Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#341 filmz-Bruce 15 år siden
#342 Nicki52 15 år siden
Ja, det kan være de først offentliggøre det ved udgivelsen.
#343 Michael Andersen 15 år siden
#344 filmz-Bruce 15 år siden
#345 Takfornu 15 år siden
Tror personligt at filmen kommer til at virke bedre og stærkere i din kælder, for den sal vi så filmen i var langt fra optimal. Med din nye kalibrering vil lyden i visse scener få hårene langt mere til at rejse sig og billederne vil med garenti stå stærkere i kraft af skarphed mv. - Fx diverse agern på taget, regnen - Slowmotion sekvenserne i skoven hvor hun skal fornemme sin tur til Eden vil helt klart komme mere til sin ret.
Tror at Coraline i din kælder bliver en stor oplevelse i din kælde både med hensyn til billedet men så sandelig også lyden, tænk blot på Nightmare Before Chritmas hvor flot den stod/lød :) - Om den kommet i 3D til hjemmebiffen i den danske udgave ved jeg ikke, men den Amerikanske som kommer 21 juli har begge udgaver.
Filmen er for mig er Antichrist Triers bedste, uden at jeg på nogen måde blev taget med storm på noget tidspunkt. Bevars der er masser af stærke virkemidler, men jeg har bare set indtil flere film i år der overgår filmen flere gange og endda med langt mindre.
Normalt har jeg ikke noget imod en film, der giver sig god tid til både stemninger og persontegninger, specielt i film som denne, der handler om det største tab i verden - At miste sit barn. Jeg er ked af må sige det men jeg følte kun meget få steder for personerne, og syntes ogs at den alt alt for tydeligt viste hvor den ville gå hen og ende, så meget hurtigt endte den for mig et spørgsmål om, hvad er det folk bliver så oprørt over i en tid hvor masser af andre film byder på lemlestelser af enhver art. Måske er det fordi filmens publikum ikke normalt ser andre "mindre pæne" film og derfor lader sig chokere og lader sig rive med så kraftige symbolikker som stå i kø for at blive leveret skal jeg ikke kunne sige.
Jeg tager gerne et gennemsyn mere med de herre Bruce og Evermind og en snak om filmen, men for nu kan jeg ikke give den mere end 2/6 og det er for det stærke skuespil Willem Dafoe og specielt Charlotte Gainsbourg og så alligevel ikke for hvem har ikke set stærke kvinder i andre horrorfilm blive udsat for lidt af hvert for efter på at vise sig som den stærkeste ?