Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at historien i “München” er lige så relevant nu, som den nogensinde har været. Andre film har gået tæt på konflikten imellem de to folkefærd, men den hidtil mest populære, Kevin McDonalds Oscar-belønnede, velsmurte dokumentar “One Day in September”, var stærk men partisk og et forsøg på være meningsdannende. Som det er med så mange ting her i livet, er Israel/Palæstina en politisk og etisk gråzone, og Spielberg har været frygtløs og samvittighedsfuld nok til lade de sorte og hvide malerpensler hvile og give os det mest dristige, mest essentielle, mest nødvendige drama i nyere tid om terrorisme kontra gengældelse og den menneskelige pris begge forlanger.
#11 filmz-MartinNH 18 år siden
#12 filmz-smedt-meister 18 år siden
#13 gi-jones 18 år siden
En ting der dog undrede mig, var fotografens valg af beskæring. I sær i den sidste scene undrede det mig, at der konsekvent blev skåret lige over øjnene. For mig at se lignede det en fejl, men den var meget konsekvent gennem hele filmen. Er der andre der har tænkt over det?
#14 Collateral 18 år siden
Men bravo til filmen.
#15 filmz-FreeAll 18 år siden
#16 filmz-FreeAll 18 år siden
#17 SpielbergFreak 18 år siden
Jeg lagde også mærke til den sidste scene at der blev skåret lige over øjnene. Jeg tror ikke folk der laver film på det niveau laver sådanne fejl. Men hvad grunden til det har været, aner jeg ikke.
En ting som jeg lagde mærke til i starten var at der blevet zoomet konstant, og jeg tænkte: "Hvorfor?", det gør man jo normalt ikke mere end en til 2 gange i nyere film. Men det blev ved og jeg blev enig med mig selv om, at det var for at gøre den mere 70'er agtig. De brugte også rigtig meget spejlbilleder og reflektioner i vinduer og bilruder. Det var en meget flot film! Meget tro mod den tid den forgik i.
#18 Collateral 18 år siden
#19 jessup 18 år siden
#20 gi-jones 18 år siden
Zooming lagde jeg også mærke til , og det er sikkert som du siger for at holde det i 70'er stilen, men det gjorde nu lidt ondt på mig alligevel. Dog ikke noget der ødelægger filmen, bare en beslutning som jeg ikke ville have truffet.
mht. beskæringen så overvejede jeg lidt om det kunne være en fejl fra biografens side. Hvor så du den henne?