Selv frasorteret de mest vanvittige lydighedsværdier som Noas ark her er bygget på, så er filmen vanvittigt klodset sat sammen. Med sine skrabede animationer og akavt indsatte idylliske dyr fra arkivet burde filmens tekniske stab ikke få plads på en fremtidig ark. Og lige meget hvor dumt det litterære forlæg er, så er (film)skaberen Aronofskys gudsjammerlige opgradering af Noa til en actionhelt i “Gladiator”-klassen selv ikke en fantasy-fortælling som Biblen værdig.
#11 keitel 10 år siden
#12 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Tak. Synes selv, alle tre sætninger er ret håbefulde. Næsten lige så meget som Biblen.
#13 bjarke 10 år siden
Et både skørt, skønt og uskønt kludetæppe af miljøaktivistiske pointer og guddommelig katastrofefilm. En film, der både forvirrer, frustrerer og inspirer, men aldrig finder sig til rette, og tak for det. Jeg giver den 4 ud af 6 stjerner.
#14 moulder666 10 år siden
Jeg forstår dog ikke helt kommentaren "der blev bragt tvivl om talentet med dont-do-drugs-filmen Requiem for a Dream."
Den ligger i Top-500 på IMDB og ligger med en anmelder-score på 78% på Rottentomatoes og en audience-score på 93% - for en 14 år gammel film. Bringer det tvivl om talentet? Det kan da godt være, at det ikke er blandt de 100 bedste film i historien, men hvordan man kan konkludere andet end, at det tyder på en bundsolid film går over min forstand.
#15 Morten Vejlgaard Just 10 år siden
Hej Lars, jeg forstår din undren. Hemmeligheden ligger i det efterfølgende "jeg" i afsnittet. Kommentaren er helt min egen - arrogant forladt for hvad andre synes. Ligesom resten af anmeldelsen i øvrigt. Tænker, at det er lettest for læseren at få udbytte af min tekst, hvis jeg ligger mit eget ståsted tydeligt frem. Så er teksten lettere at diskutere med, synes jeg.
#16 Yoda 10 år siden
Jeg undrer mig dog over, at anmelderen får det til at lyde som om, Darren Aronofsky har filmatiseret Bibelen/Første Mosebog.
Ret beset er det jo Darren Aronofskys og Ari Handels egen grafiske roman i to bind, der er blevet filmatiseret. Så hvis man endelig skal sammenholde filmen med bogen, så bør det ret beset også være den bog, der danner grundlag for filmatiseringen, man tager fat på.
Ang. de omtalte stenmonstre, der i øvrigt i bibelsk sammenhæng er kæmper, så er det ikke en frihed, instruktøren har taget sig. Bibelen omtaler flere steder disse kæmper:
F.eks. i Første Mosebog kap. 6-4:
"(...) men også senere hen i tiden levede kæmperne på jorden (...)"
Og igen i Femte Mosebog
"(...) kæmperne var et stort og talrigt folk, gigantiske som Anakitterne (...)"
I bibelsk henseende tolkes disse kæmper sædvanligt som billedet på en stor overmagt.
Man kan i øvrigt se et fint billede af kæmperne hos Forlaget Cobolt, der sælger Aronofskys og Handels grafiske roman herhjemme: KLIK
#17 wimmie 10 år siden
#18 sandko 10 år siden
#19 The Vossen 10 år siden
Hvordan er Nick Nolte og Frank Langella i filmen? DE ER JO OGSÅ MED!!
#20 loki 10 år siden
Ja det er tydeligt hvad du sigtede efter, men desværre bliver det noget knudret.