Filmen om idéer er en dygtigt tænkt idé, der dog ikke er unikt udført, men solid og seværdig. De mange mareridtstunge forklaringer og overraskende monotone actionsekvenser, der end ikke kan reddes af en hidsigt insisterende musikalsk ledsagelse, gør, at man efterlades med fornemmelsen af, at Nolans drømmeprojekt kunne have været eksekveret mere levende og spændstigt, end tilfældet er blevet. Christopher Nolan er forhåbentlig ikke udtømt for dejligt storladne idéer, så han i fremtiden kan give os flere fabelagtige drømmefilm. Den her drøm ønsker man desværre at vågne lidt for tidligt fra.

Se også: Filmz TV: “Inception” og Christopher Nolan.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#281 filmz-ab 14 år siden

Ta' f.eks også scenen med Leo's totem. Den er jo ikke hans. Og når vi samtidig få at vide, at Levitt og Page ikke tillader andre skal røre deres totems, så drager man en konklusion, der siger, at det hele reelt kunne være en drøm, da Leo's totem ikke er hans. Den tolkning er der. Eller scenen på flyet, hvor hele opgaven starter. Men hvad sker der inden, f.eks i scenen, hvor Leo ankommer til den skumle kælder, med drømmerne. På et tidspunkt går han på toiletet, og drejer snurretoppen, men bliver afbrudt.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#282 filmz-Bruce 14 år siden

#280 og 281

Jeg er helt bevidst om de mange tolkninger og når du siger Leo's totem ikke er hans, så vil jeg vædde med, at der er én som har fundet en tolkning på, at det er hans og at der kan argumenteres for den :)

Mange af de filmiske informationer vi får serveret visuelt, kan bruges som stand alone beviser. Deres vægtighed afhænger af, hvorvidt man vælger at fortolke andre elementer undervejs, hvordan man fortolker dem, eller måske siger, at det ikke er information, som er vigtigt. Der serveres ingen information, som kan fastholde én i, at man er på rette vej med sin fortolkning. Hvad du finder rigtigt, kan andre uden problemer pille fra hinanden med andre argumenter.

Og når der endda er åbnet op for, at forståelsen af filmen, måske tager afsæt i informationer, der slet ikke er tilgængelige i filmen, så er fortolkning en sportsgren som ruller stærkt i den indledende fase, men som på et tidspunkt fiser ud, når hver en sten er vendt og drejet og intet alligevel kan underbygges.

Hvorvidt Leo spiller på snurretoppen eller ej, er betydningsløst. Nolans film er en labyrint uden udgang, uanset hvor mange konklusioner man drager :)

Turen undervejs og tankerne bagefter var interessante og jeg er spændt på næste syn, hvor jeg kan se filmen med denne viden, men jeg tror visheden nu, har mindsket min interesse allerede, hvorimod film som Memento og Prestige stadig kan holde mig fangen, ikke mindst fordi grundlaget for en sandsynlighed er indenfor rækkevidde af den information, som filmene leverer.

Hvis Nolan en dag forklarer Inceptions mindfuck, indenfor rammerne af det sete, så vil jeg absolut revurdere mit syn.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#283 RasmusFL 14 år siden

Det samme kan vel siges om 'The Prestige'

'Prestige'-spoiler!

Vil man opfatte filmen som science-fiction, hvor kopimaskinen virker, så findes beviset i scenen, hvor Angier skyder sin egen kopi eller omvendt

Vil man i stedet se filmen fra et mere jordnært perspektiv er scenen Nolans måde at drive gæk med os, eller måske Angiers måde at vildlede Borden i sin dagbog

Som sådan er jeg helt enig i Bruce's skruen-uden-ende-'tolkning', der helt klart også gør sig gældende i 'Inception'.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#284 Bony 14 år siden

Bruce (282) skrev:
Jeg er helt bevidst om de mange tolkninger og når du siger Leo's totem ikke er hans, så vil jeg vædde med, at der er én som har fundet en tolkning på, at det er hans og at der kan argumenteres for den :)

Men Leo siger da selv i filmen, at det er hans ekskones totem, fra da de "rejste" sammen? Dermed ikke sagt, at jeg er enig i netop den antagelse. Jeg grubler stadig lidt over de forskellige muligheder og tolkninger.

