Det er i det hele taget bemærkelsesværdigt, hvor behersket og tilbageholden “Kongens store tale” er i sit udtryk, og scener, der meget let kunne være blevet pumpet op med de helt store armbevægelser og pompøs musik, bliver i stedet leveret med et afdæmpet udtryk – hvilket blot forstærker deres styrke. Sigende afvikles filmens kulminerende scene i et lille lukket rum med minimal udsmykning, men alligevel sidder man bevæget tilbage i selskab med blændende skuespil og to figurer, man er kommet til at holde af. Kongen bevæger sig til mikrofonen som til sin egen henrettelse, men da han træder ud igen, forstår man pludselig, hvorfra hans datter Elizabeth fik sin stålsatte pligtfølelse fra.
Skriv ny kommentar:
#51 Bruce 13 år siden
#52 mr gaijin 13 år siden
Plottet svarer til en udmærket tv-film, men store skuespillerpræstationer løfter den op på et lidt højere niveau. At lave en spændende scene med to mænd i et rum kan være noget af det sværeste, men det lykkes Hooper at få en hel film til at fungere, hvor nøglescenerne netop er de to mænd i et rum.
Det sagt, så blev jeg skuffet over manuskriptet. Jeg havde forventet, at vi kom langt dybere ind i Bertie/Georges angst, og at katarsis i slutningen ville være større. Måske var det kombinationen af den alt for velkendte og brugte Beethovens 7. i den sidste scene, hvor kongen holder sin tale til en montage af rørstrømske reaktioner.
Oscar-medlemmerne har peget på denne "same old, same old"-film som bannerføreren for 2010. Det virker end kende uambitiøst og ufarligt på mig. Den grimmeste side af hovedpersonerne var, at de var stive og en smule arrogante. "Social Network" var efter min mening en tand mere ambitiøs i at forsøge at skildre et tidssvarende fænomen. Det resulterede i en film, der ikke var voldsomt meget bedre end "The King's Speech", men den virkede mere interessant som forsøg. Film som "Inception", "Ghost Writer", "Shutter Island", "The Kids Are All Right", "Exit Through the Gift Shop", "Toy Story 3", "Winter's Bone" eller sågar "Kick-Ass", "Scott Pilgrim" eller "Harry Potter" havde af vidt forskellige årsager været mere interessante valg end "King's Speech".
Jeg har dog aldrig forventet, at akademiet bruger uddelingerne til at vise vejen for filmens fremtid som medie. Akademiet vælger det, de kan lide, og det er som regel også det, som de er mest trygge ved, og som overholder de fleste traditionelle dyder for skuespil og teknik. Det lever "The King's Speech" til fulde op til.
7/10
#53 elwood 13 år siden
Har endnu ik nået og se den, men jeg vil ikke i biffen hvis de har skiftet den ud så heller vente på Blu-ray'en, den må jo være på vej snart også når Black Swan er ude nu her.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#54 Highland Park 13 år siden
Hvis det var tilfældet, kan du være stensikker på, at medierne ville have været ude med riven.
Et klassisk eksempel på hvordan censur i visse tilfælde har den modsatte effekt, idet fraværet af f-ordet bliver tydeliggjort i en grad, så det skriger på opmærksomhed. Mon han stadig får lov til at sige "tits"?
#55 elwood 13 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#56 Highland Park 13 år siden
http://www.dfi.dk/faktaomfilm/nationalfilmografien...
Jeg har i øvrigt lige fundet talen:
[url= King to His Peoples. H.M. King George VI from Buckingham Palace September 3rd 1939"[/url]