Men selvom både fortællingens karakterer og deres omgivelser virker plausible, er det anderledes med selve historien. Filmens bagmænd har selv beskrevet “Flammen & Citronen” som et fiktionsværk, der tager udgangspunkt i virkelige hændelser, og filmens problem er da heller ikke en mangel på faktuel korrekthed. Problemet er nærmere bestemt den måde, filmen kondenserer mange handlingsforløb. Hvorfor bliver vi eksempelvis præsenteret for en enorm skare af modstandsbevægelsens medlemmer tidligt i forløbet, når nu flere af dem næsten ingen indflydelse får på fortællingen? Så var Søren Kragh-Jacobsens “Drengene fra Sankt Petri” alligevel mere helstøbt.

Det romantiske sideplot, der involverer Flammen og Ketty, får heller aldrig luft under vingerne, og ligeledes virker fortællingen om Citronens problemer med sin anspændte hustru overflødig og en anelse banal. Egentlig er både Flammen og Citronen så forrygende karakterer, at stort set alle bipersonerne lider under hovedpersonernes altoverskyggende dominans. Og uanset, hvor stærkt eller svagt et kendskab man har til begivenhederne i 40’ernes Danmark, er der ikke mange store twists at komme efter i “Flammen & Citronen”, der er et velindpakket og underholdende, men forholdsvis traditionelt melodrama. Et melodrama, som du bestemt ikke må gå glip af på det store lærred.

Læs Filmz’ interview med Ole Christian Madsen

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Erlingur666 16 år siden

så den i går syndes den hvar fremragende god. Mads spiller så godt som altid. Hans bror lars mikklesen klare sig udmærket som en lille bi rolle i 10 minutter af filmen og Thure lindhart hvar han ikke med i drengene fra sankt peere. 5 stjener herfra.
Gravatar

#72 elwood 16 år siden

#69 hehe Tak, må satme sige det har gået mig på siden den aften, nå nu kan jeg sove roligt igen... uhh Stegelmann gotta go!
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#73 nielsen84 16 år siden

Blev utrolig skuffet over den - troede den ville minde noget mere om "Drengene fra Sankt Petri".. Men ak nej..
Det er bare min mening! (:
Gravatar

#74 filmkorn.dk 16 år siden

Jeg kan opsumere min mening om Flammen og Citronen med nogle få stikord: utroværdig, ligegyldig, flot og fejlacastet.

Filmen mangler dramaturgisk drive. Historien er rodet og ufokuseret med alt for mange ligegyldige og påklistrede Familiejournalske smådramaer, der er pinefulde at se og høre på. Mads Mikkelsen spiller endnu engang Mads Mikkelsen med vredesudbrud og svedperler på skægstubbe som de ypperste udtryksmidler. Historien introducerer diverse karakterer, som man aldrig ser mere til, og de personer man ser mere til er utroværdige, hvilket især skyldes TV-dramaagtig dialog, der burde dirre og syde, men som højst er tæerkrummende. Stine Stengade er i den grad fejlcastet, hvilket nok især skyldes, at hun er instruktørens kone. Thure Lindhardt kæmper, og er nok den der gør det bedst, men heller ikke han slipper for at ende som en 2-dimensional papfigur. Det er tankevækkende, at de to mest fængende scener er med de to tyskere Christian Berkel og Hanns Zischler, der begge formår at tryllebinde publikum og for en kort stund minde os om, hvor god og fængslende Flammen og Citronen kunne være blevet i de rette hænder. Jeg er overbevist om, at filmens høje budget er gået til at rekonstruere Danmark anno 1944, og ikke på at skabe et troværdigt drama. Filmen er smæk fyldt med klicheer, dårligt skuespil, dårlig dialog, utroværdig scenografi (det såkaldt hemmelige møde i Stockholm, hvor de råber om deres ærinder mens det vrimler med diverse personager i baggrunden) og utroværdige scener (det nytter ikke noget at omlakere en bil, når begge dens passagerer er så let genkendelige og iøvrigt begge eftersøgt). En stor stor skuffelse.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#75 Bates 16 år siden

#74 - Fuldstændig enig!

Jeg var også slemt skuffet. Ole Christian Madsen står for mig som en utrolig kedelig, og jævn instruktør. Nu har jeg "kun" set 2 film fra ham. "Nordkraft", og "Flammen & Citronen", men det er også rigeligt. Jeg synes han er direkte kedelig. Hvis han så endelig bare kunne fortælle en god historie, men det kan han heller ikke.

Peter Mygind var da også fejlcastet i stor stil. Den mand giver mig myrepatter uanset hvilken film han er med i.

som "mr gaijin" så smukt formulerede det.

Ole Christian Madsen har været meget mere optaget af at få frakkerne til at flagre end at give dramaet noget følelse og troværdighed.

Gravatar

#76 filmz-Bruce 16 år siden

Ja en gang Per Fly indover karaktererne og så have vi nok fået en anden personskildring :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#77 filmkorn.dk 16 år siden

#75 Jeg forstillede mig sjovt nok også Per Fly som instruktør. Han kunne have givet filmen nerve og troværdighed, og ville aldrig have brugt Peter Mygind (apropos #75).
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#78 filmz-Bruce 16 år siden

#77 Men nu har vi da fået vores egen "Black Book". Flot ydre, kønsløst indre. Men ja, man (jeg) var nok lidt rar med karakteren 4, som nok nærmere burde være en 3'er. Er sgu enig med dig et godt stykke henad vejen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#79 BN 16 år siden

#74, #77 + #78:

Hmm, lyder som om jeg alligevel ikke går glip af noget, hvis jeg bliver hjemme fra endnu en dansk film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#80 jesperhp 16 år siden

Jeg har lige set den, og er helt enig i de 4 stjerner. Ikke dårlig, ikke fantastisk, men en god film:) Og så er det jo rart at have set den, nu hvor den har nået must-see status.

Skriv ny kommentar: