Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 qel-droma 13 år siden

Så den i foregårs og må sige at jeg kan skrive mig på bølgen af dem som (næsten) kun har positivt at sige om den film. Darren holder sin statistik hævet som vel over gennemsnittet og altid ekstremt tankevækkende. 5/6 herfra - og den sidste stjerne havde nok været hjemme hvis den ikke havde været helt så forudsigelig i store dele af filmen - men det er prisen man betaler for at lave film i fabel-universet - hvis symbolikken skal være i højsædet, så er genkendelsen vigtig fra start til slut. Men håndværket er solidt og fabelen intakt og så bliver det med den forudsigelig historie jo reelt en fodnote.

Og lad os nu ikke dvæle ved de der statuetter - det er et popfænomen og selvom det hædrer talent er det sjældent lig med årets bedste præstation - bare se hvor mange "the departed" fik.
Are you not entertained!?!
Gravatar

#72 Bruce 13 år siden

qel-droma (71) skrev:
... bare se hvor mange "the departed" fik.

You're preaching for the choir :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#73 mr gaijin 13 år siden

qel-droma (71) skrev:
Og lad os nu ikke dvæle ved de der statuetter - det er et popfænomen og selvom det hædrer talent er det sjældent lig med årets bedste præstation - bare se hvor mange "the departed" fik.

Det sjove ved de der statuetter er at se, om man kan vinde Filmz' konkurrence! Jeg gentager... jeg tog 2. pladsen sidste år! Woohoo! :)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#74 Lord Beef Jerky 13 år siden

#73 Hov, er den gået i gang endnu? Jeg tror jeg har nogle gode bud i år for engang skyld.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#75 mr gaijin 13 år siden

#74 Nej, ikke endnu.

Jeg regner ikke med at få mange rigtige i år, da nogle kategorier er lidt for åbne.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#76 BN 13 år siden

mr gaijin (73) skrev:
jeg tog 2. pladsen sidste år! Woohoo! :)

"I'm the king of the world!"

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#77 jessup 13 år siden

Fik set den igen i dag og det er en virklig underholdende film jeg ved ikke lige hvor jeg ligger på karakterskalaen men det er ikke ofte mere at se så storslået et melodrama fra Hollywood.
This is just until June
Gravatar

#78 Åkepool 13 år siden

BN (76) skrev:
"I'm the king of the world!"

Hvad f.....!! Var det dig der vandt sidste år BN?
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#79 BN 13 år siden

Åkepool (78) skrev:
Hvad f.....!! Var det dig der vandt sidste år BN?

No, I was not the one woohoo-ing! ;-D
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#80 Åkepool 13 år siden

BN (79) skrev:
No, I was not the one woohoo-ing! ;-D

Nej, det var jo mr gaijin i #73 og han blen nr. 2, men din respons fik lige mig til at tro at du vandt, selvom jeg ikke huskede det var dig, hvilket det så heller ikke var :)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: