Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.
Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.
#61 elwood 16 år siden
Det har jo sikkert være stortset umuligt at anskaffe penge fra den tid, og det virker nemlig lidt som om at den scene er filmet på en måde så man netop ikke skal nå og ku se hvilke penge det er
Jeg vil bare lige høre om Min far og jeg er hel vildledt, eller om andre også studsede/bemærkede dette ?
Om selve filmen Peter Mygind ja har lidt svær ved at komme ind i rollen, han er lidt svær at tage seriøs i filmen synes jeg. Flammen og Citroen spiller ret godt må jeg sige, og det var nogle ret flotte setups de havde fået lavet, "dejlige biler" som min far udtrykte det hehe manden er udlært automekaniker, så jeg tror der var en barnlig sjæl der vågnede lidt der.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#62 Patriarch 16 år siden
#63 elwood 16 år siden
Synes bare det var lidt pudsigt, min far plejer aldrig og bemærke "sådanne" ting, så jeg er lidt nysgerrig for at finde ud af det.
#64 filmz-Bruce 16 år siden
Måske det har været en højere prioritet at fange en storladen æstetik i billedkompositionerne og derefter forsøge og få skuespillet til at følge trop. Ikke fordi jeg tror det har været meningen, men flere af karaktererne agerede, efter min overbevisning, ikke som ægte karakterer fra 40'erne. Sprog og stil var der ikke arbejdet så meget med, men min store anke er, at jeg aldrig blev følelsesmæssigt så dybt engageret i Flammen og Citronens skæbne og ikke mindst deres vigtige arbejde i modstandsbevægelsen, som jeg havde håbet på.
men det er lidt letkøbte situationer, hvor følelserne sidder på overfladen og det spektakulære i situationen fremfor angst og følelser fremhæves, resulterende i, at publikum ikke kommer med ind under huden. Der er eksempler, hvor det er lige ved og næsten, men ístedet for at dvæle ved de menneskelige konsekvenser, er vi hurtigt videre ved logistikken, møderne i Stockholm og flotte settings med nærmest noirisk stemning.
En Melville'sk skildring af skæbner og valg i og omkring den danske modstandsbevægelse får vi ikke, men en flot og ganske tilfredsstillende og velspillende episk film om nogle samvittighedsfulde danskere, som heldigvis var med til at give historisk modvægt til Danmarks samarbejdspolitik med nazisterne under krigen.
Det er ikk' så ringe endda, men når man alligevel rækker efter skyerne, så ærgerligt, at man ikke står på tæer.
#65 elwood 16 år siden
men lyder da til du ikke hel kedet dig aligevel, btw du bed ikke mærke i noget ved pengesedlerne i den omtalte scene ?
krydser fingrene for en HD udgivelse, det ku være fantastisk til den her film.
Nå nu skal jeg vidst ha lidt søvn er bare lige vågnet for en kort stund mens jeg så en film i tv hehe.
#66 filmz-Bruce 16 år siden
#67 elwood 16 år siden
#68 mr gaijin 16 år siden
Ole Christian Madsen har været meget mere optaget af at få frakkerne til at flagre end at give dramaet noget følelse og troværdighed.
Se "Lust, Caution" i stedet for. Eller "Casablanca". Eller "Army of Shadows". Eller stort set hvilken som helst anden film om besættelsesmagt og modstand under Anden Verdenskrig.
3/6
#69 filt 16 år siden
#70 davenport 16 år siden
Ellers synes jeg filmen var udemærket, dog lidt langtrukket. Men Stine Stengade er sku godt nok 100% mørbrad!
Og flot filmet.