Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 Wangsgaard 13 år siden

Det var et irriterings moment for mit vedkommende. Jeg troede derfor først at hun ikke have stukket sig selv alligevel men kun en illusion
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#102 elwood 13 år siden

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#103 mr gaijin 13 år siden

Det er svært at forholde sig til hypede film. ”Black Swan” var overdænget med ros og priser, før jeg købte min billet til forestillingen. Jeg forsøgte at holde hovedet koldt, men jeg havde mange forventninger alligevel. De fleste blev indfriet. Jeg forventede en strålende Natalie Portman, som gik på line med sin figur i gråzonen mellem sindssyge og perfektionisme. Jeg forventede de tykke lag, som Aronofsky serverer. Aronofskys film har hidtil ikke været stille og subtile. Der spilles på overtoner frem for undertoner. Men samtidig antydes der dybere lag af mørke og seksualitet end selv de ganske eksplicitte og udfordrende klip i filmen. For eksempel i det forvrængede forhold mellem Nina (Portman) og moren (Barbara Hershey).

”Black Swan” er absurd en absurd, umulig film. Den er ofte på grænsen til en exploitation-film med monstre, hysteri og sexfantasier. Hovedpersonen er også så skrøbelig og naiv, at hun minder mere om en lille pige i et eventyr af Brødrene Grimm end om en levende menneske. Lars von Triers film ”Breaking the Waves” og ”Dancer in the Dark” rammer dybere med lignende temaer om godhed og naivitet i en verden. Der er et større nærvær og intimitet med personerne og deres univers i de to film, end der er i Aronofskys film. Derfor mærker man stadig de film lang tid efter, man har set dem.

Det er skræmmende, sjovt og underholdende at kigge ind i Aronofsky og Portmans dukkehus, mens filmen står på, og jeg vil med glæde vende tilbage til den (min indre svinehund glæder sig især scenen hvor Kunis smilende tørrer sig om munden efter et besøg nede mellem Portmans ben). Jeg vil også medgive, at det er en af de mest interessante psykologiske thrillers om en seksuelt hæmmet pige siden Polanskis ”Repulsion”. Men trods mange smertefulde scener med blod, sved og tårer, så efterlod filmen ingen vedvarende ar, efter jeg forlod biografen.

Det er til gengæld en af de mest underholdende film, jeg har set længe.

5/6
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#104 jessup 13 år siden

mr gaijin (103) skrev:
Det er til gengæld en af de mest underholdende film, jeg har set længe.

Er rørende enig
This is just until June

Skriv ny kommentar: