Der bliver altid snakket om en dansk filmbranche i krise, men krisen kan være lidt svær at få øje på. Danmarks størrelse taget i betragtning skovler vi nærmest priser ind i form af Emmyer, Golden Globes og Oscars. “Hævnen” har gjort sit for at trække læsset, og der kan ikke være nogen tvivl om, at succesen fortsætter i udlandet, hvor filmen naturligvis også har fået stor opmærksomhed. Herhjemme kan vi glæde os over en dvd-udgivelse i høj kvalitet, så fans kan med god samvittighed opstøve Biers prisbasker igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 elwood 13 år siden

Mr. Bogart bruger hatte, jeg bruger dværge.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#72 Lord Beef Jerky 13 år siden

#67 og #68 Når vi er helt oppe i procent-skalaen passer min retorik naturligvis ikke længere. Men her føler jeg, at det hele bliver for diffust og uklart alligevel. Hvornår skal en film have 63% og hvornår skal den have 64%? Hvad er den store forskel her, og hvordan skal man fortolke disse karakterer? Naturligvis er skalaen fin til at udpensle de første og sidste 10 procent, da man netop her kan danne sig et mere nuanceret billede af en top og bundkarakter... det føler jeg dog på ingen måde at 10-skalaen kan. Får en film 90%, så vil jeg klart fortolke dette som en 5/6'er. Får den derimod 95% eller derover, jamen så er vi oppe i topkarakteren af 6-skalaen. Men igen - jeg har meget svært ved at forstå og bruge denne skala på et seriøst plan, da jeg ikke kan se den store forskel på f.eks. mit tidligere eksempel. Mit foretrukne er delvist 6-skalaen og 10-skalaen. 6-skalaen er naturligvis fordi man igennem en lang periode har vænnet sig til den, og derfor er den let at bruge, men 10-skalaen giver et perfekt nuanceret billede hvor alle stadig kan være med. Her forstå de fleste forskellen på f.eks. et 7-tal og et 8-tal, hvor vi i procent-skalaen når et plan, hvor langt de fleste (mig selv inklusiv) ikke vil kende forskel på et point i alle middelkaraktererne.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#73 Bruce 13 år siden

Procentskalaen passer fint, når der er tale om Metacritic, hvor man netop får gennemsnittet af anmeldernes kritik. Rottentomatoes er jeg mindre lun på, fordi fejlmargin er så stor.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#74 Lord Beef Jerky 13 år siden

#73 Det er også den eneste måde, jeg kan forstå den. Hvis man enkeltvis som anmelder bruger procentskalaen, står jeg dog af.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#75 Slettet Bruger [13365832] 13 år siden

Metacritic synes jeg også laver en del fejl. Den har for eksempel sin helt egen måde at vurdere karakterer på. THR og Variety skriver aldrig karakterer på deres anmeldelser (hvilket egentlig også er godt), så der vurderer Metacritic hvad de mener de pågældende anmeldelser svarer til på karakterskalaen.

Det samme gør RT på sin vis også, da fx 2,5/4 hos Ebert bliver karakteriseret som en dårlig karakter, mens den hos andre anmeldere bliver karakteriseret som en god karakter.

Men når alt kommer til alt handler det for mig om at finde de anmeldere som man i gennem længere tid har den nogenlunde samme smag som en selv, eller i det mindste forstår deres argumentation. Desuden, for mit vedkommende, kan det også handle om nogle som kan formidle det på en underholdende måde. Sidstnævnte er blandt andet en af grundene til jeg følger Brian Orndorf, da jeg synes han kan være rigtig morsom. Jeg er dog ofte ikke enig med ham, men kender til gengæld hans smag og kan forstå hans argumentation.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#76 Bruce 13 år siden

Såvidt jeg ved, er Metacritic et extranet for anmeldere, hvor man logger ind og selv indtaster informationer vedr. en anmeldelse efter en given skabelon og der bl.a. giver den en karakter. Det er netop eksponeringen der, som gør, at anmelderne selv er interesseret i dette.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos

Skriv ny kommentar: