Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.
Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews
#171 Killkaj 12 år siden
- Jeg så den på premieredagen og jo flere dage der går, jo mere har jeg lyst til at sige at den skuffede. Det er som om hypen har truet min inderlige mening :D !
#172 fc-andeby 12 år siden
Jeg havde sat forventninger lidt ned, for jeg synes ikke traileren fangede mig, så det var en dejlige overraskelse at den var så god.
Jeg har aldrig brudt mig om Anne Hathaway, men jeg er godt nok imponeret af hendes præstation, hun virkede virkelig troværdig filmen, det har nolan klarede virkelig godt.
Så den får 5/6
#173 Kyllingebenet 12 år siden
Men hvordan han kommer fra Pit'en til USA er et godt spørgsmål.
#174 MOVIE1000 12 år siden
Så har du travlt for der er kun 1 time tilbage af denne her uge ;)
Forresten så er ræset igang inde på IMDB http://www.imdb.com/title/tt1345836/
Jeg har tilgengældt bestilt en billet til den her på Tirsdag :)
#175 Ericmase 12 år siden
Ja, han får da MEGET travlt! :P
Før lå den på 18. pladsen over verdens bedste film og nu 12! :D
Skal se den igen på Tirsdag :)
#176 MOVIE1000 12 år siden
Den kommer længere op, IMDB kan ikke følge med, ratingen siger lige nu 9.2, men på deres top 250 siger den 8.8. Så den ligger nok deroppe i en top 4.
Eller så er det omvendt.
#177 jessup 12 år siden
#178 gladiator 12 år siden
Jeg er langt hen af vejen enig med Johan i sin anmeldelse af filmen, vil dog sige 2'eren fremstår stærkere, men kun pga. det samspil der er mellem Batman og Jokeren. Selve historien, skuespillet, ideen osv. er lige så hamrende godt udført!
The Dark Knight Rises er en sublim superheltefilm. Nolan har på tre film formået at få vores helt til at fremstå så realistisk, at man næsten kunne forestille sig dette ske i virkelighedens verden - Det er håndværk af stor kaliber!
De små ting, som er store for nogen, og ligegyldige for andre, næsten..
Kan læse herinde at historien virker lidt forhastet, og jeg er til dels enig. For mig ville jeg have ønsket at filmen havde været i 2 dele eller bare 3,5 time lang. Historien med Bruce Wayne's eksil, Batman der skal rejse sig igen, er bygget på en tegneserie-historie som er kæmpe lang, og her skal de altså klemme det ned til til under 3 timer.
De ting jeg tænker på er:
2. Tiden fra han undslipper til Gotham
3. Alfreds umiddelbare Houdini
4. Hvordan han efter otte år stadig er i træning til at kaste sig ud, uden træning.
Samtidig er disse alle ting, som jeg også ser henover, i min samlede vurdering af filmen. Det kan irritere den største flueknepper, og da vi gerne vil have serveret ting så lige til efterhånden, er det måske lidt forfriskende. I og for sig ville det jo måske blot være spild af tid at komme med store forklaringer på alle disse ting.
Historien
Historien er sublimt sat sammen, og når man tænker på trailerne, havde jeg slet ikke set forløbet være således. Bane som skurke er et genialt valg. Det var den eneste de kunne vælge, i mine øjne, som kunne matche Jokeren, bare lidt. Men det bliver aldrig samme spil, som i 2'eren. Bane's maske gør at mimikken er sat til et absolut minimum, hvor Jokeren havde alt, krop, mund, tale, øjne osv. Det er to vidt forskellige skurke! Set historie mæssigt, skulle Jokeren da helst have været skurken i det sidste kapitel, men det var jo også meningen, og det havde uden tvivl været en fest med Bane og Jokeren!
Skuespillerne
Michael Caine imponerer igen som Alfred, og det er en ikonisk rolle for ham, og den er i min verden, som Heath gjorde Jokeren, næsten u-gentagelig. Kan ikke se hvem der skulle kunne det samme med så lidt materiale, og desværre i denne omgang, næsten for lidt. Elskede hans større rolle i 2'eren!
