefter deres udvikling til mennesket. Derefter springer filmen til år 1999/2001, hvor mennesket er fuldt udviklet og har erobret verdensrummet. Det er derfor tid til, at mennesket hjælpes videres til det næste stadie. Filmens slutning viser Bowmans død og efterfølgende genfødsel som "stjernebarn". Og hermed kan menneskets videre udvikling fortsætte.


Mht. til Hanekes Caché:

Det er sønnerne, der har iscenesat det hele.
Gravatar

#89 filmz-ab 14 år siden

#86

Memento er bestemt heller ikke en nem film. Jeg er helt enig mht. Prestige. Du husker vel alle de debatter om maskinen virkede eller ej. Originalen eller kopien? Og den frække slutning, som frustrerer en, men på en god mode. Udadtil er Prestige ikke så forvirrende, selvom der er rigeligt at holde styr på, f.eks. de spring i tiden samt steder. Men den leger alligevel med visse elementer, som kan drive en til vanvid. Helt sikkert en mindtwister.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#90 JHP 14 år siden

Helt klart memento, den måde den bare er bygget op på for ens hjerne til bare at gå psykisk ned .. Ellers er Donnie Darko også en film man skal tænke over men ik noget, som efterlader spørgsmålstegn .. Så for min skyld bare lav flere tænke film, bedre end Hollywoods hjerne døde action, med absolut intet substans ..

Skriv ny kommentar: