Men hvis der er noget i “The Dark Knight Rises”, der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway. For, jovist, med sine 164 minutter er “The Dark Knight Rises” en smule for lang, og persongalleriet kunne godt have været en anelse mindre, men al kritik går fløjten, når slutningen nærmer sig, og alt går op i en højere enhed på en måde, der knap nok kan beskrives med ord. Hvis dette vitterligt er Nolans sidste Batman-eventyr, så stopper han ikke blot, mens legen er god, men mens hans superheltesaga topper genrens podium.
Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews
#361 Babo84 12 år siden
#362 TP-DK 12 år siden
Jeg kunne næsten ikke være mere uenig :P Jeg synes TDK har en dårlig fortællestil i forhold til de to andre, den er alt for "periodisk", den hopper fra den ene scene til den anden, i modsætning til Batman Begins der er meget mere flydende og sammenhængende. Og så er der nogen scener jeg finder tåkrummende dårlig, bla. scenen med Rachel Dawes der forhandler med kineseren og den hvor Dent afhører et vidne i retten.
Og så kan jeg slet ikke begribe hvordan Nolan har kunnet få Maggie Gyllenhaal, som er en god skuespiller, til at spille så forfærdeligt i den. Hvilket minder mig om scenen hvor hun er fanget, og hun råber "Hellooooo" på en ufattelig irriterende måde, der får mig til at tro at hun nok hører bedre til i Paradise Hotel.
Batman Begins er den film i trilogien jeg synes bedst om. Det kan godt være der går en time før Batman første gang kommer på skærmen. Men scenen med ham i havnen er bare så fantastisk, og der opfører han sig faktisk som den Batman man kender fra tegneserierne, og sniger sig rundt og bruge mørket til sin fordel.
Det er også den eneste af de tre film hvor det føles som om det foregår i Gotham.
The Dark Knight Rises lider, ligesom TDK, af lidt for stort persongalleri, men den giver en god afslutning på trilogien og får alle tre film til at hænge sammen, og dens actionscener fungere en hel del bedre end TDK's.
For mig:
Batman Begins > Rises > TDK
Til dem der nysgerrig over at høre Banes originale stemme, er der her en god sammenligning mellem den originale og nye intro: LINK
#363 Babo84 12 år siden
Tja... Kan nu ikke genkende de problemer du nævner. Overhovedet. Gyllenhaal fejler intet. Det store persongallerie er taklet godt (som i Heat). For min skyld må persongalleriet være ligeså stort som de ønsker, hvis det virker. Og det virker for mig godt i TDKR og TDK. Jeg er dog enig i, at Begins føles mest gotisk af de tre. Jeg har ingen problemer med action i tdk hellere. Hong-kong, bank-scenen og den store jagt med last-bil-flip-over scenen er ren nydelse. Enkelte slås-scener kunne have været mere intense, men det er dét.
#364 Ericmase 12 år siden
Stammer fra: ]http://batman.wikia.com/wiki/Batman_(Christian_Bale)
#365 Collateral 12 år siden
#366 Kruse 12 år siden
#367 Collateral 12 år siden
Der har jeg vidst været for hurtig i vendingen, men min pointe omkring Gordon-Levitts karakter still stands :)
#368 Kruse 12 år siden
#369 Therien 12 år siden
Den jeg så mindede mest af alt om et barn der leger med action figure og finder på historien hen ad vejen..
#370 Kruse 12 år siden
Vi "tolker" på instruktørens intention. Det kan man gøre ved alle film.