Bale tager Batman og Wayne til et helt nyt stadie, og det havde været fantastisk at have dykket endnu mere ned i rejsen, fra eksil, til at rejse sig osv.
Men han har trumfet Keaton med denne præstation. Han har fået den lidende Wayne endnu mere frem, som Keaton mestrede i de to første dengang.
Anne Hathway er underskøn som Selina Kyle, og jeg må indrømme hun på sin egen måde, sætter et præg på en figur som den altid fornøjelige Michelle Pfieffer havde gjort ikonisk for hende. Jeg får mere og mere respekt for den kvinde efter film som 'Love and other drugs' og 'Samme dag næste år'. Man kan tænke hvad man vil om de film, men hun gør sit arbejde i dem.
De resterende skuespillere gør det som altid eksemplarisk, men den krævende historie, ikke mindst for Bruce Wayne gør, at der desværre ikke er nok spilletid til alle.
Nolan, Batman universet - en tour de force!
Jeg synes Nolans force i de her film, har været netop at bygge Batman op som den detektiv han er. Det er småting der gør det, men de er der! Der er kræs for den lille detalje, for at skabe det store billede, og det har han formået hele vejen. De unødvendige detaljer synes jeg de er gået helt rigtigt forbi, såsom skurkenes skabelses historier osv. De ting jeg nævner oppe over i spoileren, rammer også mig lidt, men set i bakspejlet er det jo totalt ligegyldige ting i det samlede billede af filmen. Det havde måske blot været en ekstra actionscene.
Det er her mit eneste problem er; filmen er faktisk for kort...
Det virker vildt med en spilletid på 2 timer og 45 minutter, men historien er så sublimt skrevet, men mangler lige den sidste finish, for at nå hele vejen rundt. Nogen ting står uforklaret, mens andre simpelthen sker for hurtigt, og så ræser historien videre. Filmen fremstod for mig som en sansebombardement, hvor pauserne var små, og tempoet ellers knaldede derud af, uden at tabe pusten.
Før jeg dog kan sige om denne film blot er sindssygt godt eller tæt på genial, skal jeg se den igen. For jeg havde så tårnhøje forventninger, ikke mindst efter at have læst dele af 'Knightfall' tegneserien, så jeg kunne slet ikke vente med den ene episode efter den anden.
Nu her 2. gang, vil jeg faktisk bare sætte mig ind og nyde den, og blive rørt. For historien er flot, det er en trilogi som om nogen hænger sammen hele vejen. Det er ikke 3 historier, men en lang historie, om en mand som gør det eneste han egentlig rigtig kan. Hans rigtige maske er B. Wayne og ikke Batman.
Eneste minus jeg faktisk har, når jeg tænker, er en mindre detalje i slutningen:
Slut, prut, finale
At Nolan vælger at stoppe her, sammen med resten af holdet, er for mig fint, men jeg mener at man snildt kunne krydre 1-2 film ekstra på her, og så slutte af, der er så meget mere man kunne fortælle. Historien om Batman har været en fornøjelse at følge, det er ikke bare én mand med er endt med at holde af, men hele ensemblet. Derfor håber jeg der går mange år før vi ser endnu en Batman film, gerne et årti, medmindre holdet vender tilbage, men jeg tvivler stærkt. Gør de, er jeg ikke i tvivl om det er fordi Nolan har en fantastisk ide igen.
#179 Slettet Bruger [347485089] 12 år siden
På trods af, at jeg overordnet set fandt filmen god (dog uden at være fantastisk og slet ikke så god og medrivende som dens to forgængere), så greb jeg mig selv i et par gange under filmen at kede mig en smule, og som Johan også er inde på i sin anmeldelse, er filmen altså meget lang i forvejen. Så jeg tør godt nok slet ikke tænke på, hvordan filmen med dens i forvejen lange spilletid ville have været, hvis den var 3 timer og 30 minutter lang - på trods af at filmen i dens nuværende udformning ganske rigtigt kan virke lidt forhastet nogle gange.
Nu jeg lige er i gang, må jeg så også lige nævne et af filmens mest positive aspekter for mig: Anne Hathaway. Hun gjorde det super.
#180 Therien 12 år siden