Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#151 icetea 16 år siden

Hehe, elsker gyserfilm og ser mange af dem :D men her på det sidste synes jeg godt nok at kvaliteten har været noget fesen i dem, så de har været mere komiske end skræmmende, på den dårlige måde. F.eks. har jeg for nylig set Boogeyman 2, og det var godt nok noget halv-slattent, desværre kan Tobin Bell ikke helt redde filmen :)

Uhyggen ved I Am Legend er for mig, at han går rundt med sin hund helt alene og udforsker lejligheder osv. Havde egentlig troet der ville dukke noget op i nogle af lejlighederne, hvor kameraet ligeså stille fører en rundt, og han ligeså stille åbner en dør og sådan :). Eller der i den der biks hvor han tit kommer og snakker med mannequin-dukkerne.

#149 - Ja det kan der komme nogle heftige diskussioner ud af, hvis man er så uenig med sig selv til hverdag :)

#150 - Ja hvad mon :D
Gravatar

#152 Hive 16 år siden

Ah... nu ser jeg det. Ups. Jeg kan dog trøste mig selv med at jeg langt fra er den eneste der har begået den fejl. :D
Gravatar

#153 filmz-bullettooth 16 år siden

#153... nej det har vi vel allesamen prøvet..!
--------- for rent ---------
Gravatar

#154 Michael Andersen 16 år siden

#154 Nej, ikke endnu.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#155 filmz-kraller 16 år siden

Jeg synes den bygger en rigtig spændende stemning op men hen imod slutningen, og specielt selve slutningen var helt elendig efter min mening!
Gravatar

#156 Batsy 15 år siden

ser filmen lige nu og jeg må sige den blev bedere for anden gang, åhh åhh sige min søster når der kommer en lysky. I starten som andmelderens siger er man sku bange. Når neville går ind efter sam.
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: