Efterhånden som vi kommer længere ind i fortællingen, presser Aronofsky vedvarende grænserne for, hvad man kan vise, og hver gang man tror, at nu er han alligevel gået lidt for langt, presser han dem lige en anelse længere – og får det til at virke. Storslåede dansescener blandes med kulsort humor og nogle virkelig foruroligende billeder – aldrig har negleklipning været så skrækindjagende – og som filmen skrider frem, og Aronofskys kamera vipper febrilsk med danserinden, føles det som om ikke bare Nina, men også selve filmen er blevet sindssyg. Det er ikke ligefrem særlig subtilt eller underspillet, men til gengæld så er det en forrygende demonstration af, hvad film kan gøre som intet andet medie, og en mesterlig opførsel i ren filmpower. Det er muligt, at “The Social Network” kommer til at skovle de allerstørste priser ind ved årets Oscar-uddeling – og det er den bestemt også vel undt – men i mine øjne er dette alligevel et langt større værk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 BN 13 år siden

Åkepool (80) skrev:
Nej, det var jo mr gaijin i #73 og han blen nr. 2, men din respons fik lige mig til at tro at du vandt, selvom jeg ikke huskede det var dig, hvilket det så heller ikke var :)


Det der "Woohoo" gav mig bare associationer til James Cameron, da han vandt en Oscar for 'Titanic'. Derfor citatet i #76. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#82 Åkepool 13 år siden

#81 - Aha :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#83 Antlion 13 år siden

På højde "Requiem for a Dream", uden tvivl. Umiddelbare kritikpunkter er blandt andet de billige chokeffekter, samt brugen af musik i diverse scener, der ødelægger den ellers foruroligende godt opbyggede atmosfære.

Aranofsky forsøger at skabe perfektion, uden at lade sig forstyrre af det imperfekte. 5/6!
Gravatar

#84 Skeloboy 13 år siden

#83 - enig. Men tror jeg vil synes mere om Black Swan anden gang, når jeg ved der er de chokeffekter
Gravatar

#85 Antlion 13 år siden

#84:

Hvorfor det? Modsat eksempelvis scenen i toget, hvor Nina sidder overfor perversiteten i form af en gammel mand (chokerende uden malplacerede virkemidler), eliminerer disse billige chok-effekter både atmosfæren og abstraheringen fra det uvirkelige.
Gravatar

#86 Skeloboy 13 år siden

#85 - fordi jeg havde forventet noget andet. Vidste godt, der var elementer af horror i, men ikke så meget. Men nu er jeg klar over det forholder sig sådan, og så kan det være, jeg ikke bliver helt så distraheret af dem.
Gravatar

#87 Antlion 13 år siden

#86:

De er nemlig virkelig abstraherende og eliminerende, og jeg fatter ikke, at Aranofsky følte behov for dem. Gimmicks, kreeret i håb om at gøre filmen mere "horror"-agtig.
Gravatar

#88 Collateral 13 år siden

#87: De generede ikke mig, og jeg bryder mig ellers bestemt ikke om den type billige tricks. Grunden til at de for mig er ok i "Black Swan" er at filmen også har mere underspillede gys, og imo aldrig giver slip på sin stemning.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#89 Muldgraver 13 år siden

For mit vedkommende fungerede horrorelementerne nu snarere som en beskrivelse af Ninas sindstilstand end et forsøg på at skræmme mig med billige gys. Vi kommer jo aldrig uden for Ninas bevidsthedsplan og vi får kun de ting at se som Ninas sind formår at se uden at bryde helt sammen, hvad det dog næsten(?) ender med at gøre. Derfor konkluderer jeg, at horrorelementerne er i filmen for at beskrive hvorledes angsten efterhånden overtager hendes hallucinationer helt uden for hendes kontrol.

Og sådan fungerede de nu også for mig under filmen. Jeg sad med stort ubehag og så hende trække sin finger i stykker, ligesom da hun får stækket vingerne, neglene, kløerne, våbnene, en del af sin kvindelighed af moderen, men det er lige så meget (hvis ikke kun) en indleven i udtrykket for Ninas angst mere end (hvis overhovedet) en lettilgængelig effekt uden andet formål end lidt adrenalingippen.

Et andet eksempel kunne være Ninas andet besøg hos Beth på sygehuset. Det er selvfølgelig grimt at Beth tager saksen og stikker sig i ansigtet, men chokerende som sådan var det alligevel ikke før vi kommer ud i elevatoren og Nina ser den blodige saks i sine hænder og taber den af forbavselse og ligesom forvirres i og over sin hallucinationer. Fordi Nina hyles sådan ud af den og vi i øvrigt er begrænset til hendes bevidsthed, ved vi ikke om Beth overhovedet er kommet til skade (hvilket jeg dog ikke anser for sandsynligt), men hvis hun er, hvem der så har påført skaden?

Vi ved dog at Nina hjemsøges af skyld (som forstærkes af hun har stjålet) over både at have skubbet Beth af ballerinapinden og over at ville dette (hun er jo trods alt opdraget ret strengt til at have stor agtelse for den foregående generation af balletdansere (primært så sin mor)). Og så ved vi at de mange, mange omstændigheder som Nina ikke vil erkende, efterhånden er ved at blive for overvældende for hende og hun kan ikke længere få sin hidtidige verdensopfattelse til at hænge sammen, hvilket også resulterer i hallucinationer.


Jeg synes i øvrigt filmen var top fjong og giver den topkarakter.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#90 MMB 13 år siden

9/10 herfra. Wow. Det kan være, jeg sætter jeg nogle ord på min oplevelse senere. :)

Hvad er folks meninger forresten om denne teori: http://www.imdb.com/title/tt0947798/board/thread/1...

Skriv ny kommentar: