Der bliver altid snakket om en dansk filmbranche i krise, men krisen kan være lidt svær at få øje på. Danmarks størrelse taget i betragtning skovler vi nærmest priser ind i form af Emmyer, Golden Globes og Oscars. “Hævnen” har gjort sit for at trække læsset, og der kan ikke være nogen tvivl om, at succesen fortsætter i udlandet, hvor filmen naturligvis også har fået stor opmærksomhed. Herhjemme kan vi glæde os over en dvd-udgivelse i høj kvalitet, så fans kan med god samvittighed opstøve Biers prisbasker igen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Lord Beef Jerky 13 år siden

#60 Well, fordi karaktergivning af film ikke har skide meget med matematik at gøre vel.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#62 MMB 13 år siden

Når det handler om at konvertere en karakter fra den ene til den anden skala, så har det.
Gravatar

#63 Lord Beef Jerky 13 år siden

#62 Naturligvis skal det tilpasses, så det nogenlunde passer matematisk sammen, men drivkrafterne bag disse skalaer er nu ikke matematikken men holdningerne. Karakterer er jo i dette tilfælde ord omsat til tal, og derfor står jeg fast ved, at topkarakter må være topkarakter (og bundkarakter er bundkarakter) ligegyldig hvilken skala man bruger. Her kommunikerer man, at filmen er i toppen eller bunden af sin liga, og føler man ikke den er det på 10-skalaen, kan jeg ikke se hvordan man logisk set kan gøre det med 6-skalaen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#64 IK 13 år siden

Jeg tænker ikke så meget ”matematik”, når jeg bruger 10-skalaen, men opfatter den mere personlig end 6-skalaen. Jeg er fast besluttet på at 8/10, er en stabil 5/6, og så må 9/10 være 6/6, altså et mesterværk. 10/10 giver jeg kun til film, jeg har set mindst 3-4 gange, og den karakter gives til dem, der betyder noget ganske særligt for mig. jeg kan sagtens give 9/10 til film, jeg finder nærmest ”perfekte”, men fordi andre har givet mig et ’større’ emotionelt indtryk, står jeg fast på samme karakter. 9/10 er i min optik ikke en stor 5’er eller lille 6’er, men en stabil 6’er. Et mesterværk.

Som sagt er der ingen facit, men jeg har valgt at benytte den sådan.
Gravatar

#65 MMB 13 år siden

Jeg skal lige se, om jeg forstår det rigtigt. Mener du, at 6/6 altid svaret til 10/10 og ikke kan svare til 9/10?

Gælder dette topkarakter princip også for alle andre skalaer, f.eks. 20-skalaen?
Gravatar

#66 Lord Beef Jerky 13 år siden

#65 Jeps... topkarakter er topkarakter, jeg kan slet ikke se hvordan du kan misforstå, hvad jeg mener, da jeg udførligt har beskrevet dette flere gange nu. Jeg kender ikke til 20-skalaen.
Gravatar

#67 Kruse 13 år siden

#66: Du skal tænke på 6-skalaen lidt ligesom med den nye karakterskala vi har fået i de danske skoler, hvor 12(som er topkarakteren) svarer til 11 og 13 på den gamle skala.

Og i øvrigt, vil det så også sige at hvis du brugte en 100-skala, og du skulle sammenligne med en 10-skala, så ville en topkarakter som 100 svare til 10/10, mens 99 ville svare til 9/10?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#68 MMB 13 år siden

Jeg ville bare lige have penslet det ud, for derefter at komme med den pointe, som Kruse også kom med - bare før mig. Og med 20 skalaen mener jeg bare, at man bruger karakterene fra 1 til 20. Men lad os nu glemme 20-skalaen, når nu 100-skalaen er endnu bedre. Ja, jo større en skala, der bruges som eksempel, jo bedre bliver pointen udpenslet.

Karakteren 6/6 indikerer jo ikke nødvendigvis, at det er en perfekt film - altså 100/100 (selvom en 100-skala selvfølgelig heller ikke er helt præcis). 6/6 indikerer jo bare, at filmens kvaliteter er tættere på 6/6 end 5/6, altså over en grænse på 91,7/100 (hvilket svarer til 5,5).

En film, som får karakteren 9/10, kan derfor både få karakteren 5/6 eller 6/6, alt efter hvordan filmen ligger på 100-skalaen. Hvis filmen er til en karakter mellem 91,7 og 94,9, bør den få karakteren 6/6. Hvis den derimod er til en karakter mellem 75 og 91,6, bør den få karakteren 5/6.

Når dette er tilfældet, skyldes det selvfølgelig at selve 6-skalaen er noget af det mest idiotiske, som er opfundet i Danmark. Jeg har flere gange hørt udlændinge grine efter at have hørt, at vi i Danmark giver karakterer mellem 1 og 6. Hvorfor give en karakter mellem 1 og 6, når vi i forvejen er så vant til at regne efter titalssystemet? Det er mig ubegribeligt.
Gravatar

#69 Bruce 13 år siden

Blu-ray.com giver 5 stjerner med halve som variation. Ebert, Travers 4, med halve. Slant Magazine 4 med halve. Metacritic og Rottentomatoes procenter. Det er vist bare anarki og bare at bruge løs :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#70 MMB 13 år siden

Blu-ray.com's karaktergivning svarer jo så også bare til 10-skalaen.
Ebert og Travers bruger 8-skalaen, hvilket jeg også synes er noget hø, selvom jeg bedre kan lide den variation end den danske. Metacritic og Rottentomatoes bruger jo kun procenter, fordi de samler alle anmeldernes anmeldelser, hvilket gør en 100-skala mere nøjagtig.

Man kan argumentere for og imod alle disse skalaer, men personligt synes jeg, 10-skalaen er den letteste og bedste at bruge. Man kan selvfølgelig argumentere for, at det er muligt at være endnu mere nøjagtig med sin karaktergivning, men der er dog også en grænse for, hvor præcist man kan give karaktere. 20-skalaen tror jeg også let, jeg ville kunne bruge, men umiddelbart virker 10-skalaen som et godt valg, eftersom den giver en god opfattelse af anmelderens bedømmelse uden den bliver for upræcis.

Skriv ny kommentar: