“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.
Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.
#381 Høegh 11 år siden
#382 doom WAD 11 år siden
#383 Batsy 11 år siden
Dude... NO
#384 Thomsen 11 år siden
Jeg tror ikke engang, at vi kan nå op på vuggestueniveau, med de debatfærdigheder du har lagt for dagen...
#385 BN 11 år siden
Jeg kan næsten regne ud, at jeg ikke kommer til at læse nogen forklaring fra dig, uden at jeg lige afleverer et NEJ her.
#386 Thomsen 11 år siden
#387 Thomsen 11 år siden
Den tredobbelte indledning fungerede slet ikke for mig. Den var alt, alt for lang. Jackson ignorerer den gyldne regel om at skære alt bort, der ikke er med til at drive plottet frem eller uddybe figurerne. Det er selvfølgelig fint og sjovt for fans med de par scener, der binder filmen sammen med figurerne fra Ringenes Herre. Men rent dramaturgisk er de fuldstændigt unødvendige og gør ikke andet end at sløve fortællingen. Det samme gælder for dværgesangen - som fi oven i købet skal belemres med hele to af uden at få anden information, end det der allerede *er* fortalt.
Filmen er som bekendt et amalgam mellem bogen, appendix fra Ringenes Herre og Jackson og co.s egne påfund. Noget af det fungerer ret godt. Andet knap så godt. Jeg var ret vild med tilføjelsen omkring Dol Goldur, den mørke fæstning i skoven og den onde kraft, der bor der, selvom Radagast måske lige var en tand for fjoget med tanke på, hvilken position han egentligt har i universet. Til gengæld brød jeg mig slet ikke om ændringerne i forbindelse med bjergtroldene (goblins). De var mere fjollede end farlige og mindede mig mere om Jim Hensons goblins i Labyrinten end J.R.R. Tolkiens.
Jeg var overraskende nok for mig selv heller ikke særligt vild med Martin Freeman, som jeg ellers normalt er stor fan af. Han virkede aldrig helt troværdig på mig, og jeg troede aldrig på hans figurs bevæggrunde. Min kæreste sagde, at hun aldrig rigtig følte for ham, som man gjorde ved Frodo. Men det er selvfølgelig en retfærdig sammenligning, i og med at Frodo har tre film til at opnå den emotionelle forbindelse. Det kan være, at Freeman klarer sig bedre, når man har set næste kapitel.
#388 doom WAD 11 år siden
Fuldstændigt UE9.
Fuldstændigt E9.
Hverken eller E9.
#389 Riqon 11 år siden
#390 doom WAD 11 år siden
Der må du gerne lege Riqon