Hvis verden aldrig havde haft Raimis tidligere filmatiseringer af edderkoppedrengens eventyr, ville denne anmeldelse måske have været anderledes positiv og gennemgående begejstret. For “The Amazing Spider-Man” er faktisk en god film. Dens to hovedpersoner er så elskværdige og charmerende, at selv den mest koldblodige skurk formentlig ville heppe på dem, hvis han så dem sammen, og effekterne er tydeligvis skruet sammen af nogle af Hollywoods dygtigste computertroldmænd. Filmen bidrager bare ikke med noget nyt af værdi, og nye, spændende tiltag burde ellers være obligatoriske, når nu det blot er fem år siden, at Raimi og Co. sidst lancerede en “Spider-Man”-film i biografen. Vi krydser fingre for, at den uundgåelige fortsættelse tager flere chancer.
Skriv ny kommentar:
#161 Nicki52 12 år siden
Ham her har ret (i hvertfald hvad jeg tænkte på), men man ved jo aldrig om de gemmer ham (som maniac også har en teori om)
Undertekster bliver imidlertidigt afbrudt, så vi kan se et klip som i den grad ligger op til noget mere.
#162 Høegh 12 år siden
Og overordet set er jeg temmelig godt tilfreds med det endelige resultat.
Endrew Garfield gør det helt sublimt som Peter Parker, og mindst lige så godt som alter egoet Spider-Man. Og generelt holder filmen en god stemning hele vejen gennem de 136 minutter, hvor der overvejende balanceres fornuftigt mellem det seriøse og det humoristiske.
Filmen er dog ikke et mesterværk - men befinder sig helt sikkert blandt de bedre superhelte film jeg har set. Og Sammenlignet med de 3 Sam Raimi film, er denne markant bedre på alle leder og kanter.
+'er
- Spider-Man/Peter Parker:
Garfield portrætterer karakteren helt perfekt, og fungerer både som kæk og sej superhelt samt kejtet og sårbar studerende.
- Uncle Ben & aunt May:
Dette er nok det punkt der overraskede mig mest. Jeg må indrømme, at jeg lidt havde rynket på næsen af castingen af Martin Sheen og Sally Field til lige de to roller. Men alt min tvivl blev i den grad gjort til skamme. De gør det begge fremragende, og får i løbet af ganske kort tid gjort begge karakterer utroligt interessante, og ikke mindst elskelige
- Æstetisk flot:
Filmen er overraskende flot både æstetisk og på CGI-siden - Hvor særligt Spider-Mans mange svingture og krumspring aldrig på noget tidspunkt virker kunstige.
- Humoren:
Filmen var faktisk oprigtig sjov det meste af tiden hvor den prøver på det.
- Godt skuespil over hele linjen:
Ikke så meget at tilføje her.
-'er
- Forspildt chance med
Taget i betragtning af hvor solid en karakter filmen faktisk havde fået opbygget, så virkede selve uncle Ben's død lidt som noget der bare skulle overståes. Jeg havde gerne set der var blevet brugt lidt mere tid på den del
- Stadigvæk unødvendigt platte øjeblikke:
Filmen indeholder desværre stadigvæk enkelte tåkrummende scener der bringer tankerne hen på de tidligere Spider-man film - både i forhold til plathed og patriotisme. Heldigvis tager det dog aldrig lige så meget overhånd som i Raimi's versioner.
- Lidt Kedelig skurk:
Rhys Ifans gør det rigtig godt som Curt Conners. Men store monster-CGI-skurke bliver bare aldrig rigtigt interessante. Dog gør det ikke helt så meget, da 'The Amazing Spider-Man' helt og holdent er en film dedikeret til Peter Parker og Spider-Man.
Alt i alt ser jeg nu ret meget frem til den uundgåelige efterfølger - Hvor der forhåbentligt vil blive introduceret en lidt mere interessant skurk.
#163 BN 12 år siden
De danske ordbøger skal herefter omskrives og lyde sådan her:
'Patriotisme - ethvert levende billede, der viser så meget som et lille glimt af en bestemt nations flag. Selv uden ledsagelse af mere eller mindre sentimentale, politiske taler/tekster må billeder, der viser flaget, rent automatisk regnes som et udtryk for patriotisme. Og selv film, der helt tydeligt handler om noget andet end patriotisme, omhandler eller fremmer i virkeligheden patriotismen.'
#164 misuma 12 år siden
#165 Babo84 12 år siden
#166 Høegh 12 år siden
What you're on about? - Forveksler du mig med en anden?
Jeg tænker i langt højere grad på scener som fx den der er beskrevet nedenstående:
#167 BN 12 år siden
Well, det var et humoristisk forsøg på at sige, at jeg for mit vedkommende opfatter enhver snak om patriotisme i Sam Raimis Spider-Man-trilogi som voldsom overfortolkning, især fordi jeg selv direkte afskyr enhver form for patriotisme. (Jeg mener, det er et skadeligt og destruktivt fænomen.)
#168 Høegh 12 år siden
Fair nok.
Personligt mener jeg dog naturligvis ikke, at der er tale om overfortolkning ;-)
#169 Slettet Bruger [2304699472] 12 år siden
De positive ting ved filmen er, at skuespillerne gør det godt og Andrew Garfield er en god Peter Parker. Det er faktisk også ret velfungerende at se "first person", når Spider-Man svinger rundt i New York, hvilket minder mig en del om spillet "Mirror's Edge".
Overall er det ikke en dårlig film og har en del elementer, der kunne gøre det til en rigtig god film, men faktisk er historien en anelse kedelig.
Dertil kommer, at man åbenbart har forsøgt at distancere sig fra Raimis udgave, ved at lave ændringer undervejs, nogle heldige, som Spider-Mans netskydere, andre uheldige. Jeg taler naturligvis som tegneseriefan her og med en stor bunke historier i baghovedet, da jeg fulgte Spider-Man igennem 20 år ca.
Hvad der så ikke fungerer er dele af skabelseshistorien, måske kommer det senere, men det er jo ikke til at vide, men Spider-Man fanger ikke sin onkels morder og får ikke den berømte sætning at vide: "with great power comes great responsibility" - disse to ting har defineret Spider-Man næsten siden begyndelsen og efter min mening, er det en stor mangel. Man drejer også udenom Parkers forsøg på at tjene penge på sine kræfter, hvilket igen er et ret stort punkt i skabelsen af Spider-Man.
J. Jonah Jameson er også en mangelvare, men dukker nok op i en efterfølger, så det er måske ikke verdens største problem.
Lizard-historien er lidt so-so og det er helt fint at få Gwen Stacy ind i billedet, samt naturligvis hendes far. Men oprindeligt var forholdet til Stacy-familien nok et af de første store forhold, der stillede Spider-Man overfor valget om Spider-Man var vigtigere end Parker og den historie ville være meget mere interessant at fortælle, end hvad man er endt med.
Det korte af det lange er nok, at man har forsøgt at lave noget markant anderledes end Raimi og dermed er gået for meget på kompromis med figurernes ophav, men dog har lavet en ret kompetent film ellers, der dog er en smule kedelig. Så filmen skraber sig lige over middel og havner nok ikke i min filmsamling.
#170 The Insider 12 år siden