Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 jessup 13 år siden

Foeller (90) skrev:
9/10 herfra. Wow. Det kan være, jeg sætter jeg nogle ord på min oplevelse senere. :)

Hvad er folks meninger forresten om denne teori: http://www.imdb.com/title/tt0947798/board/thread/1...

Jeg har ikke læst mere end de første par indlæg men synes ikke det er overbevisende nok - vil ikke afvise det men der skal lidt mere kødfulde argumenter på banen.
This is just until June
Gravatar

#92 Bruce 13 år siden

Foeller (90) skrev:
Hvad er folks meninger forresten om denne teori: http://www.imdb.com/title/tt0947798/board/thread/1...

Tror ikke på det. Jeg ville da have været overlykkelig, hvis jeg kunne have et seksuelt forhold til Barbara Hershey. Hvad er der at være deprimeret over?!?!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#93 Riqon 13 år siden

Foeller (90) skrev:

Jeg forstod filmen fuldstændigt modsat...
Moderen behandlede jo sin datter, som om hun ingen seksualitet havde i hele måden, hun behandlede hende på. "My sweet girl" dækker netop over moderens opfattelse, at hendes datter er lille, ren og uskyldig, en prinsessejomfru, der aldrig må vokse op. Hun fastholder hende i barndommen ved blandt andet at lave fødselsdagskage til hende, give hende bamser, ikke unde hende privatliv eller venner, osv.. Moderen repræsenterer ikke noget seksuelt, hun repræsenterer det anti-seksuelle, der holder datteren tilbage fra at opnå sit fulde potentiale som ballerina.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#94 Wangsgaard 13 år siden

#93 Er meget enig, jeg opfattede også film sådan
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#95 jessup 13 år siden

#93 - spot on.

I hele scenariet med Kunis på værelset må man også have et fornuftigt virklighedskriterie.
Hvem banker på døren ?og hvordan opstår den legefulde alliance mellem kunis(moderen) og datteren mens det banker - på hvilket grundlag? Hersheys reaktion om morgenen kunne repræsentere anger fra hendes side. Men jeg er ret sikker på en"fejltagelse" som at have sex med sin datter ikke ville komme i vejen for datterens karriere. Kunis opførsel må på en eller anden måde repræsentere moderens andet end "my sweet girl" - Kunis forstår jo netop at Portman er hæmmet. Hershey står i vejen for Portmans udfoldelse af hendes seksualitet men er ikke kilden til den.
This is just until June
Gravatar

#96 Collateral 13 år siden

Foeller (90) skrev:
9/10 herfra. Wow. Det kan være, jeg sætter jeg nogle ord på min oplevelse senere. :)

Skal gerne indrømme at jeg overvejede det i en bestemt scene:

Der er en scene hvor moderen siger: "Are you ready for me?" og kort efter kommer ind på Ninas værelse med en meget... skal vi kalde den afslørende? Natkjole på.

Overordnet tror jeg dog ikke der er noget i det.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#97 MMB 13 år siden

Personligt ved jeg hellere ikke hvor meget, jeg tror på teorien om, at moderen udnytter Portman. Dog finder jeg teorien meget interessant, og der er især to ting, som indikerer, at det er en gyldig teori. Den ene ting har Collateral allerede nævnt i #96, og den anden er, da
Portman drømmer om Kunis, hvor det muligvis er moderen, som Portman tror er Kunis. Det, som indikerer dette, er, at Kunis vælger udtrykket "my sweet girl", som ellers kun er noget som moderen siger. Og hvis Portman ikke er sammen med hverken Kunis eller moderen, hvem er det så? Noget hun forestiller sig?

Dog er Riqons fortolkning den mest oplagte, og når det kommer til stykket, må det også være den jeg hælder til. Det kan dog være, jeg finder nogle flere hints ved et gensyn. :)
Gravatar

#98 Collateral 13 år siden

#97:
Jeg er overbevist om at det er noget hun forestiller sig. Det er symbol for en sammensmeltning mellem den lyse og den mørke side af hende. Kunis er der ikke, nøjagtigt ligesom hun ikke er der senere da hun bliver stukket ned, hvilket senere viser sig at være Nina selv.

Håber det hang sammen, er ikke lige på toppen i dag så mine formuleringer er ikke lige i top.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#99 MMB 13 år siden

Det giver skam fint mening. ;)
Gravatar

#100 Highland Park 13 år siden

Angående sidste scene:
Så undrer det mig, at den kraftige blødning ses i et nærbillede af Nina men ikke i den efterfølgende supertotal. På det tidspunkt var blodpletten så stor, at den sagtens ville kunne ses på lang afstand. Desuden giver det ingen mening, at andre først opdager det bagefter - så vidt jeg husker oven i købet først efter at have rost hendes præstation.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: