“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#391 Lord Beef Jerky 11 år siden

#387 Kan se at vi er ret enige omkring det hele. Jeg har været inde på meget af det før med nogenlunde de samme tanker. Jeg har det egentligt ok med de lidt fjollede goblins, mest af alt fordi jeg følte, at intensiteten i actionscenerne her fungerede optimalt. Der var fart på, og kameraet susede forbi med en masse flotte effekter i ryggen. Derimod mindede ham goblinkongen lidt for meget om Boss Nass fra The Phantom Menace, og det er bestemt ikke et kompliment. Martin Freeman føler jeg også fungerede fint i rollen som Bilbo. Jeg tror skylden af den manglende empati for figuren, hviler et helt andet sted. Fortællingen er bare ikke ligeså episk og emotionel som Ringenes Herre, og Jackson har med alt sit ekstra fyld heller ikke formået at hæve det til det plan, han virker som om han gerne vil have det op på.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#392 Thomsen 11 år siden

#91 - Helt enig omkring actionscenerne i bjerget og mht. goblinkongen. Boss Nass er en rigtigt god sammenligning. Ham brød jeg mig heller ikke om.

Det er en interessant idé med Freeman og det episke. Den vinkel har jeg ikke overvejet. Du har muligvis ret. Det vil jeg tygge lidt mere på.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#393 MadMartigan 11 år siden

Nogen der kan fortælle hvad position Radagast egentlig har iflg. JRR Tolkien, jeg kan nemlig ikke huske ham fra bogen Hobbitten, men jeg har så også kun læst den, og de 3 ringenes herre bøger.
I'm your huckleberry...
Gravatar

#394 doom WAD 11 år siden

Lord Beef Jerky (391) skrev:
mindede ham goblinkongen lidt for meget om Boss Nass fra The Phantom Menace

Desværre en rammende parallel. Han havde dog bedre styr på mundvandet.
Gravatar

#395 doom WAD 11 år siden

madmartigan1978 (393) skrev:
Nogen der kan fortælle hvad position Radagast egentlig har iflg. JRR Tolkien, jeg kan nemlig ikke huske ham fra bogen Hobbitten, men jeg har så også kun læst den, og de 3 ringenes herre bøger.

Fra The Silmarilion:

"Even as the first shadows were felt in Mirkwood there appeared in the west of Middle-earth the Wizards. None knew at that time whence they were, save Círdan of the Havens, and only to Elrond and to Galadriel did he reveal that they came over the Sea. But afterwards it was said among the Elves that they were messengers sent by the Lords of the West to contest the power of Sauron"

"In the likeness of Men they appeared, old but vigorous, and they changed little with the years, and aged but slowly, though great cares lay on them; great wisdom they had, and many powers of mind and hand. Long they journeyed far and wide among Elves and Men, and held converse also with beasts and with birds; and the peoples of Middle-earth gave to them many names, for their true names they did not reveal"

"Of these Curunír was the eldest and came first, and after him came Mithrandir and Radagast, and others. Radagast was the friend of all beasts and birds"

Det er jo mildest talt ikke meget info.

Derudover hører man kun meget kort om Radagast i bøgerne, og det er så vidt jeg husker faktisk kun i LOTR Fellowship, hor Gandalf fortæller, at han har mødt Radagast, der via fuglene har fået info om, at noget er i gærde.

Som jeg lige husker det.

Meget andet får man vist ikke at vide fra Tolkien.

Lidt firkantet sagt kan man blot sige:

a) Saruman den Hvide: beskæfter sig med mennesker og ringmagi.
b) Gandalf den Grå: har sin primære interesse for elverfolk og sære væsener (fx hobbitter og enter)
c) Radagast den Brune: beskæftiger sig med dyr og natur.

Man får oplyst, at der er andre troldmænd end de tre, men ikke deres navne eller hvad de laver.

Ellers læs min #380; ikke at du får mere at vide om Radagast, men du får et dejligt overblik :-)

Edit: Se http://en.wikipedia.org/wiki/Radagast. Den kunne du nok også selv have fundet, da det er øverste hit på google :-)
Gravatar

#396 doom WAD 11 år siden

http://en.wikipedia.org/wiki/Radagast

Han nævnes åbenbart også i Hobbitten, kan jeg læse
Gravatar

#397 doom WAD 11 år siden

Kommer lige i tanker om, at han også har en rolle i bogen FOTR, hvor han sender ørnen Gwahir, der redder Gandalf fra Isengard. Det er udeladt (eller nedtonet) i fillmen, hvor ørnen kommer efter besked til en natsværmer. (Men det kan jo godt være, at Radagast har været ind over, man ser det blot ikke.)
Gravatar

#398 MadMartigan 11 år siden

Mange tak, ja jeg husker godt det var ham der sendte ørnen til Gandalf i Isengard.

Navnene på de 2 blå troldmænd nævnes ikke i filmen, fordi Peter Jackson kun har rettigheder til Hobbitten, og der nævnes de ikke. De nævnes kun i Silmarilion, og den må han kke referere til :-(
I'm your huckleberry...
Gravatar

#399 doom WAD 11 år siden

madmartigan1978 (398) skrev:
De nævnes kun i Silmarilion, og den må han kke referere til :-(

Mener du ikke i Unfinished Tales?
Gravatar

#400 MadMartigan 11 år siden

Doc Doom (399) skrev:
madmartigan1978 (398) skrev:
De nævnes kun i Silmarilion, og den må han kke referere til :-(

Mener du ikke i Unfinished Tales?