“Hobbitten: En uventet rejse” er formentlig årets mest ventede film, og med førnævnte stortitler in mente siger det ikke så lidt! Den har imidlertid været ventetiden værd, og kvalitetsmæssigt ligger den afgjort side om side med “Ringenes herre: Eventyret om ringen”. Jovist, der er nogle småproblemer hist og her… Til tider kæmper vores helte sig ud af nogle lige lovlig vanvittige situationer, og idet man har skullet lave én bog om til tre film, har man også truffet nogle dramaturgiske valg, der til tider virker lidt påtagede – eksempelvis har man overdramatiseret et sent opgør i filmen i et tydeligt (og noget ineffektivt) forsøg på at kompensere for filmens manglende forløsning.

Men det ændrer ikke på, at man føler sig hjemme igen, så snart Bilbos skønne fortællerstemme kommer ud af højttalerne. “Hobbitten: En uventet rejse” er filmisk ekspamisme, når det er allerbedst, og dens 3D/HFR-billedside styrker kun det positive helhedsindtryk. Jeg glæder mig nu endnu mere til næste års efterfølger, men først og fremmest glæder jeg mig til at gense “Hobbitten: En uventet rejse”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#401 Lavendel 11 år siden

400 indlæg, haha, og 401 hvis man tæller mig med.
Nogen gange er man ond, andre gange er man god, men ingen dømmer, bortset fra dommeren.
Gravatar

#402 MTK 11 år siden

Jamen så vil jeg da lige smide indlæg nr. 402, dog uden at have læst alle de andre.

For mig var filmen en gedigen skuffelse, et miskmask af diverse handlingstråde og fortælletempo der på ingen måde fanger magien fra bogen, og end ikke fra "Ringenes Herre" filmene. Rent teoretisk kan man godt følge hvad de har tænkt med at kæde begivenhederne i "Hobbitten" sammen med en større, underliggende historie om Saurons genkomst, men det fungerer desværre på ingen måde - ja den megen eksposition gør rent faktisk at det usagte som i bogen fik verden til at virke større, i og med den ses fra Bilbos indskrænkede perspektiv, i filmen kommer til at fungere banalt.

De mange CGI action-scener var til tider dræbende kedelige, med papmonstre, ligegyldige figurer og en tegneserielogik der fik det til at virke som om intet var på spil. Den eneste scene der rigtigt virker er gådelegen mellem Bilbo og Gollum, da filmen her tør stå ved sin æstetik i et kort øjeblik, og lader lidt skuespil skinne igennem.

Der bliver nok kun til 2/6 stjerner for mit vedkommende. Desværre.
Gravatar

#403 Lavendel 11 år siden

MTK (402) skrev:
Jamen så vil jeg da lige smide indlæg nr. 402, dog uden at have læst alle de andre.

For mig var filmen en gedigen skuffelse, et miskmask af diverse handlingstråde og fortælletempo der på ingen måde fanger magien fra bogen, og end ikke fra "Ringenes Herre" filmene. Rent teoretisk kan man godt følge hvad de har tænkt med at kæde begivenhederne i "Hobbitten" sammen med en større, underliggende historie om Saurons genkomst, men det fungerer desværre på ingen måde - ja den megen eksposition gør rent faktisk at det usagte som i bogen fik verden til at virke større, i og med den ses fra Bilbos indskrænkede perspektiv, i filmen kommer til at fungere banalt.

De mange CGI action-scener var til tider dræbende kedelige, med papmonstre, ligegyldige figurer og en tegneserielogik der fik det til at virke som om intet var på spil. Den eneste scene der rigtigt virker er gådelegen mellem Bilbo og Gollum, da filmen her tør stå ved sin æstetik i et kort øjeblik, og lader lidt skuespil skinne igennem.

Der bliver nok kun til 2/6 stjerner for mit vedkommende. Desværre.
Jeg må være lidt uenig, for jeg syntes det var et mesterværk, jeg kunne lide gådescenen, men kan også lide Christopher Lee's gæsteoptræden. Det eneste negative anmeldelse fra mig må nok være en scene hvor
Bilbo og dværgerne kæmper de dér små goblinger, hvor Thorin halshugger en af krigerne hvor krigerens hoved komisk hugges af med krigerens ansigt ser mærkeligt ud
det syntes jeg var plat. Men ellers 6/6
Nogen gange er man ond, andre gange er man god, men ingen dømmer, bortset fra dommeren.
Gravatar

#404 MTK 11 år siden

Lavendel (403) skrev:
Jeg må være lidt uenig, for jeg syntes det var et mesterværk, jeg kunne lide gådescenen, men kan også lide Christopher Lee's gæsteoptræden. Det eneste negative anmeldelse fra mig må nok være en scene hvor
Bilbo og dværgerne kæmper de dér små goblinger, hvor Thorin halshugger en af krigerne hvor krigerens hoved komisk hugges af med krigerens ansigt ser mærkeligt ud
det syntes jeg var plat. Men ellers 6/6

Jeg er da bare glad for at se at der er nogen der kunne nyde den i fulde drag :) Min kæreste var også godt underholdt hele vejen igennem, så det kan også bare være mig der har siddet med kritisk mine på.
Gravatar

#405 BN 11 år siden

MTK (402) skrev:
For mig var filmen en gedigen skuffelse, et miskmask af diverse handlingstråde og fortælletempo der på ingen måde fanger magien fra bogen, og end ikke fra "Ringenes Herre" filmene.

Jeg tror aldrig, det vil lykkes mig at tape min kæbe min sammen og samle den op fra gulvet igen ...
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#406 Lord Beef Jerky 11 år siden

#405 Måske din næse også falder af, når jeg her vil påstå, at jeg er meget enig i lige præcis det citat.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#407 BN 11 år siden

Lord Beef Jerky (406) skrev:
#405 Måske din næse også falder af, når jeg her vil påstå, at jeg er meget enig i lige præcis det citat.

Jeps, og mine øjne bløder.
Gravatar

#408 Lord Beef Jerky 11 år siden

#407 Jeg sender dig de varmeste tanker og en virtuel kleenex!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#409 BN 11 år siden

MTK (402) skrev:
De mange CGI action-scener var til tider dræbende kedelige, med papmonstre

Huh? "Papmonstre"? Jeg har aldrig set bedre CGI-figurer! De virker fuldt ud ligeså organiske og tilstedeværende i billedet som skuespillerne, selv i det hjemmevideo-agtige 48 fps.
Gravatar

#410 doom WAD 11 år siden

¤409: Jeg er enig med MTK omkring særligt orkerne i bjerget (goblins). De var kønsløse.

Skriv ny kommentar: