“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#361 Hr. Nielsen 11 år siden
At muldgraver blacklister mig, uden at jeg mindes nogensinde at have vendt et ord med ham, må undre mig dog. Jo jo, han begrunder det med at det ikke er personligt. Men nu skriver jeg mere end sjældent en wall of text. Så tænker at det jo må være korrekt, at 'man' opfattes som irriterende for sitet. Det gider jeg naturligvis ikke være.....
#362 Muldgraver 11 år siden
Jeg svarer dig her :)
#363 m!kkel 11 år siden
#364 Aljosja 11 år siden
#365 Høegh 11 år siden
Det er ret sørgelig læsning, enig.
Men ja, back on track.
Jeg var inde at se Hobbitten lige omkring premieren. Og overvejende var jeg egentlig ganske godt underholdt. Men jeg havde samtidigt også skruet mine forventninger så langt ned, at alt andet end en omgang "The lovely bones" ville overraske positivt.
Så jeg kan nok bedst udtale mig om filmen når jeg har fået set den igen engang.
Men indtil videre:
Det positive:
- Det er faktisk en ganske sjov film. Og jeg grinte nok flere gange end til Ringenes Herre.
- Scenen med ringen og Gollum fungerede strålende. Helt klart filmens højdepunkt for mig.
- Martin Freeman gør det godt som Bilbo
Det negative:
- Alt for mange ligegyldige scener (som fx stenkæmperne). Filmen kunne sagtens have været en halv time kortere.
- Alle scenerne der udelukkende var der for, at binde filmen sammen med Ringenes Herre trilogien. De virkede underligt kluntede og forcerede. Less is more Peter Jackson!
- Alt for få mindeværdige karakterer
- Stemningen og humoren er anderledes. Nu har jeg godt nok rost humoren i filmen, og jeg har også lidt svært ved at sætte min finger på hvad det er der er galt. Men det virker som om at humoren er blevet mere nutidig (hvorimod jeg synes at humoren i FotR nærmere var sød og fjollet end egentlig morsom - hvilket var med til at give et godt billede af hobbitterne og hvordan de var). Og det synes jeg overordnet er synd, at denne film er gået væk fra.
- 48 HFR. Når det virkede bedst, så lagde man ikke rigtigt mærke til det. Og når det virkede dårligst, lignede det noget fra en omgang live-rollespil.
- 3D. Ret kedelig og ligegyldig brug af 3D-mulighederne.
#366 Thomsen 11 år siden
Tak for kaffe!
Jeg vil så godt melde mig i samme båd som Riqon, Muldgraver, Ispep m.fl.
Måske skyldes det bare, at du ikke er så forbandet sjov, som du åbenbart render rundt og tror? Jeg sidder i hvert fald ofte tilbage og ligner et spørgsmålstegn, når du trækker humor-kortet efter at have leveret endnu et spydigt indlæg. Og jeg er åbenbart ikke den eneste. Har du overvejet at bruge flere smileys? Det gør det i mindste nemmere at afkode, at du mener det humoristisk, om man så er enig i, at det er det eller ej.
Oh, the irony...
#367 Riqon 11 år siden
There and back again. (Høhø :p )
Med undtagelse af en længere flyvetur gennem nogle af troldenes huler, så synes jeg også, filmen var aldeles ordinær på dét punkt. Næsten så man blev i tvivl om, om det var optaget i 3D af og til.
Når det gælder HFR, så synes jeg, det var lidt svært at vide hvor stor forskellen var (og gider ikke bruge penge på også at se den i low framerate). Men at det ligner noget fra live-rollespil er vel, hvad man kan forvente, når det ser "virkeligt" ud. Hvordan skulle det ellers se ud, når det er så tydeligt? Vi er bare ikke vant til at se orker i virkeligheden, så når vi endelig ser noget, der virkelig ligner, så får vi uncanny valley-følelser, fordi vores hjerne ved bedre... er min teori. Medmindre du mener, at man kunne se, det var kostumer, for det kunne jeg ikke.
#368 Høegh 11 år siden
Ironisk nok så var jeg faktisk ret imponeret over 3D-effekterne i trailerne op til filmen. Så havde lige nået, at tænke "jamen dog, måske bliver det her en velfungerende 3D-oplevelse".
Men nej.
True. Men det ser jeg bare ikke som noget positivt. Jeg vil gerne tro på orker, så jeg nyder at blive snydt - og det skal min hjerne ikke komme og ødelægge ;-)
Og ja, så var der faktisk en enkelt gang i en af scenerne i Rivendell, at jeg følte mig hensat til DR Ramasjangs børne-liverollespils serie 'Barda'. Men det var nok ikke nødvendigvis kun 48 HFR der var skyld i det.
#369 Riqon 11 år siden
Rivendell fungerede for min del bedre i Ringenes Herre. Kan heller ikke helt sætte en finger på det.
#370 Patriarch 11 år siden