Hvad angår filmen og denne tråd, så var jeg blæst væk af filmen og har ikke fået en skid ud af at læse denne tråd. Det er henved 250+ tilsvininger på det ene eller andet plan, hvilket ikke giver mening overhovedet. Anmelder har en mening, se det som et oplæg til diskussion og prøv så ellers lige at have ro på, hvad angår de forskellige angreb. Jeg er uenig i anmeldelsen, men synes stadig at den er velskrevet. Det er anmelders mening om filmen og sådan er det bare. Og hold nu op med, at sammenlign karakterer. Dette er idioti. Det er endda endnu mere idioti, at sammenligne karakterer som ikke engang er givet af den samme anmelder.

Jeg tror at jeg skal se filmen mindst en gang mere, inden jeg begynder at tolke på den. Men jeg synes, at det er yderst spændende at læse diverse tråde rundt omkring på nettet om filmen, for der er mange sjove, gode og meget fantasifulde tolkninger derude. :-)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#285 filmz-Bruce 14 år siden

#283 At Prestige er blevet mange fortolkninger til del, betyder ikke, at Prestige ikke sagtens kan forklares indenfor rammerne af de til rådighed værende informationer, hvilket Nolan også har udtalt i et interview.

Dagbogen har ingen betydning i forholdet omkring maskinen, da man udfra andre "ikke dagbogs sekvenser", har informationer nok, med mindre ens argumenter bunder i information, Nolan ikke har leveret.
Gravatar

#286 filmz-Bruce 14 år siden

Bony (284) skrev:
Men Leo siger da selv i filmen, at det er hans ekskones totem, fra da de "rejste" sammen? Dermed ikke sagt, at jeg er enig i netop den antagelse. Jeg grubler stadig lidt over de forskellige muligheder og tolkninger.

Jeg har været forbi et forum, hvor der sagligt er argumenteret for, at det ikke behøver at være tilfældet, men fanden stå i det, om jeg vil begynde at søge efter det :) Alt kan jo tilbagevises, blot man nævner noget om, at det har været en drøm ... og hvis drøm er det så ;)
Gravatar

#287 BN 14 år siden

#286:

der gik vist noget galt med 'Citér'-funktionen m.h.t. hvem der siger hvad, Bruce. ;-)

Men du kan nå at rette det endnu, kan jeg se.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#288 filmz-Bruce 14 år siden

#287 Det er da Bony's tekst, der er citeret?!?
Gravatar

#289 cronick 14 år siden

Jeg synes det var en særdeles god film på mange punkter, og er meget enig med anmeldelsen her.

Jeg ville nok give filmen 5/6 stjerner, baseret på hvor mange positive aspekter der er i filmen og hvor godt den er udført.

Når det er sagt, så kan jeg sagtens relatere til, at der ikke er tale om en film, der slår fødderne væk under dig, hvis man entusiastisk har ventet på premieren af denne film. Den er ikke så kompleks, som man måske kunne tro, når man går ind til filmen. Samtidig er der heller ikke særligt mange twists i plottet. Specielt slutningen lider på denne måde under, ikke at bidrage med noget uforventet eller fascinerende. Den er overraskende meget forudsigelig, ulig mange af Nolans tidligere værker.

På dette grundlag kunne jeg også godt fristes til at give filmen 4/6 stjerner. Ikke fordi filmen reelt kun er fire stjerner værd - den kunne tværtimod sagtens argumenteres til at få topkarakterer - men fordi filmen kun fortjener 4 stjerner i forhold til hvad Nolan er i stand at levere. Der er så mange andre spændende veje Nolan kunne have taget denne films univers. Jeg synes hvert fald at handlingen er skrevet på en sådan måde, at de potentielle muligheder der ligger i brugen af universet, ikke bliver udnyttet godt nok. Handlingen er som sådan god nok, men den kunne være skrevet på så mange andre måder, som ville gøre filmen mere interessant i forhold til det univers, Nolan har skabt i filmen.

Men man kan jo så sige, at Nolan med Inception har lagt grundstenen for universet, og dermed nu har mulighed for at lave en fortsættelse, hvor der ikke er behov for at sætte beskueren ind i det, men i stedet kan koncentrere sig mere om at levere noget med en lidt mere interessant plot, flere sublime matrix-lignende scener og fede effekter.

Jeg skal naturligvis ikke kunne tale for anmelderens karaktérgivning af denne film, men jeg kunne forestille mig, at den er givet ud fra hvad man har kunne forvente af en instruktør som Nolan, som nævnt ovenfor, frem for hvordan filmen rangerer blandt den samlede mængde af film.
Gravatar

#290 BN 14 år siden

Bruce (288) skrev:
#287 Det er da Bony's tekst, der er citeret?!?

Ja, NU er det. Men sidst jeg var her, stod dine egne tre-fire linjer inde i citat-feltet. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: