Det burde ikke være nødvendigt at pointere, at historien i “München” er lige så relevant nu, som den nogensinde har været. Andre film har gået tæt på konflikten imellem de to folkefærd, men den hidtil mest populære, Kevin McDonalds Oscar-belønnede, velsmurte dokumentar “One Day in September”, var stærk men partisk og et forsøg på være meningsdannende. Som det er med så mange ting her i livet, er Israel/Palæstina en politisk og etisk gråzone, og Spielberg har været frygtløs og samvittighedsfuld nok til lade de sorte og hvide malerpensler hvile og give os det mest dristige, mest essentielle, mest nødvendige drama i nyere tid om terrorisme kontra gengældelse og den menneskelige pris begge forlanger.
#1 Yossarian 18 år siden
#2 Patriarch 18 år siden
#3 keitel 18 år siden
#4 Patriarch 18 år siden
ok vildt nok - hvad gider de så se?
#5 filmz-michaell 18 år siden
#6 keitel 18 år siden
#7 filmz-Angel Eyes 18 år siden
Må også lige fremhæve det sublime klippearbejde, fotograferingen, samt Williams minimalistiske score, der især tager kegler i stykkerne med den hebræiske klagesang.
En film, der både fungerer optimalt som spændingsthriller og som en alvorlig kommentar til Israel-Palæstina-konfliktens absurde 'skruen-uden-ende'.
#8 Yoda 18 år siden
#9 davenport 18 år siden
Jeg glæder mig, som altid, til en ny Spielberg, men jeg elsker især de her film, hvor det ikke bare er underholdning, men mere en form for oplysende historietime.
Jeg har iøvrigt lige på anmelders foranledning bestilt One Day in September, da lidt ekstra viden ikke skader.
#10 jessup 18 år siden