Både romancen og figurerne forbliver på det overfladiske plan, og vi kommer aldrig tæt på Bella på trods af, at hendes voice-over ellers ustandseligt knevrer løs i lystig tomgang. Instruktøren Chris Weitz, der denne gang har overtaget roret, lader i det hele taget til at være mere optaget af at få kameraet til at snurrer rundt end at få personinstruktionen til at fungere. “Twilight” var ganske vist også en halvslap omgang, men man havde dog en fornemmelse af, at Cathrine Hardwicke identificerede sig med Bellas figur. Tingene bliver ikke meget bedre i filmens sidste stunder, hvor Michael Sheen dukker op som en vampyrklanleder, der virker mere spøjs end truende.
Det er i det hele taget svært at tage historien alvorligt, når vi bevæger os rundt mellem chippendales-fyre, weltschmerz-teenagere og modeblads-vampyrer, og lidt humor ville have gjort underværker. Den kommer dog kun i enkelte glimt, og det mest af tiden lades vi i stikken af en absurd selvhøjtidelighed, mens handlingen slæber sig kedsommeligt af sted, og en halv times fortælling strækkes ud over to søvndyssende timer. Til trods for blodsugernes tilstedeværelse er “New Moon” mere død end udød.
#91 NightHawk 14 år siden
Det var jo netop det afsnit, som du har lagt op fra # 86, som jeg straks efterfølgende bad Bruce om at se bortfra, fordi jeg selv havde overset det afnit fra ham som jeg gengav i # 87.
Men hvorfor skal jeg i øvrigt være enig med ham, hvis jeg ikke mener han har ret? Forstår ikke helt hvor du vil hen, med det du skriver? Jeg siger jo netop, at vi har ret til at ha' forskellige sysnpunkter, som Bruce jo også selv udtaler med citate't i # 87. :)
# 89 -
Der røg den julegave bette ven. ;)
Hehe, aj du kender mig jo, jeg har det med at analysere alt i hoved og røv. Bare tænk tilbage på, da vi var inde og se Australia. Jeg ved jo godt at der er mange der holder af de her bøger og romantikken i dem og den skal de da ha' lov at dyrke. Men jeg synes altså ikke det udelukker filmene/bøgerne for også at få en dosis kritik samtidig med. :)
#92 Chili bom bom 14 år siden
#93 tiany 14 år siden
Kilde: http://movie-critics.ew.com/2009/11/26/new-moon-wh...
#94 filmz-Bruce 14 år siden
Og det skal være så velkommen til. At jeg ikke er enig i din fortolkning betyder ikke, at jeg ikke værdsætter, at nogle har en lyst til at gå bagom produktionen og se dybere. Tværtimod! Jeg bifalder i høj grad brugen af kildekritik, som så få besidder ... så for guds skyld (sorry the pun!) hold dampen oppe :)
#93 Kan kun bifalde, hvad der skrives.
#95 Lady Arwen 14 år siden
#96 mr gaijin 14 år siden
#97 NightHawk 14 år siden
Jeg kan sagtens se hvad der menes ang. brugen af atmosfære som drivkraft, men har stadig meget svært ved at se hvordan beskrivelsen af Bella og hendes væremåde sku' være girlpower på nogen som helst måde. Jeg forbinder selv det ord med en pige der udviser handlekraft og selvstændighed, og som ikke er afhængig af andre for at ku' overleve de prøvelser, hun blir udsat for, hvad det så end måtte være. Det er det hele min kritik går på ang. Bella, fordi jeg synes hun over en bred kam er alt for anonym i fohold til seriens anden hovedrolle.
Synes også det virker noget absurd, at Bellas forbillede er Jane Austen, hvis man f. eks tænker på en kararkter som Elizabeth Bennet i Stolthed og Fordom. Hun er da den diamentrale modsætning af Bella og har langt mere at byde på af handlekraft og selvstændighed. Men kan godt se ideen fra Meyers side, hvis man udelukkende tænker paralellen i de romantiske baner og længslen efter den store kærlighed.
Kan også godt se hvad der menes til sidst i anmelderens kommentar om underspillet fantasy. Men det blir så samtidig også filmens problem, som jeg ser det, fordi den kommer til at mangle noget nerve og drive på den bekostning og det gælder sådan set over hele linjen i filmene.
Jeg har heller ikke noget imod, at filmene er rettet mod et specielt publikum, men hvorfor så ikke give det publikum en mere varieret oplevelse og kombinere de to præmisser anmelderen sætter op. Han/hun får det til at lyde som om, at det kun kan laves på én måde for et hhv. drenge og pige publikum og det synes jeg er lidt af en falliterklæring fortællemæssigt set. Jeg ser det nu mere som at folkene bag "Twilight" filmene ikke er særligt opfinsomme, når det kommer til formidling af deres historie, for andre filmagere har nemlig godt ku' finde ud af at kombinere wham-pow action og fantasy med stor romantik af den gammeldavs slags og her kan jeg jo så bare igen referere til Joss Whedon.
Jeg håber sandelig ikke på at "Twilight" filmene blir en trend indenfor genren som, selv om de måske er rettet mod et specielt publikum, helst sku' udfordre biografgængerne mere end det er tilfældet med den serie. Meyer ku' evt. også ta' et ekstra kig på Jane Austens bøger/filmatiseringer for at se, hvordan man gir en romantisk historie noget slagkraft. :)
#98 Riqon 14 år siden
Hm, den joke gik vist over hovedet på mig... Han skuffede en masse mennesker og stjal deres tid -- so what?
#99 Wuschhead 14 år siden
Dog det er der irriterede mig, var at der går for lang tid mellem der sker af noget, men værst af alt synes jeg hverken Edward eller hans pige har nogen personlighed, de virker så underligt kolde overfor hinanden.
#100 filmz-Utyske 14 år siden
Toeren er dog et helt andet væsen. Det meste af tiden går med at Bella render rundt og leger emo og det bliver hurtigt MEGET kedeligt. Samtidig kan man undre sig over at en franchise som denne åbenbart ikke har råd til at lave bare nogenlunde anstændige effekter, fordi både scenerne i vandet og især ulvene er tåkrummende pinlige - jeg har ikke set så dårligt animerede ulve siden "Halløj med Golfstrømmen".
Filmen kunne med fordel være klippet ned fra omkring 2.10 til 1.45, uden at noget ville gå tabt, da der er utroligt mange scener hvor der sker absolut ingenting, bortset fra at Belle render rundt og piver over hvor hårdt livet er og de unge, muskuløse fyre render rundt uden tøj på, tilsyneladende uden at nogen stiller spørgsmålstegn ved dette.
Øj, en jammerdal - dog synes jeg at kampene mellem vampyrene er ganske velfungerende og det er nærmest noget af det eneste der gør filmen bare moderat interessant i ganske få minutter.
3/10